Fidel al seu estil precís i concís, Leoš Janáček va crear, amb Kát'a Kabanová, un dels títols més sòrdids del seu catàleg operístic, però també una de les obres que retraten més bé la voluntat d’alliberament d’una dona. Un microcosmos centrat en el destí de Kàtia (“De vegades somnio que soc un ocell”), víctima de Marfa Kabànova, la seva sogra cruel, i que fa de reflex d’un altre macrocosmos, el de la condició humana, lúcidament retratada per Janáčeka la seva òpera més pessimista. Al llarg d’un espectacle impactant, David Alden s’acosta a aquest clàssic del segle XX amb un naturalisme plàstic que s’endinsa en els referents visuals del totalitarisme soviètic.
El muntatge aprofundeix en el retrat d’una societat disfuncional, marcada per la patologia de l’obsessió i el control sobre l’ésser humà. La soprano nord-americana Patricia Racette és una de les grans cantactrius del moment, gràcies a la seva versatilitat i a l’amplitud del seu repertori. Una intèrpret de referència del paper titular d’aquesta obra mestra.
“He començat a compondre una nova òpera. La protagonista és una dona de caràcter molt lleu...tant, que seria suficient un ràfega de vent per endur-se-la, per no parlar de la tempesta que s’aboca sobre ella”.
“La tempesta”, és precisament el títol de la popular novel·la - publicada per l’escriptor rus Aleksandr Ostrovski l’any 1859 - que Leos Janacek havia decidit transformar en la seva propera òpera. I aquestes paraules sobre la protagonista de l’obra les escrivia Kanacek el 1920 en una carta adreçada a Kamila Stösslová, el gran amor epistolar de la seva vida. Quan Leos i Kamila es van conèixer a un balneari el 1917 ell tenia 35 anys més que ella, tots dos estaven casats, i ella era mare de dos fills. Però ni això ni la distància física va impedir que tots dos visquessin una història d’amor materialitzada al llarg dels anys en més de 700 cartes. Sembla doncs inqüestionable que quan Kanacek es va trobar amb el personatge de la Kabanova, va reconèixer en ella la maledicció de l’amor prohibit i condemnat per la societat que ell mateix experimentava a un altre nivell més subliminat . I va reconèixer alhora en el text de l’autor rus la força de la natura que serveix com a metàfora de la força de les passions i els sentiments capaços de provocar veritables tempestes interiors i conduir cap el desastre natural . La natura , havia exercit sempre també una gran influencia en les composicions del gran mestre txec. I ara, li estava donant forma musical a un relat en el qual un riu, el riu Volga, és converteix en element omnipresent , portador tant de la vida i la prosperitat ( tota la comunitat que reflecteix l’obra viu en gran mesura gràcies a ell) com de la mort que acabarà xuclant la seva protagonista. Un relat en el qual, per acabar-ho d’adobar, l’esclat d’una tempesta fa que la culpabilitat de la dissortada antiheroïna de la història esclati en una confessió pública llançada als quatre vents.
La natura, doncs, pot agafar també formes ben opressives. I això s’ha fet del tot evident a les dues més recents visites que l’estupenda , tensa i desoladora òpera de Kanacek li ha fet al Liceu. L’anterior a la que ara ens ocupa, mitjançant un memorable muntatge de Christoph Marthaler en el qual la natura es situava totalment fora de camp, perquè el director ubicava la tragèdia de la Kabanova a l’interior d’un pati de veïns ( el Volga, es transmutava aquí en font comunitària) amb connotacions visuals que inequívocament et transportaven a qualsevol població d’un país de l’est situat sota l’ombra de l’imperi soviètic. Marthaler evidenciava intensament la forma com - més enllà de la terrible sogra, un drac devorador capaç de portar qualsevol cap el suïcidi – és la societat que l’envolta al complert la que jutja i condemna la Kavanova ,sotmetent-la tota l’estona a la mirada d’aquests veïns tafaners enganxats a la finestra que no es perdien detall del seu adulteri. Però tampoc la producció de l’English National Opera dirigit per David Alden que ara presenta el Gran Teatre, ens ofereix en aquest sentit cap respir. Aquí , l’opressiva arquitectura filosoviètica de Marthaler dona pas a una no menys opressiva utilització dels espais sovint gairebé buits envoltats de profunda foscor, i travessats només per fragments d’interior casolà deformats amb caràcter expressionista. El riu , se’ns presenta gairebé com una llunyana abstracció que només agafa protagonisme quan atreu la Kàtia cap a la seva pròpia destrucció. I la tempesta, per la seva banda, no fa caure pluja, i es presenta com un cop sec que agita paraigües eixuts, i fa caure grans cartells dissenyats de forma també inequívoca a l’estil d’aquell constructivisme soviètic dels anys 10 i 20 amb el qual artistes com ara Ródchenko , Malévich o El Lissitsky van revolucionar el grafisme del segle XX. I atenció a la potent imatge: la caiguda del gran cartell, sembla tenir també un paper metafòric: aquells artistes representaven la vessant més avantguardista d’un règim polític que, no gaire més tard, condemnaria l’avantguardisme en nom del realisme soviètic. L’art que està sotmès a les directrius del poder , constata sempre el fracàs de qualsevol procés revolucionari.
Alden, en aquest escenari, opta tant pel rigor auster , que potser per moments trobes a faltar una mica d’emoció en el seu , d’altra banda ,ben notable muntatge. Però la poderosa veu de Patricia Racette i la seva molt convincent presencia escènica , sabent com contrarestar els petits dèficits emocionals de la proposta.