Kreatur

informació obra



Vestuari:
Iris van Herpen
Composició musical:
Soundwalk Collective
Il·luminació:
Urs Schönebaum
Escenografia:
Sasha Waltz, Thomas Schenk
Ajudant de direcció:
Steffen Döring
So:
Lutz Nerger
Caracterització:
Stefanie Kinzel
Intèrprets:
Liza Alpízar Aguilar, Davide Camplani , Clémentine Deluy, Claudia de Serpa Soares , Peggy Grelat-Dupont , Hwanhee Hwang, Lorena Justribó Manion, Annapaola Leso, Nicola Mascia , Virgis Puodziunas , Zaratiana Randrianantenaina, Aladino Rivera Blanca, Corey Scott-Gilbert, Yael Schnell, Iris Borrás Anglada, Nora Baylach Delgado
Sinopsi:

Coincidint amb el 25è aniversari de la companyia, Sasha Waltz retorna als orígens de la seva carrera com a creadora i de nou cerca dialogar amb altres formes artístiques. En aquesta ocasió, col·laborarà amb la dissenyadora de moda Iris van Herper, l’il·luminador Urs Schönebaum i el grup musical Soundwalk Collective amb qui han treballat de manera interdisciplinària.

Kreatur, Sasha Waltz i els seus catorze ballarins analitzen el fenomen de l’existència en relació amb l’origen d’una societat pertorbada: poder i manca de poder, domini i feblesa, llibertat i control, comunitat i aïllament. 

Crítica: Kreatur

29/09/2017

Tornar als origens

per Montse Otzet

Inquietud i un cert neguit és el que provoquen els primers minuts de Kreatur, l’últim muntatge de la venerada Sasha Waltz que ha aparcat la línia dels seus últims treballs, dirigits més a  produccions operístiques, per tornar als orígens del moviment i experimentar a través del cos la percepció i la convulsió emocional.

La coreògrafa alemanya se submergeix en l’agitació i desordre dels nostres temps per oferir una reflexió sobre el poder i la llibertat de l’individuo, com ser solitari que forma part d’una col·lectivitat, d’un grup que pren forma i força i transita per estats emocionals d’alt voltatge.

Però la forma humana no es fa evident des dels primers moments de l’obra, sinó que davant nostre apareixen unes formes, uns éssers estranys que aniran transmutant entre perfils humans  i animals.

Una espècie de núvol cobreix el cos dels ballarins, com si es tractés d’una llaminadura de cotó de sucre. Només que aquí, els fils, en lloc de sucre són d’un finíssim metall que s’enrotllen al cos del ballarí per protegir-lo a la vegada que creen suggerents formes escultòriques.

Quan aquests essers s’alliberen de les seves armadures, queden al descobert catorze cossos d’homes i dones de diferents físics i diverses edats. Uns intèrprets, alhora també autors coreogràfics, que es convertiran en el plat fort del muntatge, d’una proposta d’elevada factura visual que, malgrat de la seva potència de contingut i plàstica, guanyaria si es retallessin algunes seqüències massa reiteratives. 

Sasha Waltz és una mestra a l’hora de moure i situar els ballarins en l’escena. La coreògrafa es val de formes geomètriques com orgàniques i és conscient de la força que provoca el moviment en diagonal, especialment en grup,  així com l’efecte que produeix l’avanç frontal dels intèrprets.  

El concepte de totalitat escènica, tan present en les seves produccions operístiques, també hi és present a Kreatur, un muntatge orfe de color, que a més a més de l’encert de l’original vestuari, obra de la dissenyadora de moda Iris van Herper, compta amb la utilització d’unes planxes de plàstic transparent que, manipulades pels mateixos intèrprets, desprenen unes imatges poètiques i suggerents dels seus propis cossos.

La música original de Soundwalk Collective va penetrant en aquest eixam escènic i subratlla imatges i situacions dramàtiques. Els autors musicals han enregistrat sons a edificis actualment inhabilitats, com estacions de trens, fàbriques, presons etc.. per transcriure’ls i donar intensitat al contingut d’una obra, que si bé en moments per pulsions, aconsegueix imatges impactants com és, per citar-ne una,  la dramàtica escalada d’un mur.