Kronos Quartet / ESMUC / Alba G. Corral

informació obra



Intèrprets:
Maria Arnal (veu), Alba G. Corral (visuals), Mont Plans, Annabel Totusaus
Sinopsi:

Durant 45 anys, el Kronos Quartet de San Francisco —David Harrington (violí), John Sherba (violí), Hank Dutt (viola) i Sunny Yang (violoncel)— ha combinat l'esperit d'exploració musical sense complexos amb el compromís de reimaginar contínuament l'experiència d'un quartet de corda. En el procés, Kronos ha esdevingut un dels conjunts instrumentals més celebrats i influents del món, oferint milers de concerts, editant més de seixanta enregistraments sonors, i col·laborant amb els intèrprets més interessants del món, a més d'encarregar més d'un miler de noves composicions i arranjaments per a quartet de corda.

Kronos ens mostra l'amplitud del seu repertori en la nit inaugural del Grec 2019, durant la qual interpretarà composicions de Philip Glass i la compositora nord-americana de música electrònica Jlin, a més d'arranjaments d'obres de George Gershwin, Antonio Haskell i Solomon Linda, entre d'altres. La interpretació de Kronos estarà acompanyada de les projeccions de l'artista visual i programadora creativa resident a Barcelona Alba G. Corral. Ella fa servir les tecnologies més noves per tal de crear uns paisatges digitals fascinadors que s'integren amb la música i, de vegades, també amb el dibuix en directe. A més, la cantant Maria Arnal posarà la veu a alguns dels temes que s'interpretaran durant el concert.

Com a part del programa de la nit inaugural del Grec, el Kronos Quartet aporta la seva experiència a través del Fifty for the Future: The Kronos Learning Repertoire. És el projecte educatiu i el llegat de Kronos, que està encarregant —i distribuint de manera gratuïta— la primera biblioteca d'aprenentatge del repertori contemporani per a quartets de cordes. Quan estigui complet, inclourà cinquanta noves creacions, la meitat signades per dones i la meitat per homes, procedents de tot el món. Com un esdeveniment previ al concert de Kronos, un grup de joves músics de l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) coordinats per David Albet, cap del departament de Clàssica i Contemporània, interpretarà una tria de peces del repertori de Fifty for the Future repartits pel roserar Amargós (els jardins del Teatre Grec).

Quartet Atenea: Andrea Santiago, Gil Sisquella, Bernat Santacana, Àlex Olmedo

Quartet Vivancos: Jordi Prim, Anna Sanchis, Estela Megías, Quim Tejedor

Nina Quartet: Darío Rodríguez, Javier Curiel, Pau Planell, Carmen Kleykens

Airun Saxophone Quartet: Denís Casanova, Ana Parejo, Joseph Hooworth, Marçal Montlló


Crítica: Kronos Quartet / ESMUC / Alba G. Corral

27/06/2019

Venerable immersió

per Jordi Bordes

Els quatre músics de Kronos Quartet saben connectar, des de ben endins. Amb la seva simplicitat i lúcids comentaris i amb un matís a l'arc del seu instrument prodigiós. El treball, a més, que han fet amb els alumnes de l'Esmuc (que van amenitzar la vetllada just abans del concert en els seus quatre minisets) delata la seva humanitat, les ganes de transmetre i encomanar el gust per la música. El seu repertori és molt variat i permet alternar des de la tonada popular interpretada amb una particular i enriquidora adaptació a les peces més desconegudes que indaguen en noves formes  compositives (com la música per a quartet i tambor, per exemple). En aquest estadi, les projeccions ideades i liderades per Alba G. Corral inciten l'espectador a una immersió quasi hipnòtica. Potser es podria havermostrat dalguna manera (a mode de livecinema) la manipulació de les imatges preprogramades perquè haguésdonat més informació a l'espectador del treball. Com plantegen Insectotròpics (The legend of a burning man) o els hermanos Picahueso (Excalibur i altres històries d'animals morts) per evidenciar que les imatges que es van desplegant en la pedrera són molt més que una aplicació pel salvapantalles d'un Microsoft... Realment la poètica plàstica connecta amb Kronos, però l'equívoc amb  el salvapantalles és raonable que també es produeixi.

La força arriba amb la veu de Maria Arnal. Perquè la paraula concreta en missatge, encara que sigui poètic,les notes i els esquitxos pintats en directe a través d'uns algoritmes informàtics i l'espontaneïtat de la improvisació de la videoartista. Emocionar-se amb el Quinto regimiento, que Pete Seeger va adoptar com a complicitat amb el bàndol republicà de la Guerra Civil Espanyola, el perdedor. Però també descobrir que la tonada de la Vall del riu vermell, coincideix amb el Jarama Valley. La sintonia de tants funerals de les darreres dècades resulta ser un cant a la sang escampada a les vores del Jarama, també durant el conflicte que era l'antecedent a la II Guerra Mundial.

La inauguració del Grec acostuma (estadísticament) a reservar-se a una actuació de teatre. Allà on la paraula i els personatges delimiten la intenció de la producció. Aquest any, s'ha apostat per una inauguració intensa però del moviment slow, relaxada. Cal assistir-hi sense presses. Disposat a deixar-se amarar per unes notes,buscar en la calma el matís de cada instrument, resseguir-la seva sonoritat a través del pinzell d'Alba G Corral. Després de la inauguració queda, a més del record íntim de cada espectador, el treball que Kronos Quartet ha fet amb els músics de l'Esmuc,amb Alba G Corral i també amb la cantant Maria Arnal.  Tots plegats, segur, s'han sentit acollits en aquesta mena de globus immersiu amb el que viatja des de fa temps els de Kronos Quartet. La seva Am`perica és la d'un himne distorsionats,desafinat, provocador, per despertar els seus enemics patriotes per incitar-los a què descobreixin el valor de la diversitat. A vegades, la sonoritat és estranya. Però és molt probable que siguin els fonaments d'un futur musical per a properes generacions.  Els Kronos, hàbils, equilibren també el repertori i no abandonen el públic.