La Belle. Les Ballets de Monte-Carlo

informació obra



Composició musical:
Piotr I. Txaikovski
Coreografia:
Jean-Christophe Maillot
Escenografia:
Ernest Pignon-Ernest
Vestuari:
Philippe Guillotel
Il·luminació:
Dominique Drillot
Companyia:
Les Ballets de Monte-Carlo
Sinopsi:

Charles Perrault va escriure un conte anomenat La bella dorment i Petipa el va transformar en un delicat ballet amb una bellíssima partitura de Txaikovski. Jean-Christophe Maillot recupera el simbolisme del relat original, amplia la música de Txaikovski amb fragments de Romeu i Julieta, i oblida la innocència de Petipa. En la seva versió, els protagonistes es comporten com ho fan els adults, amb emocions i desigs. Un ballet oníric, sensual, brillant, que exigeix el màxim dels solistes i el conjunt. Una mostra extraordinària de l’escola neoclàssica que va rebre el Premi Nijinski a la millor coreografia el 2001. Peça d’una gran sofisticació estètica i tècnica que funciona des de fa més d’una dècada com a targeta de presentació internacional de Les Ballets de Monte-Carlo.

Crítica: La Belle. Les Ballets de Monte-Carlo

16/02/2014

Una bella gèlida

per Montse Otzet

Si unim els noms del ballet La bella dorment del bosc i el dels Ballets de Monte-Carlo, segur que hi ha un alt reclam, però si a això a més li afegim que el Gran Teatre del Liceu vengui les entrades a preus econòmics, l’èxit, almenys d’assistència, està assegurat. Seria fantàstic que el Liceu pogués prendre aquesta iniciativa en properes funcions de dansa.

El treball de Jean-Christophe Maillot, coreògraf i director de la companyia, ja es conèixia a Barcelona, ciutat on havia presentat fa anys, al Teatre Nacional de Catalunya, Romeo i Julieta (2002) i Miniatures (2004). Ara, tretze anys més tard de la seva estrena mundial, ens arriba Le Belle, un muntatge inspirat en el famós ballet de La bella dorment del bosc de Marius Petipa i Tchaikovski, amb un llibret del conte de Perrault, que Maillot ha adaptat al seu món creatiu, on, com ja haviem constatar en les seves anteriors obres, la plasticitat prima molt per sobre de la riquesa coreogràfica, i personatges que en la versió original no tenen un perfil de primeríssima línia agafen un relleu important, com succeeix en els rols de la Reina mare i Carabosse, la bruixa.

Sens dubte, resaltar aquests personatges i que un mateix ballarí els interpreti és un dels grans encerts de Maillot, com també ho és posar-los en mans d’excel.lents artistes, com és el cas de George Oliveira. El ballarí, amb un físic que podria ser un àlter ego de Maillot, fa una interpretació extraordinària de la Reina mare, amb tot el que comporta de manipulació cap al seu fill, el Princep, i de Carabosse, on posa el millor de les seves qualitats físiques i emocionals per mostrar la maldat que hi ha en aquest personatge.

En l’apartat d’interpretació també cal destacar Anja Behrend, com Belle, i Mimoza Koike en el rol de la fada Lilas. La resta de components de la companyia defensen correctament els seus papers, si bé no mostren registres en unes interpretacions on un gest efectista s’imposa de manera reiterada.

El coreògraf, a més d’incloure fragments de Romeu i Julieta, també de Tchaikovski i d’encarregar a Philippe Guillotel un excessiu i protuberant vestuari, manipula la història original i situa a l’espectador en un viatge pel somni tergiversant llocs, com, situar l’acció en una altra galàxia, o afegir escenes, com la de la violació de la protagonista.  Tot això transcorre en un espai constant i extremadament lluminós,  fet que no ajuda a la dramatúrgia de les escenes, siguin aquestes de caràcter joiós o dramàtic. Tant li val.