La farsa de Walworth

informació obra



Companyia:
Cia Sala La Planeta
Autoria:
Enda Walsh
Traducció:
Pere Puig
Direcció:
Pere Puig
Intèrprets:
Oriol Casals, Yolanda Sey, Jordi Subirà i Pep Vila
Escenografia:
Ricard Prat i Coll
Vestuari:
Ricard Prat i Coll
Il·luminació:
August Viladomat
So:
Lluís Rubirola
Producció:
Mithistòrima Produccions s.l. / Sala La Planeta, ICEC, Ajuntament de Girona, Diputació de Girona , Temporada Alta 2014
Estrena:
Estrena a Temporada Alta 2014
Sinopsi:

Enda Walsh, premiat amb el First del Festival Fringe d’Edimburgh per aquest text (n’ha guanyat tres més), ofereix aquí una barreja de farsa i de drama domèstic superbèstia. Autor de peces teatrals, de guions i d’un musical amb premi Tony, el punt de partida de Walsh per a aquesta obra són aquelles històries dels telenotícies de gent aparentment normal que, de cop, descobrim sàdics torturadors. Hi ha esquitxos de poesia i molt humor salvatge en l’irlandès, però també la constatació que un pare tirànic que fa dues dècades que manté tancats dos fills en un pis decrèpit pot ser terriblement real.

Crítica: La farsa de Walworth

22/10/2014

Un llaminer caramel enverinat

per Núria Sàbat

Un any més, l’emblemàtica sala gironina La Planeta –còmplice fidel i indispensable del Temporada Alta– col·labora artísticament amb el festival amb una nova producció estrenada el passat 17 d’octubre: La farsa de Walworth, una obra del guardonat dramaturg Enda Walsh, nascut a Dublin el 1967 i actualment instal·lat a Londres, que va ser premiada al Festival Fringe d’Edimburg. Som, doncs, davant d’un autor irlandès, i això ja ens remet a una escriptura, una tradició i un caràcter específics i recognoscibles que constitueixen una mena de pòsit al qual cada autor hi afegeix el seu bagatge i les seves particularietats. I som, igualment, davant un text força extens i enrevessat que no deixa de ser una aposta arriscada, però també un ferm pas endavant en la trajectòria de Pere Puig, responsable del muntatge i d’una traducció amatent, com sempre, al registre i a l’argot propis d’uns personatges que tot i conservar llur identitat esdevenen, en l’àmbit del llenguatge, una mica nostres.

La farsa de Walworth és un drama domèstic a temps real que té lloc al 15è pis d’un edifici de protecció oficial situat al barri obrer de Walworth Road, a Londres –on Dinny, ara amb els seus dos fills ja grans, va anar a raure quan, diguem-ne, les circumstàncies el van obligar a abandonar la seva Irlanda natal–, que esdevindria una autèntica tragèdia si no fos pel caràcter de farsa que el revesteix i li dóna un aire còmic i caricaturesc. Perquè sota la seva aparença friqui, esbojarrada i extravagant, hi batega un drama no gaire diferent dels que sovint ocupen les portades dels mitjans de comunicació i ens mostren la part més irracional dels anomenats éssers racionals.

Hi ha humor negre, misèria moral, constatació crua –però també poètica i tendra– de la degradació de l’individu i dels conceptes que fins ara han bastit la nostra societat: la família, el treball, els valors... però també s’hi escola un fil de poesia, un bri de tendresa i un efímer punt d’esperança.  

Executada a un ritme frenètic, amb entrades i sortides constants, canvis de personatges que obliguen els actors a un esgotador exercici d’esquizofrènia, esdevé una proposta singular i gens convencional per la manera de confegir la trama, d’esmicolar-la i escampar-la com les peces d’un trencaclosques; per la barreja de ficció i realitat, el joc del teatre dins el teatre; per l’anar i venir de la versemblança a la inversemblança... I tot això implica, per descomptat, un important i maratonià treball d’interpretació molt ben emparat en la magnífica escenografia de Ricard Prat i Coll. En aquest sentit –i si hem de fer cas del que assegura Pere Puig quan diu que no es considera un director d’actors i que, en aquest aspecte, els deixa força lliures– l’aportació de Pep Vila (Dinny) és prou determinant, ja que la seva peculiar manera d’acostar-se al clown, estesa als seus dos altres companys, no només s’adiu al to que reclama l’obra sinó que hi aporta personalitat. Al seu costat, dos afinadíssims i “fregolians” actors, Oriol Casals i Jordi Subirà, i una sola actriu, la cantant Yolanda Sey, l’entrada de la qual suposarà un decisiu punt d’inflexió a banda i banda de l’escenari: la ficció es trencarà definitivament, les peces del trencaclosques encaixaran a la perfecció i nosaltres sabrem que ens acabem d’empassar un llaminer caramel enverinat.