El Festival de Peralada al llarg de la seva història ha estrenat un significatiu nombre de produccions pròpies i estrenes absolutes en el món de l’òpera. I no és cap secret que molts d’aquets encàrrecs s’han fet a directors teatrals quan encara no havien fet cap incursió en el gènere clàssic. Com exemples més destacats trobem Calixto Bieito amb Carmen, de Bizet; l’escenificació d’El martiri de Sant Sebastià, de Debussy i D’Annuzio amb La Fura dels Baus; a Carlos Santos i el seu Il barbiere di Siviglia, de Rossini; o Comediants i el seu colorista Orfeo ed Eurídice, de Gluck; Doncs bé, en aquesta edició el festival ha encarregat una Flauta Màgica, de Mozart a l’aclamat Oriol Broggi. En aquest sentit, el director teatral ha manifestat: “Debuto al món de l’òpera amb aquest fantàstic encàrrec, la posada en escena de La Flauta Màgica en el marc del Festival de Peralada. Com si fos Tamino em deixaré portar i m’endinsaré al Regne de la Nit, buscaré l’amor i l’intentaré acostar fins a vosaltres”. Broggi presenta “una aventura màgica, complexa i alhora simple, que em va atrapar des de ben petit, quan els meus pares me la van fer descobrir. Aquest conte de nens fascinant que amaga símbols i interpretacions darrera de les moltes claus amagades en la partitura i el llibret. Partiré d’un escenari quasi buit, prendré la música i la veu i les faré protagonistes. Entrellaçant aquests elements, la història anirà prenent cos, anirà esdevenint…”. Com a protagonistes d’aquest singspiel, Peralada compta amb un elenc de veus de primer nivell; el tenor Liparit Avetisyan, el baríton Adrian Ërod, la soprano Kathryn Lewek i destaquen dos premis Festival Castell de Peralada al Concurs Viñas; les sopranos Olga Kulchynska (2015) i Anaïs Constans (2017). Completen l’apartat vocal Mercedes Gancedo, Anna Alàs, Francisco Vas i Andreas Bauer. Amb les bases estables del Gran Teatre del Liceu de Barcelona, sota la batuta del seu titular Josep Pons, la nit promet grans emocions. Broggi conclou: Intentaré explicar-me el sentiment de petitesa que sento davant la música de Mozart. Buscaré l’equilibri entre la raó i l’emoció que la seva música em desperta. I vetllaré per aquesta teatralitat que enllaça de manera perfecte la música i el cant. Entraré i sortiré de la Nit per compartir amb vosaltres l’experiència”.
La foscor amenaçadora, esqueixada violentament pels llamps que semblaven voler envair el cel, li feien, certament, del millor teló de fons. Les primeres notes, però, van allunyar la tempesta i ben aviat la negror de la nit va regnar només a l’escenari de Peralada, on Oriol Broggi encetava la seva primera òpera.
I ho feia des del respecte cap a una obra de la qual ell mateix en reconeix els riscos –especialment el de la seva enganyosa simplicitat– i a partir dels conceptes que l’han definit i consolidat com a director teatral: austeritat escènica, ús de les projeccions, rebuig dels artificis i de la grandiloqüència, voluntat clarificadora i, per damunt de tot, donar sempre la prioritat als intèrprets. El segell Broggi hi és present des del minut zero, en què l’imponent teló vermell que obre i clou l’amplíssim escenari de l’Auditori Parc del Castell és substituït per les humils cortines semitransparents que solen formar part de tots els muntatges que estrena a la Biblioteca de Catalunya. Convertides, gràcies al bon treball videogràfic de F. Isern, en el bosc on es perd Tamino, al seu damunt hi llisquen les serps que l’han atemorit. Al seu darrera, unes quantes cadires de fusta, plegables, i un gran cercle central més enfonsat, on, més endavant s’alçaran les portes del temple, suggerides a partir d’unes senzilles canyes de bambú i un cert aire oriental que remet a altres espectacles de l’emblemàtic director.
Als antípodes d’altres propostes més espectaculars i sovint també més pretensioses de la coneguda òpera, aquesta és fidel i coherent a la seva cosmogonia escènica. D’aquí el vestuari (Berta Riera) essencialment d’ordre semàntic, que obvia l’època històrica i l’estridència cromàtica, o la inclusió d’un nou personatge, interpretat per Lluís Soler, que integrat dins l’obra ajuda l’espectador en la comprensió de l’argument.
Mozart va estrena La flauta màgica pocs mesos abans de morir, instigat per l’actor, empresari, llibretista i amic E. Schikaneder (que, per cert, es va reservar el paper de Papageno). Plena de connotacions simbòliques, a bastament analitzada des de tots els vessants possibles (fins i tot des de la psicoanàlisi) que li han atribuït influencies francmaçones, orientals i mitològiques, és una òpera popular cantada i amb parts parlades (singspiel) dividida en dos actes i de caire còmic centrada en el viatge iniciàtic del príncep Tamino i Pamina, filla de la reina de la Nit, aquí interpretats per L. Avetisyan i O. Kulchynska, respectivament.
Un ritus d’iniciació cap a la llum que la il·luminació d’Albert Faura subratlla amb mestria en unes escenes que, plàsticament, ens remeten a la manera de contrastar la llum, gairebé pictòrica, de Vittorio Storato, el director de fotografia que, entre d’altres pel·lícules de culte, va signar l’èpic Novecento (B. Bertolucci, 1976). Una il·luminació que unida a la riquesa de la instrumentació mostren amb subtilesa els canvis i estats emocionals dels personatges i en generen en el públic.
El muntatge, llargament aplaudit, ens permet gaudir de bons moments com l’ària de Sarastro (en què A. Bauer fa gala de la seva profunda veu de baix), el quintet del Papageno mut, Tamino i les tres Dames, el conegudíssim duo de Papageno (sensacional A. Ërod) i Papagena (vital J. Farrés-Llongueras), l’esplèndida ària de la Reina de la Nit (potent i acolorida veu de K. Lewek), totes i cadascuna de les intervencions de les tres excel·lents Dames (A. Constans, M. Gancedo i A. Alàs) i l’efectiva aportació del Cor de Liceu, dirigit per Conxita Garcia.
Al fossar dels músics, el mestre Joan Pons i l’Orquestra Simfònica del Gran teatre del Liceu es retroba novament amb aquesta peça de Mozart. I ho fa amb convicció i convencent.
Amable i detallista, la direcció del festival va dedicar la funció a un home que va estimar la música, el teatre i l’òpera, als quals va donar via i veu a través de la crítica i de les pàgines culturals dels diaris on va treballar, sobretot des d’el Periódico: César López Rossell. La seva absència en la que havia estat una de les seves ineludibles cites estivals s'ha fet palesa. Perelada l'ha trobat a faltar. I nosaltres, també.