Les pêcheurs de perles

informació obra



Direcció:
Lotte de Beer
Ajudantia de direcció:
Dorike van Genderen
Escenografia:
Marouscha Levy
Vestuari:
Jorine van Beek
Il·luminació:
Alex Brok
Vídeo:
Finn Ross
Coreografia:
Noèlia Rua
Intèrprets:
Ekaterina Bakanova/ Olga Kulchynska, John Osborn/ Dmitry Korchak, Michael Adams/ Borja Quiza, Fernando Radó/ Federico De Michelis
Autoria:
William Shakespeare
Traducció:
Ariadna Pastor
Sinopsi:


De l’antiga Ceilan a un reality televisiu del segle XXI. L’altre gran títol de l’autor de Carmen, que sintetitza la fascinació per l’Orient Llunyà, torna al Liceu amb un muntatge brillant de la jove directora escènica Lotte de Beer. Les pêcheurs de perles parteix d’un triangle amorós en el context d’un rerefons religiós, rellegit ara en un espectacle de modernitat indiscutible, però respectuós amb el subtext inherent a l’obra. L’omnipresència del cor representarà en aquesta posada en escena un viatge que va de la tolerància a la violència, sempre amb el clima eteri de la singular, delicada i alhora exuberant partitura de Georges Bizet.

Crítica: Les pêcheurs de perles

14/05/2019

Els pescadors de Bizet es fiquen de ple en el repte que suposa concursar en un reallity que es pren amb humor el seu drama

per Ramon Oliver

Fins i tot les nostres més emblemàtiques tonadilleres ho saben: si te’n vas a una illa perduda a participar en un “reallity” has d’acceptar les regles del joc fins les últimes conseqüències . I si te les saltes, has d’acceptar també el càstig que imposi l’audiència mitjançant el seu vot. Aquí teniu com a exemple màxim el cas de la Lêila, la noia que , en altres temps, quan Georges Bizet va estrenar l’òpera “Les pêcheurs de perles” l’any 1863 amb un èxit que no va passar de discret per ser després oblidada durant dècades, es presentava a l’escenari com una sacerdotessa de Sri Lanka que havia fet vot d’eterna castedat. I , per no sortir de l’àmbit de l’òpera, són ben coneguts els disgustos que donen aquesta mena de vots de difícil compliment  quan l’amor es fica de per mig: només cal recordar a la sacerdotessa druida  “Norma”, cantant “Casta Diva” quan la castedat s’ha transformat ja per a ella en un llunyà record, perquè un romà de molt bon veure li ha canviat la vida.

El cert és que  si la Lêila original s’enfrontava al dictamen de les lleis sagrades i d’un enamorat gelós , la Lêila ( una excel·lent Ekaterina Bakanova)  d’aquest muntatge  que la directora  Lotte de Beer – un nou talent que està pujant com l’escuma - transforma en tot un “reallity show” s’enfronta a quelcom encara pitjor: s’enfronta als implacables vots d’una audiència televisiva que no perdona. I que, com demostra el recull d’entrevistes realitzades entre les parades del mercat de la Boqueria que s’emeten entre el final del segon acte i l’inici del tercer de l’obra de Bizet ( si sou habituals del Liceu, entre els entrevistats potser hi podreu reconèixer algun rostre familiar )  s’inclina de forma aclaparadorament majoritària per aplicar-li  a la concursant sacerdotessa i al seu concursant amant la pena màxima. En aquest moment el marcador no pot ser més clar: el 92% de les trucades han optat per la pena de mort, i el marcador segueix pujant . I un contracte és un contracte: els concursants l’han signat lliurament!

Com ja us he dit, Lotte de Beer ha agafat aquella òpera de Bizet que després de la mort del compositor de “Carmen” (  quan Bizet va morir al 36 anys, tampoc podia sospitar ni de lluny  el destí gloriós que li esperava a la seva gitana seductora)  va ser rescatada de l’oblit gràcies als seus mèrits musicals , però el llibret de la qual mai no ha tingut gaire rescat possible.  I l’ha transformat en el “reallity” “Els pescadors de perles: el repte!” , també amb totes les conseqüències. I ho ha fet tan hàbilment que ha aconseguit que l’invent de la seva dramatúrgia s’ajusti com un guant al llibret original, i capgiri la seva intencionalitat sense canviar ni una paraula. De vegades aquesta mena d’ajustos mostren de tant en tant el peu forçat. Però Lotte de Beer l’encerta notablement a l’hora de traduir el melodrama d’amistats traïdes per culpa de l’amor que desperten les sacerdotesses virginals al tan popular llenguatge dels “reallity”:  serveixi com a mostra aquells moments en els quals els amics rivals  ( uns també molt eficaços John Osborn i Michael Adams) ens canten en solitari els seus mals d’amor i d’amistat: la directora transforma aquestes escenes en les típiques “confessions” que els concursants d’aquesta mena de competicions realitzen davant la càmera als “confessionaris” disposats per facilitar miratges de falsa intimitat . Com l’encerta també a l’hora de reconvertir l’exotisme de l’escenari original en la llampant imatge de paradís kitch sobresaturat de color i de natura prefabricada que ofereixen sempre també aquesta mena de “reallity” insulars; a l’inici de l’espectacle, Lotte ens mostra com els últims vestigis de civilització indígena són arrasats per l’equip de producció per tal d’imposar la “realitat” del decorat.

Però evidentment, un “reality” no seria res sense aquesta audiència televisiva que devora hores i hores de programació des de la comoditat del seu sofà. Doncs , ja que a l’òpera tenim tot un senyor cor, què millor que transformar-lo al complert en els membres d’aquesta audiència, i ficar-lo en una mena d’esfèrica gran perla que en té quelcom també de vinyeta del número 13 de la Rue del Percebe? Només observant el que passa dins cada llar d’aquest gran edifici que adopta per moments també la forma de gran lluna ja pots entretenir-te força, perquè en aquests pisets t’hi pots trobar des de “culés” intentant superar el desastre de Liverpool fins a “periquitos” preguntant-se si l’any que ve jugaran a la Champions, tot passant per putetes a l’espera de clients, artistes en permanent estat de creativitat pictòrica, embarassades que no es perdrien la gran final de “Pescadors, el repte!” encara que els hi arribés l’hora del part , o grups d’amics il·lustrats que aquest cop no li fan cas a la seva gran biblioteca, pendents només del que passa a l’illa i al seu aparell televisiu.

Per cert: de la mateixa manera que les audiències televisives no perdonen saltar-se la normativa a la qual estan sotmesos els concursants dels “reality”, el públic del Liceu tampoc perdona les directores que tenen la gosadia de prendre’s una mica a broma els dramàtics esdeveniments de les òperes que formen part del repertori clàssic. Així doncs, Lotte de Beer i el seu equip han estat objectes d’una discreta xiulada que en cap cas ha arribat al volum auditiu dispensat en altres ocasions a directors com ara Calixto Bieto o Robert Carsen. Però que , després d’unes quantes temporades més aviat poc sorolloses en aquest sentit, ha renovat el rebuig cap a tot allò que faci certa olor a transgressió d’una part de l’auditori. I com la controvèrsia que s’oposa a l’apatia sempre resulta saludable, cal agrair-li també  a la directora holandesa aquesta capacitat per originar polèmica. Com cal agrair-li haver sabut trobar la perla del divertiment i la ironia entre aquestes ostres que tan seriosament dramàtiques s’havien presentat fins ara: encara que el final se li escapi una mica de les mans, el seu és un muntatge dinàmic, enginyós, capaç de capturar la mirada del públic que no busca tant el purisme com la sorpresa. Un muntatge dirigit amb bon sentit de l’espectacle. I capaç de crear sucosos  paral·lelismes entre la fascinació que originava el dramatisme d’aquells vells arguments que avui potser ens semblen banals, i la fascinació del tot farcida de banalitat disfressada d’artifici dramàtic que desperten avui en dia els “reallity”... fins i tot, entre aquelles persones que els devoren al·legant com excusa que ho fan per entendre les raons sociològiques del seu impacte, sense voler assumir el “plaer culpable” del qual gaudeixen!