El Ballet del Teatre Mariïnski de Sant Petersburg serà l’encarregat d’obrir el teló de la 33a edició del Festival Castell de Peralada. Aquesta serà la primera vegada que aquesta prestigiosa companyia, tot un mite en el món de la dansa, exhibeixi el seu art a l’escenari empordanès presentant dos programes molt allunyats entre ells. El ballet complet Les quatre estacions amb coreografia del jove Ilya Zhivoi, ballarí també del Teatre Mariïnski que participa amb regularitat en el Taller Creatiu de Joves Coreògrafs del Festival de Ballet Mariïnski, protagonitzarà la primera de les dues nits. Zhivoi presenta una proposta fresca i moderna; un ballet neoclàssic amb una escenografia clara, senzilla i eficaç on els vestits vaporosos i de lliures moviments, dissenyats per la també jove dissenyadora Sonya Vatayan, flueixen i canvien de color en cada una de les estacions i es posen al servei de la narració. Amb música del compositor britànic contemporani Max Richter sobre l’obra mestra d’Antonio Vivaldi, les formes, les textures i la dinàmica del cicle de Vivaldi s’uneixen als sons electrònics. Una trobada entre l’antic i el nou. Una nova corografia de llenguatge clàssic però sorprenent. Les quatres estacions com mai les has viscut.
El Festival Castell de Peralada ha inaugurat sovint les seves nits d’estiu amb espectacles de dansa, com el Béjart fête Maurice el 2017, que va apassionar el públic al seu moment. El Ballet del Mariïnski, que va presentar El corsari al Teatre del Liceu el 2011, és una de les cinc companyies de dansa clàssiques més prestigioses del món i era inevitable que les expectatives fossin altes. A l’Alt Empordà van desembarcar per oferir dos programes: el dijous 4 a la nit van presentar una coreografia del jove ballarí i coreògraf Ilya Zhivoi, Lesquatre estacions –amb música de Max Richter sobre la partitura original d’Antonio Vivaldi– i el divendres 5 van interpretar un programa amb tres grans joies del repertori clàssic del segle XX: Chopiniana de Michel Fokine, In the night de Jerome Robbins i Margaritte et Armand de Frederick Ashton. En la inauguració de la 33a edició del Festival, la coreografia d’Ilya Zhivoi, lleugera i fresca –teòricament perfecta per a una nit d’estiu–, no va arrencar grans aplaudiments.