Les traceurs

informació obra



Sinopsi:

Grenoble, Annecy, Aussois, París, alguna localitat italiana i Rio de Janeiro: a totes aquestes ciutats han vist l’espectacle que signa el coreògraf Rachid Ouramdane i que té com a protagonista Nathan Paulin, un funàmbul excepcional que només necessitarà una cinta tensa o slackline suspesa a gran altura per fer una passejada que atraurà totes les mirades. Desafiant la gravetat, l’artista es confon amb un paisatge que, amb la seva presència, experimenta una reinterpretació. Ouramdane llança així un missatge sobre la capacitat humana de respectar els entorns on viu. La proposta va acompanyada d’una banda sonora composta pel músic Jean-Baptiste Julien en la qual podem escoltar el testimoni de Nathan Paulin i conèixer millor els seus sentiments quan camina a grans altures.

Com a autor de la proposta hi ha el coreògraf Rachid Ouramdane, que és el director actual de Chaillot - Théâtre national de la Danse de París. Les seves creacions tenen un element documental, ja que sovint ha recollit i fet servir testimonis diversos de minories o víctimes de tortura o de catàstrofes naturals. Així ha desenvolupat una poètica del testimoni amb la qual porta al món de l’art persones i situacions del món real. No és la primera vegada que, com farà a Barcelona, col·loca en espais històrics o en paisatges espectaculars els artistes i esportistes extrems amb els quals treballa. Ens planteja així unes reflexions que al·ludeixen a l’ecologia i al medi ambient. Un d’aquests artistes i esportistes és Nathan Paulin, un funàmbul francès que té una dotzena de rècords mundials. El trajecte més llarg que ha fet va ser el del Mont Saint-Michel, on va recórrer 2.240 metres a gran altura.

El recorregut que farà Nathan Paulin a Barcelona enllaçarà l'edifici de Telefònica, al Portal de l'Àngel, amb l'edifici Generali, al Passeig de Gràcia amb la Gran Via. La plaça Catalunya serà, per tant, un bon espai des del que veure l'inici de l'espectacle.

Una producció de Chaillot - Théâtre national de la Danse.

Crítica: Les traceurs

04/07/2023

El Grec a la corda fluixa

per Andreu Sotorra

El pintor bielorús d'origen jueu, Marc Chagall —que va acabar abandonant Rússia i es va exiliar a París i que als anys trenta va fer una estada catalana a Tossa de Mar— si aixequés el cap s'ho hauria passat pipa durant els quaranta minuts —38 minuts per ser exactes— en què el funàmbul francès Nathan Paulin va recórrer la distància de 350 metres, a 70 metres d'altura, entre la cúpula del Centre Movistar, al Portal de l'Àngel-Plaça de Catalunya i el terrat de l'Assicurazioni Generali, al Passeig de Gràcia-Gran Via de les Corts Catalanes.

El funambulisme, art ancestral del circ de carrer, té avui en dia un aire romàntic que posa els espectadors del segle XXI al límit d'allò que l'ésser humà era i encara és capaç de fer. Marc Chagall feia volar en la imaginació de les teles els seus violinistes i alguns dels seus personatges de la nostàlgia de la Rússia d'infància perduda del pintor.

El circ del segle passat tenia el concepte del risc entre un dels seus reptes. Sense risc no hi havia espectacle. Havíem vist funàmbuls jugant-se la pell a cos nu, sense cable de seguretat i —experiència personal viscuda a mitjan segle passat— fins i tot travessant un cable damunt d'una motocicleta nana entre dos punts d'una llarga avinguda.

La protecció no existia. La prudència no havia arribat com a exigència per donar el permís. La seguretat es deixava a l'abast de l'artista. El resultat final de l'espectacle, a la seva destresa i, sobretot, a la bona sort.

El funàmbul francès Nathan Paulin, als seus 29 anys, té alguns dels rècords més importants de l'art del funambulisme. Una de les seves gestes més coneguda és la travessa de 2.400 metres llargs al Mont Saint-Michel. Però no només ha ballat en l'aire a França, com a la travessa entre la Torre Eiffel i el Trocadero de París, sinó que ha portat la seva destresa a Itàlia, a Rio de Janeiro i, ara, per primera vegada, a Barcelona, aprofitant una reinauguració en clau popular del Grec'23, aquesta vegada centrada en l'àmbit de Ciutat, i en col·laboració amb la commemoració del 200 aniversari de l'obertura del Passeig de Gràcia.

L'espectacle del coreògraf Rachid Ouramdane, director del Chaillot - Théâtre National de la Danse de París compta, a més, amb una banda sonora de Jean-Baptiste Julien i aquí s'ha complementat encara amb un embolcall poètic que sota el títol de «Poeta de guàrdia» ha ofert un collage de versos de Josep Carner, Joan Vinyoli, Clementina Arderiu, Joan Maragall o el Rector de Vallfogona, entre altres, amb la recitació a càrrec de poetes catalans com Martí Sales, Maria Cabrera, Josep Pedrals o Andreu Gomila.

No sé si la bona intenció de barrejar en ple aldarull de carrer poesia amb funambulisme ha donat el resultat que es pretenia. Els espectadors —assistents expressament a la crida del Grec o turistes de pas sorpresos— tenien més ganes d'aixecar el nas enlaire i comprovar si el funàmbul seria capaç de glaçar-los la sang amb el seu moviment damunt el cable que no pas d'escoltar recitals poètics.

Qui hagi pogut veure els plans de càmera (el canal Betevé en va fer la retransmissió completa) o les imatges captades per un dron —l'últim invent de la tecnologia audiovisual que ha canviat la percepció que es tenia fins ara dels plans generals— va poder comprovar la seguretat que envolta l'actuació de Nathan Paulin. El risc, que sempre hi és malgrat tot, queda esmorteït per la subjecció de seguretat que va recorrent el cable durant tot el trajecte a la vegada que el funàmbul ho fa amb els peus nus.

El que compta de l'actuació és la capacitat de mantenir l'equilibri durant tot el recorregut d'anada i tornada, els moments quan Nathan Paulin s'asseu al cable i, amb un nivell màxim d'equilibri, es torna a posar dempeus, o el vaivè del cable, com si fos el joc de la corda, sense que rellisqui a peu dret i sempre amb els braços en majestat.

Nathan Paulin ha aconseguit posar el Grec a la corda fluixa. Però la corda, que n'hi ha per temps, ha aguantat el repte. Una altra cosa és que els espectadors esporàdics de carrer hagin estat conscients que l'actuació era una reinauguració del Festival d'Estiu de Barcelona i no una trapelleria d'un ciutadà protestant per alguna reivindicació social, com aquells herois anònims que, temps ha, es penjaven al dit de Colom fins que, gràcies al cos de bombers, no aconseguien poc o molt el que reclamaven.

El funambulisme té moltes cares. I en el funambulisme de la vida real no tothom és Marc Chagall per convertir terapèuticament la precarietat en una tela de fantasia. El funàmbul francès Nathan Paulin aconsegueix amb el seu espectacle que tothom estigui amb el nas enlaire, una oportunitat per deixar de veure durant quaranta minuts el que hi ha ran de terra. (...)