Madame Bovary

informació obra



Direcció:
Angel Alonso, Oriol Tarrasón
Escenografia:
Carles Pujol
Vestuari:
Ramon Ivars
Coreografia:
Maite Marcos
Companyia:
Les Antonietes
Sinopsi:

Un projecte tan irreverent amb les versions que el cinema i el teatre donen del personatge exigia una actriu capaç de reviure en l’alegria i grandesa de les seves il·lusions, en la incertesa de les seves pors, en el plaer dels seus amors y en la tragèdia dels inevitables desenganys; tot això des de la lucidesa dels records: la gran i bella actriu que és Belén Fabra. Un espectacle que necessitava la col·laboració d’extraordinaris professionals: Carles Pujol a l’escenografia, Ramon Ivars al vestuari, Maite Marcos en la coreografia i Glòria Giménez i les seves fotografies esplèndides registrant aquest magnífic i llarg viatge.

Ángel Alonso

Crítica: Madame Bovary

23/09/2016

Freda interpretació d'un personatge essencialment emocional

per Josep Maria Viaplana

Emma és una noia somiadora, amb el cap ple de pardals (les coses pel seu nom), que sempre busca fora d'ella, concretament en els homes i en la brillantor de l'alta societat -en realitat, les seves fantasies de totes dues coses- allò que queda palès que no pot guanyar-se o sentir per si mateixa. Ens explica en primera persona, com qui ho conta a un amic o a un biògraf, la seva vida des de que té ús de raó: L'estada al col·legi de monges, on el seu aliment bàsic eren les novel·les d'heroïnes romàntiques, i tornant a la casa dels pares, descobrir que Charles Bovary*, un metge rural que els visita a causa d'una malaltia del pare, podria ser la forma de sortir d'un món que ella considera poc per a ella. Charles està casat amb una rica dona que, coses del destí, el deixa vidu i raonablement ric al cap d'un temps. L'Emma s'hi posa bé, i el metge la demana en matrimoni, però ja la nit de noces té una gran decepció. Aleshores, una invitació a una festa del marquès de Vaubyessard, a Rouen, la ciutat més important que tenen aprop, li dóna l'esperança de fer realitat aquelles fantasies de nena. Però no és més que un somni fugisser, que aviat la retorna, més decebuda si cap, al seu dia a dia avorrit. I emmalalteix, portant al seu marit a traslladar la família (ja havien tingut una nena, que no torna a anomenar en tota l'obra, de forma simptomàtica) a Yonville, un entorn menys àrid socialment, on hi té una casa. Entre les persones que coneixen allà, es troba Léon Dupuis, amb qui simpatitza de seguida, fins a tenir una relació adúltera, de la que ell fugirà, a Rouen, on vol centrar-se en els seus estudis. Decepcionada, buscant sempre a parts iguals un home i un entorn luxós amb els quals sentir-se protagonista de la seva pròpia novel·la, troba al seductor Rodolphe Boulanger, amb qui també viurà un romanç d'acord als seus somnis, fins que tots dos planegen fugir... Els retards i excuses de l'amant, i la seva posterior desaparició deixant una carta, la fan emmalaltir de nou. Però ara carregada de deutes, difícilment explicables, que no tindrà més remei que fer saber al seu marit, al qual ha buscat la ruïna.

* El títol per sí mateix ja denota una desvergonyida ironia, la 'Senyora de Bovary' que de qui menys és senyora és del seu marit.

Basada en la novel·la homònima de Gustave Flaubert, aquesta versió teatral de Madame Bovary té algunes virtuds i alguns defectes.

Entre les primeres, i deixant a banda la acurada producció, com explica el seu mateix director, Ángel Alonso a l'entradeta, un text molt ben escrit. Suficient per, en una hora, acostar-nos al moll de l'os de la protagonista en una posada en escena de tot just 60 minuts que, molt agraïdament per a l'espectador, explica el que ha d'explicar sense fer-se llarg ni pesat.

Alguns moments realment t'atrapen i entres a les sensacions de la protagonista, a banda que pensis que fa bé o malament. Qui no ha sentit coses poc edificants o egoistes més d'un cop? Qui no té les seves fantasies absurdes, però genuïnes? Però en general, la fredor i distància amb què encara l'actriu a aquest personatge, que a moments sembla que estigui 'passant lletra', fa que el resultat final no tingui la passió o la profunda sensació d'allò viscut d'una història que, i en això radica el seu encant, poc o res té de racional, i tot d'emotiva i fantasiosa.

PD. no trobo enlloc de l'obra la més mínima justificació per a aquest 'Una cuestión de género' que resa com a lema de l'obra.