El rei Enrique IV ha mort. Cap senyal, cap símptoma, cap malestar semblava presagiar aquest desenllaç fatal, i així i tot, molts desitjaven la seva mort. Les sospites recauen sobre molts d’aquells que l’envoltaven: la seva germana, futura reina Isabel la Católica; la seva esposa reina Juana, el seu antic privat Don Beltrán de la Cueva, i fins i tot un enigmàtic jueu anomenat Iacob.
Els interessos de cadascun d’ells, les intrigues, els complots i la misteriosa vida d’aquest rei, dificultaran esbrinar la veritat: qui va assassinar el rei Enrique?... al rei impotent, al rei bardaix... Qui en realitat va voler matar al Rei?
Una cara oculta de la Història d’Espanya. Un thriller medieval a la Castella del segle XV.
El director i dramaturg Chema Cardeña està bregat en escriure peces inspirades en el teatre clàssic europeu i en recreacions històriques com la que constitueix l'argument de Matar al Rey. La companyia valenciana Arden Produccions se situa als marges de la història oficial, sempre construïda a la conveniència dels vencedors, i dóna vida escènica a uns fets que la redescoberta recent de documentació original ha confirmat, capgirant la versió canònica que ens han encolomat des de fa cinc segles. Isabel la Catòlica va accedir al tron després de carregar-se a son germà, exactament igual com havia fet son rebesavi, el primer dels Trastàmares. Per dissimular la cosa va posar en marxa una estratagema també molt usual fins avui mateix per eliminar adversaris: la difamació. I així al rei enverinat se'l titlla d'impotent o marieta, i a la filla i hereva legítima la malfamen de borda. I a qui endossar el crim? Al metge jueu que tenia cura de la salut d'Enric IV, així de passada s'alimentava la xenofòbia antisemita que culminaria pocs anys després amb l'expulsió decretada per la reial marfanta. Una posada en escena sòbria i continguda, que destaca especialment en la interpretació de Juan Carlos Garés com a Iacob i de Rosa López com a reina Juana. Una bona ocasió per veure el bon treball d'aquest elenc que ens ha visitat en altres ocasions al Versus i ara al Teatre Gaudí Barcelona.