Molta Merda!

informació obra



Companyia:
Cia. Artemises
Autor:
Jaume Nadal
Direcció:
Jaume Nadal
Intèrprets:
Enric Cervera , Montse Ribas, Sandra Anglès, Manel Solàs, Núria Hernández, Maria Voronkova
Escenografia:
Xavier Vila
Il·luminació:
Jaume Nadal, Enric Cerver
Producció:
Cia. Artemises
Sinopsi:

Una comèdia agredolça que planteja les dificultats de convivència que es generen en el microcosmos d’una companyia teatral, en la que cada membre manté un tipus de relació personal diferent. L’espectacle planteja una crítica a la postmodernitat teatral, social i política.

Tot es desenvolupa durant l’assaig d’una obra de García Lorca en la que cada membre de la companyia hi té un conflicte de comprensió, de contradicció o d’identificació amb el personatge que ha d’interpretar i també amb la resta de l’equip humà.

Crítica: Molta Merda!

23/09/2014

TEATRE DINS DEL TEATRE

per Ferran Baile

Teatre dins del teatre. "Molta Merda", és una mirada irónica, força divertida i no exenta de crítica, sobre el món teatral, amb diverses clucades d´ull paròdiques sobre persones força conegudes de l´escèna catalana.

Un veterà director, amb  l´etiqueta de genial, però ja en etapa decadent, i el seu ajudant, no menys veterà, intenta assajar una escèna del muntatge  Bodas de sangre, amb les actrius protagonistes. La particular versió del director, amb la pressió afegida de l´explosiva i malcarada productora, fa que actrius i equip directiu entrin en conflicte i sorgeixin tensions, pors, complexes i retrets.

Un text assequible a un ample ventall de públic, escrit per Jaume Nadal, un veterà i polifacètic home de teatre (actor-autor-director-productor-gestor), que a l´hora és qui el dirigeix. A les seves ordres un conjuntat elenc, amb dos il.lustres veterans de l´escèna catalana, Manuel Solàs i Enric Cervera, una madura actriu recuperada, Montse Ribadellas, i tres joves actrius prometedores, Maria Voronkova, Sandra Anglès y la debutant Núria Hernández.  

Quan entrem a la sala, els actors ja estan en moviment fent els exercicis de vocalització i pre-calentament d´abans de començar l´assaig. Ens convertim doncs en uns privilegiats “voyeurs” de com intenten assajar i dels conflictes que sorgiran i ens duran a un “strip-tease” emocional de cadascú i cadascuna de les persones que formen part d´aquest conflictiu muntatge.

El tó general és de comèdia. Amb tot hi ha espai per la tendresa i el joc de sentiments, a més els versos de Lorca, intercalats, sonen potents.

Vaig poder veure el muntatge el dia desprès de l´estrena i amb una afluencia de públic variada que s´ho va pasar molt bé. L´espectacle va fluït i amb bon ritme i encara millorarà amb successives representacions. Així com hi ha personatges que guanyaran en matisos, com el del cínic, “tansemenfot”  i aprofitat director que sabent dels recursos d´en Manuel Solàs, estem convençuts que encara li traurà més partit i el de la jove Sandra Anglès que lluita amb el repte d´interpretar un personatge que li supera en edat i frustrada experiència però que ja va pel molt bon camí de dominar. La Sandra és una bona actriu i molt meticulosa i entregada al seu treball.

La Maria Voronkova, jove i brillant actriu camaleónica, està exhuberant i volcànica brodant el paper de la productora (un personatge a les antípodes del que ha estat interpretant a "Bambi, una vida al bosc") i Montse Ribadellas està molt en el punt en el seu personatge.

Enric Cervera també aconsegueix el punt just d´aquest ajudant de direcció madur, homosexual, mediocre i servil. Seu és un dels moments més tendres de l´obra quan intenta explicar-li la seva vida a l´actriu més jove, l´unica que l´escolta, i no gaire espabilada, a la que Mireia Hernández li dona cos i vida, en el seu afortunat debut.  


Qué tingueu Molta Merda!.

Aquesta expressió, tan comuna entre la gent de teatre abans d´un estrena i que vol desitjar molta sort, prové de quan al teatre el públic hi anava amb cotxes de cavalls. Si a l´entrada del teatre, la nit de l´estrena, si acumulaven molts excrements equins era sinònim que l´espectacle havia tingut força èxit d´espectadors..  


Un escenari plé de màgia que s´obra al teatre

El  Teatre El Rei de la Màgia, únic escenari barceloní dedicat integrament a la màgia, obre el seu espai al món del teatre amb aquest muntatge de "Molta Merda". Es una magnífica ocasió per conèixer, si no el coneixeu, aquest acollidor teatre de 270 butaques, que forma part del Museu de la Màgia i que és fruit de la il.lusió, el treball i la perseverança de dos històrics actors i il.lusionistes, que el 1977 ja havien creat la companyia La Capsa Màgica, Josep Maria Martínez i Rosa María Llop. Ells van ser també els que el 1984, van rescatar i des de llavors dirigeixen la botiga centenària (va néixer el 1881), El Rey de la Magia (Princesa, 11) i que el 2010 van aconseguir obrir aquest màgic Teatre-Museu a l´emblemàtic edifici on hi estaba l´icònica tenda de La Casa de las Mantas, al carrer Junqueras, 15. www.elreydelamagia.com

Curiositats i més detalls sobre l´autor-director i els actors-actrius

En Jaume Nadal (Barcelona, 1946), és llicenciat en Història per la UB i es va formar teatralment a l´històrica Escola d´Art Dramàtic Adrià Gual. Va debutar en el teatre amateur el 1965, en el teatre independent el 1969 i en el teatre professional el 1973. Una llarga trajectòria teatral en la que ha treballat a les ordres, com a actor i com a ajudant, de molts dels directors més prestigiosos de Catalunya (Ricard Salvat, Esteve Polls, Ventura Pons, Pau Garsaball, Joan Maria Gual, Josep Antón Codina..). Ha dirigit espectacles que s´han representat a alguns dels teatres més destacats de la ciutat (Teatre Romea, Teatre Grec, Palau de la Música Catalana, Guasch Teatre, Café Teatre Llantiol i els ja desapareguts Teatre Barcelona i Artenbrut. Al llarg de la seva recent estancia a Cuba on va viure varios anys va dirigir diverses obres de teatre que es varen representar al Teatro Nacional de Cuba, Gran Teatro de La Habana, Teatro de Variedades América de La Habána y Teatro El Sotano de La Habana. Com a dramaturg ha adaptat nombrosos textos teatrals i ha escrit diverses obres de la que "Molta Merda" és l´última. Així mateix havia escrit poesía I articles per a diversos diaris I revistes i s´ha estrenat en la novel.la, havent publicat aquest mateix any, "Strip Tease".

Manuel Solàs (Barcelona, 1943), és actor I director amb molt llarg recorregut des del seu debut al Teatre Romea, com a galà jove dins la Companyia del mític Mario Cabré. Títolat a l´Institut del Teatre el 1960. Molts són els muntatges en els que ha participat, però del que en guarda un dels millors records va ser de l´històric "El Retaule del Flautista" del 1971, a les ordres del gran Pau Garsaball, al desaparegut Teatre Capsa. En els seus darrers treballs ha estat co-protagonista a "Dotze homes sense pietat" (Teatre del Raval-2010) i a "La importancia de ser Frank" (Teatre Gaudí-2011) i "El rey, las reinas, el médico y ella"  (Teatre Gaudí, 2013).

Enric Cervera (Barcelona, 1946). Es va iniciar al teatre independent el 1969 y al Teatre Professional el 1975. LLarga trajectòria com a actor, director i gestor. Ultims treballs : "Dotze homes sense pietat" (Teatre del Raval-2010) i "Bodas de Sangre" (Guasch Teatre, 2011-2012).

Montse Ribas Cortadellas, de nom artístic Montse Ribadellas, es va iniciar a l´Escola d´Actors el 1978-1982. Va debutar com a professional a "Volpone", dirigida per Josep Anton Codina (1979).  Ha treballat de forma intermitent en teatre (més de 30 muntatges), cinema i televisió.  

María Voronkova (Moscou, 1986), és actriu i cantant. Ha estudiats a les escoles El Timbal, Memory i Nancy Tuñón i té un post-grau d´actor cinematogràfic i teatral (2007-08). Va debutar amb un migmetratge (2003) i com actriu i cantant a "Dos hombres y una mujer" (2006). Els seus últims treballs han estat com a protagonista del l´espectacle per a públic familiar, "Bambi, una vida al bosc", amb la Companyia El Replà (2012-2013) i com a directora d´escena de l´Opera Jove de Catalunya (2013). http://facebook.com/maria.voronkova

Sandra Anglès (Mont-roig del Camp). Actriu i cantant. És Llicenciada en Història de l´Art per l´UB. Ha estudiat a l´Institut del Teatre, El Timbal i té un Postgrau d´actor cinematogràfic i teatral (2007-08). Ha treballat en teatre i cinema. Els últims treballs han estat : "Bambi, una vida al bosc", amb la compañía El Replà (2012-13), "Cruzadas" (2011) i "Cabaret Teatral" i "Comic Delicatesse"n (2010), espectacles en els que formava un conjuntat tándem amb Maria Voronkova amb la que coincideix en diversos muntatges, i "Volim te Oliva" (espectacle clownesc de teatre de carrer, 2013). http://sandraangles.com

Núria Hernández (Barcelona, 1988). Ha estudiat a La Casona i a l´Escola d´Actors. Prové del teatre amateur i aquest és el seu primer treball dins del teatre profesional.

Text : ferranbaile@gmail.com