Una peça de Marina Mascarell en la qual la coreògrafa valenciana fa una radiografia de la societat escandinava des de diferents punts de vista. I ho fa a partir de la Llei de Jante, manifest social que advoca per la igualtat i la justícia però darrera del qual se n’amaguen extraordinaris nivells de conformitat i consens, d’una homogeneïtat gairebé asfixiant.
Espectacle finalista de dansa internacional. Premis de la Crítica 2016
Finalista a la categoria de coreografia dels Premis de la Crítica 2016
Vent, onades, gel que cruix són, entre altres, sons d’un paisatge nòrdic que s’escolten al llarg d’aquest viatge emocional i col·lectiu. Una aventura on una plàstica harmònica i plàcida depura i dóna fluïdesa a un concepte fàcil d’haver ser tractat de forma farragosa: l’actitud envers els estranys i la societat.
A partir de la LLei de Jante, un manifest social fictici escandinau que redueix tothom a una igualtat, a què ningú sobresurti, a una homogeneïtat quasi asfixiant, la coreògrafa valenciana Marina Mascarell ha creat una obra de denúncia i contundència en la qual es percep influències de Bergman i Lars von Trier, si bé ens arriba a través d’un muntatge que, en la seva major part, produeix serenor i un gran equilibri visual i sonor.
Sota el títol de Mongrel, gos sense raça, suggerit també a partir de la famosa frase de Goethe “borden, després cavalquem”, Mascarell ha construït una obra sòlida que té com puntals la música, l’escenografia i la interpretació de dotze ballarins que executen un moviment fluid, on les energies no pateixen tallacircuits ni el gest es veu obligat a seguir cap directriu acadèmica.
La coreografia, que peca d’una excessiva homogeneïtat, evidencia la importància del grup davant l’individu. Escultures humanes construïdes a base de cossos amuntegats es desplacen per l’espai i el terra com si fossin un únic objecte, només que amb múltiples històries. Experiències que, a part del moviment, també arriben en forma de diàlegs o de frases inconnexes i que parlen, entre altres, de religió, sexe, tecnologia, solitud, incapacitat i enyorança.
La música, creada originalment per l’obra i interpretada en directe, i l’escenografia, són dos plats forts d’aquest muntatge. Sons electrònics, de corda, de percussió entre els quals hi ha un tros de gel, configuren un suggerent paisatge sonor, mentre que per la seva part, uns acordions de cartó, manipulats pels mateixos ballarins, edifiquen unes formes solvents que apuntalen i es comuniquen amb els cossos dels ballarins.