Monjour és un dispositiu performatiu que proposa una reflexió sobre el poder i el joc de manipulació entre el performer i el públic. Dos ballarins, un clown/actor i dos acròbates estableixen pràctiques coreogràfiques sobre la relació entre el cos i la comicitat, i entre el disseny i l’estètica, així com en les relacions entre el performer i el públic. A la peça, que compta amb els dibuixos pop de l’artista Francesca Ghermandi, els protagonistes segueixen les indicacions del director d’un circ modern. Una proposta que ens ofereix una diversió alhora intel·ligent i alliberadora.
La coreògrafa italiana Silvia Gribaudi posa al centre del llenguatge coreogràfic la comicitat i la relació entre el públic i l’artista. La seva trajectòria s’inicia el 2004, amb espectacles que s’han pogut veure en nombrosos festivals tant nacionals com internacionals que s’han desenvolupat partint de processos creatius centrats en el diàleg i la trobada poètica amb altres artistes, companyies i comunitats. Així mateix, és cofundadora, juntament amb la Chiara Frigo i la Giuliana Urciuoli, de l’associació cultural Zebra.
Després d’unes quantes males experiències, em vaig poder reconciliar amb la performance en veure Monjour de Silvia Gribaudi al Mercat de les Flors, tot i que potser hi hauria qui discutiria que sigui només performance, sinó més aviat un “dispositiu performatiu” interdisciplinari –el mateix espectacle es feia aquesta pregunta: circ?, dansa?, teatre? Al meu parer, en essència era un espectacle performàtic perquè no només jugava amb els elements bàsics i les condicions de possibilitat de l’acte escènic, sinó que la manera de jugar era performant-los, encarnant-los en els cossos i situacions portades a escena. De totes maneres, es tracta d’una proposta de plantejament que mai convencerà a tots els públics –hi va haver qui va marxar a mitja actuació–, la qual cosa fa evident també la diversitat d’espectadors que existeix, problematitzant la possibilitat d’apel·lar a “l’espectador” universal.