Montedidio

Teatre | Musical

informació obra



Text:
Erri de Luca
Direcció:
Jordi Vilà
Composició musical:
Ismael Dueñas
Sinopsi:

Un viatge al Nàpols de la postguerra on un jove de tretze anys, acompanyat del seu bumerang, viurà diverses experiències vitals que el faran créixer com a persona, rememorant moments de la pubertat d’aquells i aquelles que l’acompanyin en el viatge.

L’amor, el sexe, l’amistat i la pèrdua envolcallen aquesta obra, on la innocència i la maduresa es troben, i fan que l’escenari és torni un carreró del barri de Montedido de Nàpols i el sostre sigui un cel tan immens on sembla fàcil volar.

Una versió de Jordi Vilà del text d’Erri Luca que busca donar veu al personatge principal a través de tota la companyia, de tal manera que cada escena consta de tres intèrprets diferents, que transmeten el text des de l'escolta i l'homogeneïtat interpretativa.

Crítica: Montedidio

15/02/2022

Una vita a Napoli

per Ferran Baile


Excel·lent treball col·lectiu. Napoli en temps de postguerra. Seguim l´adolescència d´un nen de 13 anys, dins del popular barri de Montedidio, i el seu despertar a l´amor i el sexe amb la seva amiga que treballa al forn del costat, a la vegada viu el dolor per la pèrdua de la seva mare i la rancúnia contra el propietari de la finca assetjador de la noia. Tot dins del context de l´esclat de les festes nadalenques al barri vistes des del terrat de la casa, l’únic lloc on ell pot jugar amb el seu boomerang, els carrers del barri son molt estrets. El boomerang serà un símbol d´esperit de llibertat, de les ganes de volar com els àngels i a l´hora també arma de defensa. 

La historia la narren i l´interpreten les sis actrius i l´actor, en permanent moviment, alternant-se en grup de tres per seqüències, complimentades amb cançons cantades amb el dialecte napolità. Un destacat treball grupal i homogeni, que crea un notable ambient envolvent. No pots menys que transportar-ten i recordar algunes obres d´Eduardo de Filippo, d´estar en aquests barris populars napolitans o recordar el final d´una de les obres mestres de Vittorio de Sica, Miracolo in Milano.

El text d´Erri de Luca, es mou entre el costumisme i la prosa poètica i les il·lustracions musicals hi encaixen perfectament. Cançons tradicionals com Maruzella i altres, o el Tu vuo fa l´americano (ma sei nato in Napoli), de Renato Carosone del 1952 o Io so vicino a te, de Pino Daniele i aquest final esplèndid amb Una notte a Napoli, que no es de fet una cançó napolitana i es cantada en italià, que va popularitzar el conjunt Pink Martini. Una notte a Napoli, con la luna e il mare, ho incontrato un angelo che non poteva piú volar….

Jordi Vilà, director i adaptador escènic del text, aconsegueix un notable espectacle magníficament cantat i interpretat pels set intèrprets, alumnes seus a l´Institut del Teatre i que han format la Companyia 7 de Musical, que debuta amb aquest muntatge. Elles i ell son per ordre alfabètic, Pol Blancafort, Laura Daurell, Tanit Graffelman, Martina Majó, Elena Moreno, Laura Muñoz i Mireia Sala

El director musical es Ismael Dueñas, (reconegut pianista, compositor i artista conceptual, provinent del jazz amb 6 discs editats), que acompanya al piano i es present física i musicalment en el conjunt de l´obra. Les coreografies son d´Esther Sabaté, també professora de l´Institut del Teatre.

Vaig tenir la sort de gaudir d´aquest espectacle en companyia del bon amic Pier Luigi Antonetti, napolità i coneixedor del barri i la música. En va sortir emocionat i em va enriquir la meva visió de l´espectacle. Així mateix, la meva cosina, Elisenda Figueras, gestora cultural i organitzadora del Festival MOTS, que coneix personalment l´Erri de Luca, que també era amb nosaltres amb va oferir un bon perfil de l´escriptor, a més de recomanar-me diverses obres, que es poden trobar fàcilment a les llibreries.

 

Montedidio

A la part sud del districte de San Ferdinando es troba el turó Pizzofalcone, més conegut amb el nom de Monte di Dio. El nom de Pizzofalcone es remunta a l´època en que aquella zona era utilitzada pel llavors rei de Napoli, Carlo I d´Anjou, per la caça amb falcó (segle XIII). El nom de Monte di Dio deriva de l’església del mateix nom i convent fundat el segle XVI, va ser en aquest segle que es va incorporar al nucli urbà.  

 

 

Peculiar i activista Erri de Luca

Enrico de Luca, més conegut com Erri de Luca (Napoli, 1950), es i ha estat escriptor, poeta, actor, paleta, conductor de camions i alpinista, però per damunt de tot, activista des de la seva Joventut al moviment del 68 i posteriorment a La Luta Continua i immers en nombroses iniciatives i ajudes humanitàries. Esta considerat un dels millors escriptors italians. Montedidio la va escriure el 2001, i va ser publicada en català traduïda per Anna Casassas, germana del poeta Enric Casassas i considerada com una de les millors traductores del francès i de l´italià. Aquest es el text en el que s´ha basat Jordi Vilà per fer l´espectacle. Malauradament el llibre està esgotat i sols es pot trobar a les Biblioteques. Si en canvi es pot trobar en llibreries la versió en castellà i en italià. 

 

Un mestre del teatre gestual i el moviment escènic

Jordi Vilà, es un destacat director i pedagog, especialitzat en teatre gestual i corporal i en moviment escènic. Va formar part de la generació (amb Tricicle, Vol Ras i Silvia Marsó), que va estudiar amb professors com Pawel Rouba i Anton Font (co-fundador amb Albert Boadella de la companyia Joglars) i diplomat a Paris a l´escola del gran Mestre de Mestres, el genial mim Marcel Marceau. Es professor de l’Institut del Teatre de Barcelona i ha dirigit el Centre Dramàtic del Vallès, així com diversos muntatges entre les que destaquen: Un cas curiós de Carlo Goldoni, Guillermo Gallardo, de Xavier Bertrán, Bombero(s) de Jean Benoît Patricot (dins del Festival Oui de teatre francés i estrenat al Teatre Akadèmia) i amb la destacada companyia clownesca Teatre Mòbil (Xarivari, Còsmic, Oops!..).

 

L´efecte Dau al Sec

Mercé Managuerra, veterana y destacada personalitat teatral (actriu, directora, gestora), recordada per múltiples muntatges (El mercader de Venècia, Apreciada Helena Sergueivna, Revolta de bruixes, Casa de nines....), i per la seva labor com a directora del Teatre Akadèmia de Barcelona des del seu naixement el 2007, va crear l´espai escènic Dau al Sec (Salvà, 86), el 2018. Situat en un edifici emblemàtic del barri del Poble-sec, que va ser seu i lloc d´assajos de la companyia Vol ras. www.daualsecartsesceniques.cat)

Des de que va començar la seva activitat s´ha notat un enriquiment cultural del barri i en especial del carrer Salvà, on ara ja es poden comptar més de quatre espais escènics i un seguit de botigues i plantes baixes bellament reformades.. El carrer Salvà començant pels inicis al Paral.lel hi ha La Federica (taberna vintage, amb ambient de music-hall, Salvà, 3, instagram.com-lafederica). Una mica més amunt esta Luv bar&events (música underground DJ inside, Salvà, 27). A la cantonada amb el carrer Elkano (Elkano, 7) es va obrir l´any passat El Palacio de la Magia, de la mà de l´il.lusionista i showman italià Maximiliano Stia, www.elpalaciodelamagia.com) i quasi a tocar amb Dau al Sec, l´Espai Piluso (multidisciplinar de creació, Salva, 68, www.espaipiluso.com). I com no, recordar que just al carrer del costat, Poeta Cabanyes, i a l´altura del Dau al Sec està la casa on va néixer Joan Manuel Serrat i on hi ha una placa commemorativa, lloc de record i fotografia.

 

Text: ferranbaile@gmail.com