No hi entro

informació obra



Intèrprets:
Esther Soto, Mireia Ros
Escenografia:
Laura Dilo
Caracterització:
Eva R. Fontenla
Vestuari:
Leo Quintana
Il·luminació:
Natalia Ramos
So:
Natalia Ramos
Direcció:
Ota Vallès , Edu Pericas, Julio Manrique
Companyia:
Zoopa
Autoria:
Martin McDonagh
Sinopsi:

La Júlia va descobrir que era "gorda" un bon dia, de cop, quan va passar del "Oh, que mona és així tan "rechoncha"..." al "Ui, que "gorda" està la pobre...", i aquest fet ha marcat inevitablement la seva existència. 

Al llarg dels anys ha après que no podrà volar mai còmoda en companyies lowcost, que la roba de la seva mida s'anomena de 'Talla Especial' i que veure caure a una "gorda" sempre fa més gràcia que veure caure a una prima. 

Però tot aquest aprenentatge també l'ha fet entendre que el simple fet de ser grossa no és motiu per ser més desgraciada, ni més feliç, sinó que la clau està en no sentir-se culpable per ser grassa només perquè no hi càpiga a una societat que no deixa llocs als "gordos"... encara que en necessitin una mica més. 

El que encara ha de descobrir és si vol seguir entrant-hi.

Basada en la novel·la "No quepo, no quepo" de Lourdes Miquel

Crítica: No hi entro

14/02/2019

No ens avergonyim dels mixelins

per Ferran Baile

Ser de constitució inevitablement obesa en un món on sols es valora la persona prima, és un problema, i cada persona grosseta ho porta com ho porta.  Lourdes Miquel, filòloga hispánica de professió, va escriure, “¡No quepo, no quepo!”, el 1991, guanyant el premi Jaen de novel.la. El dramaturg i director de teatre Edu Pericas ha fet una adaptació escènica dels pensaments dits en veu alta de la protagonista, en forma de monòleg i apoiant-se en una altre actriu que dona vida a diversos personatges i reforça i dona dinamisme a la posta en escena. L´actriu Esther Soto, coneguda per la seva llarga estada amb la Companyia La Cubana es retroba a si mateixa donant-li cos (mai millor dit), dinamisme, grapa i sentiment al personatge, molt ben secundada per la veterana i notable actriu Mireia Ros, que fa un tour de force interpretant de forma molt convincent quatre personatges (la mare preocupada per l´obesitat de la filla, la venedora pija d´una boutique, la presentadora de Tele-tienda, la coach-professora de gimnàstica i l´eixelebrada amiga).

Diversió, emoció i reflexió s´ajunten harmoniosament en aquest més que recomanable espectacle, que toca un tema de permanent actualitat i al que no sempre se li dona l´importància que té. Molts obesos no ho són per descuit, ni indolència, i no és fàcil d´assimilar la subtil o no tan subtil marginació a la que són sotmesos, moltes vegades, inclús de forma inconscient pels que no ho son.

Tots els homes em volen portar al llit, per allò de fer-ho amb una grossa, però desprès com a parella ja no els hi interessa. Una gorda no llueix”.

Més sobre l´autora i el dramaturg i director

Lourdes Miquel (Barcelona, 1954), a mes de assajos sobre lingüística, és la co-autora amb Neus Sans de la sèrie de llibrets d´aventures de la detectiu Lola Lago.

Edu Pericas, actualment  és el director-gestor dels tres teatres de Badalona (Zorrilla, Principal i Blas Infante). Anteriorment va ser el gerent dels teatres Victòria i Poliorama i project manager de l´Escuela Internacional de Artes Circenses de Granada. Com a autor, va estrenar Història d´un pallasso: Charlie Rivel (Viu el Teatre, 2006.Teatre Poliorama), i també ha estat autor i director entre d´altres dels espectacles: Opera for Kids (Teatre Borràs, 2016), Timbals a la nit (Cia. Pròleg, 2010) i Una bruixa a Barcelona (Lucrecia, Teatre Victòria, 2018) i de diverses gales de Catalunya aixeca el teló (2010-11-12 i 13) i Pajarracas airlines, amb Ota Vallès (2017).

Més sobre les actrius

Esther Soto es actriu i cantant,  es va donar a conéixer amb La passió de Shirley (premi millor espectacle de la 19ª Mostra de Teatre de Barcelona), on interpretava a la cantant Shirley Bassey,  i va participar dins de La Cubana amb els espectacles: Una nit d´òpera, Equipatge per el 2000, Cubanades, Marathon Dancing i Comeme el coco negro. Ha intervingut en nombroses sèries televisives i recentment en La que se avecina.

Mireia Ros (Barcelona, 1956), és una reconeguda actriu, productora i directora de cinema teatre i televisió, amb una llarga trajectòria. Al teatre: Qui bones obres farà (dirigida per Pep Tosar-TNC-2016) i Master Class (2013, dirigida per ella mateixa), i en el record Little night music (dirigida per Mario Gas-2000), El tango de Don Juan-1986 i Cabaret-1992  (dirigides per Jerome Savary) i Canigó-1980 (dirigida per Esteve Polls), entre d´altres.

Al cinema ha treballat amb més de 30 pel.lícules. Les més recents són Formentera Lady (Pau Durà, 2018), Solo Químixa (2015) i Rec-3 (2012). En el record la seva participació a Vicky, Cristina, Barcelona (Woody Allen, 2008),  Si te dicen que caí (1989), Berlin blues (1988), Tres en raya (1979) i Alicia en la España de las maravillas (Jordi Feliu, 1979), entre d´altres. També ha treballat en quantitat de sèries, les més recents La que se avecina i La Riera.

Com a directora i guionista ha tingut una brillant trajectòria amb els llargmetratges: La Moños (1996) i El triunfo (2006), el telefilm El Zoo d´en Pitus i els documentals Barcelona antes de que el tiempo lo borre (premi Gaudí 2012) i Down n´hi do (2018).  Més informació, www.mireiaros.com

Una productora molt activa

Zoopa va començar el 2008, programant les sessions golfes de la Sala Rubianes del Club Capitol. Des de llavors no ha deixat de produir espectacles amb una atenció especial pel petit i mitja format i pels monòlegs d´humor i la comèdia, Comedy Zoo, els animals de la comèdia (va aconseguir durant 10 temporades reunir els millors monologuistes, entre ells Santi Millán i Paco León. També ha impulsat projectes de teatre de text, com Estas ahí, de Javier Dualte, amb Paco León i Clara Segura, i espectacles de màgia i musicals infantils. El 2015, va produir Estamos mejor que nunca i Comedy Zoo tour, amb Santi Millán i Javi Sancho (i José Corbacho) i el 2015, Pajarracas Airlines amb Ota Valles. 


Text; ferranbaile@gmail.com