Actors i gent del carrer formen a escena una comunitat heterogènia que celebra un ritual peculiar. Mitjançant històries individuals, records i sensacions, aquests personatges expressaran la transformació vital a què s’enfronten. En aquest espectacle, el que és íntim i el que és comunitari, allò màgic i allò terrenal, la vida i la mort, participen plegats en un ball sense fi que és la dansa de la creació.
Només ens vol protegir del cel és un retorn a les arrels i una fugida endavant, una història de transformació i pervivència. Aquest espectacle es mou en l'estreta frontera entre el que és insòlit i el que és quotidià. Aquí, els diferents llenguatges teatrals s’amalgamen per oferir-nos un tot harmònic, allunyat de les narratives més convencionals.
Estem davant un espectacle força singular: construït de forma fragmentada, amb la intenció de reivindicar els relats de contes i llegendes així com històries més personals, pren la forma d’un espectacle multidisciplinar contemporani on es barregen diferents llenguatges escènics. Quasi no hi ha personatges pròpiament definits; aquells actors que exerceixen un paper més clar –com el mestre de cerimònies o l’arbre-, estan marcats per un vestuari teatralitzat però es qüestionen més o menys el seu paper sortint i entrant d’aquest. L’espectacle està estructurat a partir dels arbres totèmics dels diferents relators: cada història comença amb un arbre diferent al voltant del qual es narra una petita història personal. La música, cantada a cappella per l’elenc o punxada en directe, té un paper contextualitzador. En l’elenc conviuen actors i actrius professionals amb altres que no ho són en la voluntat de privilegiar el relat per sobre de la interpretació. Però les diferències són notables i el conjunt adquireix una pàtina de manca d’elaboració. Malgrat això, hi ha algunes troballes plàstiques molt expressives i efectistes; imatges que van des de la pura il·lustració del relat (noi amb bossa de paper al cap) però descontextualitzades, imatges oníriques (la iaia geganta) o properes al realisme màgic (erupció volcànica o la “vetlla” del frigorífic). Hi ha també una reivindicació de la col·lectivitat en la forma de participació en el relat individual dels altres membres del grup i en la forma de convidar al públic de la dansa comuna. Només ens vol protegir el cel és un espectacle interessant -no és casualitat que rebés el Premi Adrià Gual 2014- i esdevé un magnífic pas en la construcció d’una poètica escènica lligada al realisme màgic.