One arm

informació obra



Intèrprets:
Àurea Màrquez, Joël Minguet, Carles Roig, Isidor Barcelona, Miquel Malirach, Oriol Garrido, Eleazar Masdeu, Esteve Mulero, resta de repartiment en curs, Blanca Tolsà (Moaré)
Traducció:
Victor Vilca
Composició musical:
Pep Soler
Escenografia:
ONE ARM GRUP
Vestuari:
ONE ARM GRUP
Il·luminació:
Joan Gil Batet
So:
Joan Gil Batet
Coreografia:
Gemma Navarro Estadella
Caracterització:
Mireia Navarro Estadella
Ajudant de direcció:
Eleazar Masdeu, Estela Merlos (Moaré)
Sinopsi:

La història també utilitza com 'El Zoo de vidre' l'estructura del narrador com a fil conductor del drama del joveníssim mariner Ollie Olsen. Les diferents escenes que configuren la transformació física i anímica del protagonista se'ns apareixen com si fóssim dins una mirada cinematogràfica. Una davallada lúdica i implacable.

Crítica: One arm

01/06/2017

Un Tennessee Williams inèdit

per Ferran Baile

Un Tennessee Williams inèdit amb una interessant posta en escena i una notable interpretació per part de tot l´elenc (vuit actors i una actriu).  Escrit com un conte curt el 1942, publicat el 1948, adaptat com a guió cinematogràfic el 1960, aquest text mai va aconseguir veure la llum ni als escenaris, ni al cinema. Massa cru, punyent i explícit per a una societat estadounidenca que just estava passant per la fase traumàtica de  la postguerra i poc desprès de la caça de bruixes (1950-56). El món homosexual seguia sent un tema tabú.

Agustí Estadella, ha portat finalment a escena un projecte llargament acariciat i treballat, recollint i traduint al català (Victor Vilca), la versió dramaturgica de Moisés Kaufman (1963), director-fundador del Tectonic Theater Project.

Un muntatge que conserva el seu origen com a guió cinematogràfic, amb la figura d´un narrador (alter ego de l´autor), construït en seqüències i en “flashbacks”, en els que el protagonista, reclòs dins de la cel.la i a punt de ser executat, va recordant els moments  que el varen anar portant a aquest camí sense sortida. Oliver Olsen és un jove granger d´Idaho que s´enrola a la Marina i esdevé campió de boxa de la flota del Pacífic, en la categoria del pes semi pesant.  Amb cara de bon noi i amb una constitució física apol.lineament atractiva i un cos ben treballat per l´esport, viu els seus moments de gloria fins que un tràgic accident d´automobil el priva del braç dret..

Una persona amb un sol braç no aconsegueix fàcilment trobar una feina i més quan no té estudis, ni ofici. Lluitant amb l´amarga visió del seu cos mutilat i l´oblit dels qui fins feia poc l´aplaudien, acaba caient en el sòrdid món de la prostitució homosexual.  Tot i no ser-ho, aconsegueix fer-se un lloc i guanyar diners.  El fet que tingui un sol braç afegeix un atractiu estètic, la semblança amb una escultura clàssica, i també morbós, aspecte aquest  que ell mai acaba d´acceptar i que el porta a cometre un crim.  Condemnat a la cadira elèctrica, en les darreres hores a la cel.la, recordarà els moments d´efímera glòria, el tràgic accident i la gradual caiguda als inferns.

Estadella, en fa un muntatge sobri, nu, conservant la potencia del text, contemplatiu, cru, dur i a l´hora poètic, amb una hàbil construcció teatral-cinematogràfica.  Una vegada rememores les escenes que has vist al teatre, et venen a la memòria en blanc i negre en forma de seqüències cinematogràfiques, com un d´aquells excel.lents “thrillers” de sèrie B que amb una economia de medis i temps aconseguien explicar una historia amb tota la seva intensitat.  El text de Williams, arriba concís, ben dit i matitzat pels intèrprets. No podem evitar el record d´altres dels seus personatges com el Kowalski d´Un tramvia anomenat desig i, molt especialmente, en Chance de Dolç ocell de joventut o en Brick de La gata sobre la teulada de zinc.

Bon director d´actors, Estadella, es rodeja de vuit actors i una actriu, en lloable joc de complicitats. Tret del protagonista, un notable i creïble Carles Roig, i del narrador, solvent Joël Minguet, la resta dels actors es desdoblen en diversos personatges que interpreten amb precisa eficàcia. Cal fer especial menció, una vegada més, de l´especiall talent interpretatiu d´Aurea Màrquez, que té una de les parts més difícils i aconsegueix dotar d´una extraordinària intensitat els seus personatges. Una obra plena d´escènes dures i que requereixen un alt nivell interpretatiu. Escènes intenses que et claven a la cadira. Sense eludir l´intensitat dels moments més explícits i escabrosos, Estadella, els soluciona amb meritòria elegància, inventant-se un sorprenent i encertat epíleg nostàlgic-musical.

One Arm (un braç), és un muntatge que mereixeria estar en cartell més temps que aquestes dues úniques setmanes al Teatre Akadèmia,  i ser vist per més espectadors. Imprescindible per tots els seguidors del teatre de Tennessee Williams. No es, ni molt menys, un text menor.

Fem menció de la resta del repartiment molt ben conjuntat i amb interpretacions molt ben ajustades i inclús amb un final musical molt ben ajustat. Ells són Miquel Malirach (especialmente brillant en el paper del seminarista que visita al protagonista a la cel.le moments abans de l´execució de la condemna i en contrast com al mariner cantant de l´hukelele), Isidor Barcelona (que broda a l´intelectual que s´enamora del protagonista),  Eleazor Masdeu (resolent amb eficacia el personatge del jove “xapero” que introdueix a Olsen al món de la prostitució), Oriol Garrido (be amb el doble paper del primer client i del transexual-madame), Esteve Mulero (asessor també del combat de boxa) i un històric veterà del teatre català Xavier Capdet, sempre d´agraïr la seva presència (magnífica la composició del mil.lionari que dirigeix pel.licules pornos al seu iot).

Agustí Estadella, actor-director-productor i pedagog que es va iniciar, temps era temps, dins l´històrica generació de l´Orfeó de Sants , dirigeix des de fa més de deu anys la seva propia escola de formació d´actors, L´Atelier, situada just al darrera de la plaça Espanya de Barcelona. http://atelierbarcelona.blogspot.com.es

Text: ferranbaile@gmail.com  


Trivial