One night at the golden bar

informació obra



Autoria:
Alberto Cortés
Intèrprets:
Alberto Cortés
Sinopsi:

El Ardor (2021), l’Alberto Cortés compartia amb el públic la seva perspectiva queer sobre l’experiència de la sexualitat en un espectacle d’altes temperatures. Fent del cos paraula i de la paraula cos, el creador de la perifèria andalusa ens feia sentir el calor i la bellesa d’allò que encara massa sovint és considerat tabú.

Mantenint la voluntat de comunicar-se directament amb el públic, a One Night at the Golden Bar l’Alberto ens vol apropar a una capa més tendra dels afectes que ens travessen. Es tracta, aquesta vegada, d’anar a la recerca d’un fragor més sensual i vulnerable – però igualment determinat. Com en el creuar de mirades d’una primera cita, cada signe d’aquesta funció ens convida a sentir-nos captivades pel seu misteri. 

L’escolta, per aconseguir tenyir la trobada amb el públic d’aquesta qualitat tan fràgil i tan potent, és clau. L’Alberto (acompanyat a escena pel músic César Barco) ens embarca així en un diàleg no jeràrquic on veu, música i cos s’expliquen en el mateix pla i cadascuna a la seva manera. Assajat o no, aquest diàleg es reinventa cada vegada com si fos la primera, passant per passadissos discursius sempre sinuosos però amb corbes dibuixades intuïtivament i cada cop de manera diferent. 

Hi segueix havent, en tot plegat, un qüestionament polític sobre els discursos normatius de la carn i de l’expressió de les emocions. Però la manera com se’ns presenta està pensada perquè puguem travessar aquest qüestionament amb l’Alberto, suant l’escena juntes en lloc d’entendre el concepte a través de la raó. One Night at the Golden Bar és un joc de seducció plantejat des de l’afectació més exagerada, un intent de replantejar la nostra relació amb allò romàntic duent-ho a la superfície – a flor de pell.

Durant el TNT es presenta el llibre Los montes son tuyos, on se sumen els textos de El Ardor i d’aquesta obra. Un vincle físic entre els dos projectes que subratlla com la perspectiva pamfletàriament marica de l’Alberto Cortés ho envolta tot. Les temperatures segueixen sent altes. 

Crítica: One night at the golden bar

14/07/2023

Ha passat un àngel

per Ana Prieto Nadal

L'àngel de One night at the golden bar ha passat dos dies pel Centre de les Arts Lliures, en el marc del Festival Grec. La peça, escrita, dirigida i interpretada per Alberto Cortés, amb l'acompanyament musical de César Barco Manrique, és una bona mostra del mal anomenat talent perifèric, en aquest cas malagueny ‒tot i que ara Cortés resideix a Sevilla‒ i marcat per l'afany d'experimentació en el camp de les arts vives. Generacionalment i artísticament, aquest dramaturg, director i performer està vinculat, a través de la comunitat Colectivo Vergel, a creadores com Alessandra García ‒no fa gaire la vam poder veure a l'Antic Teatre amb Mujer en cinta de correr sobre fondo negro‒ i Luz Prado ‒va passar per l'Artesà del Prat amb Luz Arcas i la seva Toná‒, entre d'altres. Foguejat en l'escena més independent, també ha treballat amb companyies de renom internacional com la belga Peeping Tom.

L'any 2021, Cortés va estrenar El ardor, on exaltava una comunitat de joves indòmits i dissidents a l'estil dels nois salvatges de William S. Burroughs, i plorava per totes les generacions sacrificades al progrés ‒“pido romanticismo para acabar con el deseo / pido ardor para acabar con la pornografía”‒. La seva escriptura, inseparable del cos i de l'escenari, demana una performance de la vulnerabilitat i la fractura, del fang i la rebolcada. Aquesta energia subversiva, lliure i bastarda té la seva continuació a One night at the golden bar. Totes dues peces, considerades per l'autor com “dos picos de un mismo monte”, estan publicades sota el títol Los montes son tuyos (Continta me tienes, 2022).

El desig és un poltre. Però un cavall o un desafiant aparell de gimnàstica? O potser un dispositiu de tortura? És l'artefacte gímnic, ja una mica vintage, el que presideix l'escena, tot i que no hi té cap funció específica, més enllà d'evocar ‒per lliure associació amb l'accepció primera de poltre‒ un galop passional o avalar els renills del performer. Enfundat en un tanga i una camisa blanca de volants, Cortés se'ns presenta com un àngel naïf, del tot adorable, i enfila el recital amb un deix errívol. La creativitat inherent a la parla andalusa ajuda, sens dubte, a la cristal·lització aparentment espontània d'aforismes d'allò més afortunats. I la sonoritat, que posseeix un color concret, és decisiva en la forma com ens arriba la paraula.

El creador compon un personatge outsider, socialment menystingut i tendent a una submissió que l'anul·la ‒“Me acuesto junto a ti como una sierva”‒ i desconcerta, però que, paradoxalment, el fa més lliure o més autèntic. Es lliura a un romanticisme cursi i desmesurat; sublima el que massa sovint és titllat de sordidesa; desafia els codis de la seva comunitat. Es desfà en lloances als atributs i la bellesa de l'altre; dibuixa metàfores glotones, tendrament lascives ‒“Bajo la luna te chupo la axila y sabe a nueces de macadamia”‒, i escala el seu propi desig: “quiero ser / una / carrillada tuya / y que me coma otro”. Desvetlla, així, l'estat d'indefensió en què ens situa l'amor, la bellesa trèmula de la fragilitat. Admet també el patiment que li produeix la consciència de la fugacitat del fervor, i declara la seva radical indiferència davant els rumors o l'opinió pública: “que estoy perdiendo y no me importa [...] que me estáis mirando y no me importa”.

El bar ‒la nit‒ no és un estat mental, sinó físic. El performer s'adreça a un tu infatuat, un amant esporàdic o bé reincident i furtiu; un home abordat al golden bar ‒el “bar del Oro” de La fuerza del destino, la cançó de Mecano‒ o una persona del públic, que ell adula amb molta ironia: “Qué destello, para, no hagas eso”. Es presenta com un àngel que protegeix l'altre i, en fer-ho, es desarma. Però també es desmitifica, prosaic i gallinaci: “¿soy un ángel o un pavo?”. Sobre la tela daurada, rapsòdic o samplejat, ens hipnotitza.


Article publicat a Núvol el 14 de juliol de 2023