Orgia és un coencàrrec i una nova coproducció entre el Teatro Arriaga Antzokia de Bilbao, el Festival Castell de Peralada i el Gran Teatre del Liceu que integra molts ingredients fascinants, entre ells, la presentació de la darrera partitura lírica d’Hèctor Parra, un dels compositors catalans amb més projecció internacional. Al seu costat, Calixto Bieito posarà tota la seva genialitat en la dissecció dels personatges protagonistes en aquesta tràgica història autodestructiva en la qual presenciem la batalla sexual d’un matrimoni.
El drama de Pier Paolo Pasolini (el centenari del naixement del qual vam celebrar el 2022) serà una fabulosa oportunitat per arribar a l’aprofundiment únic de l’ànima humana. Després de dues col·laboracions operístiques prèvies entre Calixto Bieito i Hèctor Parra —Wilde (2015) i Les bienveillantes (2019)—, ara han treballat sobre el text original d’Orgia.
Per denunciar el drama personal, el protagonista masculí d’Orgia es penja després de vestir-se de dona. De fet, en els darrers moments de la seva vida, pren consciència de la seva homosexualitat, i el seu suïcidi es converteix així en un acte acusador. És una oportunitat per denunciar una societat intolerant, hipòcrita, cruel i despectiva amb tots aquells que se surten de les normes establertes.
A través dels seus versos, Pasolini penetra a la realitat, il·luminant com el feixisme aniquila tot rastre d’humanitat a la societat moderna a través de la cultura de consum. A Orgia, l’amor i el sexe estan al servei d’una destrucció sàdica. A l’interior del seu dormitori, un espai tancat on l’angoixa i el remordiment projecten ombres monstruoses en la transició incerta entre el món de la raó i el del somni, la jove mare coprotagonista vol trencar amb el seu marit, però just abans de suïcidar-se fa el terrible acte de Medea: assassina els seus dos fills.
Una tragèdia que té com a protagonistes cantants/actors a la mida d’aquesta nova aventura creativa del tàndem Parra-Bieito.
¿Qué se espera de una ópera en nuestros días? Evidentemente algo que no sea sólo lucimiento vocal, ¿una visión del mundo más compleja y quizá, incluso, una denuncia social? Muy probablemente, como lo logró el montaje de Alexina B no hace mucho. ¿Un universo expresivo que hable de la parte más oscura del ser humano desde ese lugar irracional que implica la música? Seguramente. Lo que no se espera es que, retomando una obra tan profundamente transgresora con su tiempo como el original de Passolini, se llegue a un nivel de aburrimiento como el que nos dejó la versión operística de Orgía que el Liceo nos acaba de presentar.
Es muy probable que el texto original no diera suficiente material dramático pero entonces ¿Cuál fue la adaptación a libreto que se ha hecho? Una partitura que llegaba a la monotonía atmosférica, que vocalmente tampoco era un vehículo expresivo potente, una acción dramática que nunca nos sorprendía y una estética escénica poco atrayente, fueron los ingredientes de un estreno poco interesante.
Los cantantes hicieron un gran trabajo tomando en cuento los elementos como los anteriormente mencionados. Christian Miedl, un barítono interesante, que tuvo el mayor peso protagónico de la obra y que lo llevó a buen fin. La soprano Ausriné Stundyté, que demostró muy buenas dotes actorales y vocales, además de que tuvo la suerte de contar con el momento más bello de la obra y cerraba el elenco, con un pequeño papel Jone Martínez muy segura vocal y escénicamente.
En general se trata de un montaje menor para el nivel de la temporada que nos ha ofrecido el Gran Teatro del Liceo últimamente. Es que lo peor que te puede pasar en una orgía es que te aburras.