Oyun

informació obra



Companyia:
Escola Rogelio Rivel
Sinopsi:

Qui o què és l’escultura? El malabarista o l’artefacte creat? Què és l’estabilitat? Quin és el límit? Aquestes preguntes condueixen a la cerca del més difícil encara, de l’equilibri perfecte cap a l’arquitectura dels malabars, l’harmonia entre tots els elements: olles, culleres, cordes, pilotes.

Oyun (del joc turc) tot gira entorn a les olles i altres elements quotidians i a mesura que va construint un artefacte en equilibri, el malabarista va creant l’espai, dibuixant l’aire, i sobretot jugant i desafiant la gravetat.

Aquest espectacle és el resultat d’anys de recerca i experimentació, la inspiració de la qual ha vingut principalment de les diferents disciplines artístiques: escultura, dibuix, poesia visual, fotografia, arquitectura, música, pintura, teatre, circ…


Crítica: Oyun

21/05/2019

El circ juga a la cuina

per Núria Cañamares

Qui diu que a la cuina no s’hi juga? Les cuines poden deixar de ser avorrides gràcies a Federico Menini ‘El Fedito’, que hi troba tots els elements necessaris per desplegar el joc (Oyun significa “joc” en turc). El seu és un joc d’equilibris i malabarismes digne d’estudi per a l’enginyeria. Treu profit dels seus coneixements en arquitectura per conformar estructures que estableixen un interessant diàleg entre el metall i la fusta, l’estaticisme i la inestabilitat, i que l’integren a ell mateix com a part del tot. L’artista dins l’engranatge. L’escultura. L’art.

Cassoles de totes les mides, gots, cullerots, embuts i col·ladors, caixes i cordes, al servei de l’exploració, de la creativitat, del circ. Un circ que s’endinsa en objectes nous, ben quotidians, per atribuir-los nous usos heretats de la tradició. Fedito, però, no queda reclòs en la seva investigació particular. En fa partícip el públic a qui, sense intercanviar ni una sola paraula, sol·licita el pas amb una entrada en escena que talla la respiració o li requereix un cop de mà (de fet, el suport d’un cap ben quiet) quan les té totes ocupades. També n’obtindrà un puntual acompanyament percutiu o la cistella on encertar el tir complint la màxima circense del “cada vegada més difícil”.

I entre cerca i tècnica, estètica. Cuinarà una truita de dues pilotes –quan en tingui set les barrejarà fora de la paella–, construirà una zigzaguejant cinta ponedora d’ous o una bellíssima pluja d’arròs i, també, farà córrer una pilota fugissera sobre un paraigua com una gota que es nega a caure. Un joc còmplice amb la gravetat. Oyun.