Pelat

Nous formats | Circ

informació obra


Les funcions de l'abril 2014 de "Pelat" a la Pl Margarida Xirgu, formen part del cicle "Circ d'Ara Mateix" programat pel Mercat de les Flors. Anmb el cicle "Circ d'Ara Mateix", el Mercat de les Flors dedica el mes d'abril a espectacles i activitats per posar el circ al capdavant de l'activitat cultural. El cicle ofereix una amplíssima panoràmica d'espectacles de tota tendència, durada i format; combina companyies consolidades i companyies ermergents; organitza taules de reflexió artística i professional; divulga el circ amb sessions d'iniciació nen família; jornades de portes obertes i formació d'espectadors.

Companyia:
Joan Català
Autoria:
Joan Català
Direcció:
Joan Català
Ajudantia de direcció:
Jordi Casanovas, Melina Pereyra (assessora artística)
Vestuari:
Seria Clara Pérez
Producció:
Graner fàbrica de creació, Fira Tàrrega, Cronopis Espai de Circ (Mataró), L’animal a l’esquena (Celrà-Girona), Festival Sismògraf (Olot), Teatre Municipal de l’Excorxador (Lleida), Trayectos (Zaragoza), Festival TNT (Terrassa), Asociación Cultural Ulls Art (Barcelona)
Sinopsi:

Original espectacle que combina dansa, teatre i circ, Pelat és la primera creació de l’artista Joan Català en la qual, dins d’un espai circular, els espectadors comparteixen la relació entre un home i un tronc. Des del silenci, es crea expectació i s’activa la participació màgica i espontània. En aquesta arriscada proposta artística tots són partícips directament o indirectament d’un ritual compartit i irrepetible, tots formen part d’un moment en què “l’aquí i l’ara” guarda una connexió profunda amb la tradició, el treball i el moviment de molts cossos diferents amb un mateix objectiu.

Amb una àmplia formació a diferents escoles de circ des de 1999, a partir de 2005 incorpora els estudis de dansa contemporània de la mà de coreògrafs com Cecilia Colacrai, Lali Ayguade, Perter Jacko, Sol Picó, Thomas Hauer, David Zambrano, María Muñoz i Pep Ramis, entre molts d’altres. Des de 2003 ha treballat amb nombroses companyies, com cia. Sarruga, cia. Mortimers, la Fura dels Baus, cia. 2 Play… Actualment segueix en actiu amb les Cia. Circus Klezmer i Cia Daromai i treballa en nous processos de creació i residències investigant sobre el moviment, el teatre i el circ.

Crítica: Pelat

07/09/2013

Màgic, ancestral, comunitari

per Jordi Bordes

Joan Català ha explorat entre les arrels i un cert aire de clown. Pelat és un treball de risc, dur per moments que busca la connexió del públic, primer molt matisadament però a mesura que avança la peça més desinhibidament. Un home entra amb un pal de telèfon de quatre metres d'alçada amb una galleda penjada a una punta. Evita toca l'element que dur sobre les espatlles amb l'avantbraç i, sobretot amb les mans. D'entrada, hi ha un noséquè catàrtic, d'un home amb un element rudimentari, ancestral. Les seves evolucions tenen sentit perquè es produeixen enmig del públic. Potser la plaça de les Nacions no és el lloc ideal per a la primera part de la peça, amb una certa mirada introspectiva però de seguida es converteix en una plaça amable que riu, respon i s'apunta a cada acció que demana l'artista en la segona part. Durant prop d'una hora, el públic segueix aquell personatge sense una trama a explicar però amb suficient densitat com per atrapar l'espectador. És quan hi ha l'entrada dels espectadors agafats, si us plau per força, que el treball desemboca cap a un camp més lúdic, tot i que no abandona mai el risc, la força i l'equilibri. De fet, la peça acaba amb l'artista penjat del pal de telèfon mentre els quatre espontanis aguanten el bastó dret, només subjectant-lo amb unes cordes tensades I convertint aquell element ancestral en una mena de pal xinès.