Perdón. Losinformalls

informació obra



Companyia:
Los Informalls
Sinopsi:

En realitat, no volíem fer això; només volíem ballar i perdre el cap. Podríem haver-ho deixat aquí, però ens agradava massa. Cors, desitjos, gomes, dolor, fum, techno, trets, nocturnitat i traïdoria. Milers d'hores invertides posant a prova, esquinçant i arreglant idees fins al punt de superar el llindar, on ja no saps qui eres i si vas prendre o no la decisió correcta. Aquí, la incertesa esdevé un espai privilegiat per a la provocació i la sorpresa.

 

Losinformalls, companyia que es mou entre la dansa, el teatre i els terrenys inexplorats. Dos professionals de la improvisació, navalles suïsses de l'escena, decatletes de l'art i de la vida, amants de jugar amb els límits entre allò establert i la incorrecció política més flagrant.

Crítica: Perdón. Losinformalls

13/09/2024

Losinformalls demanen perdó al públic, a la cultura i a la dansa per “vallar”

per Júlia Vernet Gaudes

Un dels espectacles estrella d’aquesta Fira Tàrrega, de dansa, però de sala, i que justament no ens fa triar entre l’optimisme ni el pessimisme, sinó que ens proposa deixar d’intentar ser correctes i transcendents per una estona –de fet, un comentari que vaig sentir una vegada i que trobo força encertat és que la dansa contemporània acostuma a ser tenir un posat seriós. Tenia ganes de parlar de Losinformalls perquè fa temps que els veiem girar tant aquí com a fora amb el seu espectacle anterior Entrañas con patatas (i la versió de carrer Aperitivo). Però també perquè han esdevingut una companyia que dinamitza el sector de la dansa amb els Informal Stage i que aporta la seva visió artística i pedagògica del teatre i el moviment a les noves generacions de ballarins i ballarines en els seus tallers a escoles i festivals de formació d’arreu.

Si a Entrañas con patatas, el madrileny Luís García i el català Pere Joseph (acompanyats en escena de la il·luminadora Valentina Azzati) ens van oferir la seva carta de presentació amb l’icònic “Hola, mi nombre es Luís.” “Y el mío Pere.”, a Tàrrega van acabar de redactar el seu manifest artístic i la seva particular declaració d’amor-odi a la dansa i la creació amb l’estrena de Perdón. Crec que val la pena no fer masses spoilers, perquè part de la gràcia de l’espectacle és veure com es resolen les escenes (arriscades) que es plantegen i quin desenllaç tenen. De fet, al Katharsis d’enguany ja es va poder veure una mostra que ja contenia els elements principals de l’espectacle: gomes de pollastre , cors d’espuma pel públic i disculpes per part dels artistes (“Perdón por improvisar”). Sí que puc dir que se’ns presenten amb un posat cool, amb ulleres de sol (il·luminadora inclosa) en la foscor de la discoteca, mantenint tota un primera part de ball, d’aquell que anima el públic i fa ganes de ballar també; però amb la màgia que només les arts vives poden fer, tot es trasbalsa i de sobte aquest posat cool es desfigura i es transforma en quelcom grotesc i acaba en una mostra de vulnerabilitat. Desprès d’això, comença el caos.

Perdón és una peça que explora (i travessa) els límits de la creació artística, de la relació amb el públic, de l’exposició de les inseguretats de l’artista, els límits del caos i de la llibertat de l’intèrpret en escena. Continuant amb els seus símils culinaris, aquest cop Losinformalls posen directament el cor a la graella escènica per dir-nos “això és el que som: dos performers que ens agrada ballar, passar-nos-ho bé i fer-vos riure”, sense victimismes ni moralismes, sense prejudicis del que està bé o malament, del que és bell o lleig, del que és interessant o avorrit. Això sí, demostrant que es pot ballar amb humor i faltes d’ortografia, però amb estil, i que saber fer el tonto en escena no és cap tonteria.