Pinya

informació obra



Direcció:
Glòria Balañà i Altimira
Sinopsi:

Estudiants d’ESO i batxillerat de sis instituts públics de Barcelona s’endinsen en el món de la dansa a través del Tot Dansa, un projecte que inclou la dansa com a assignatura curricular durant un any. L’objectiu del projecte, liderat per l’Institut del Teatre, el Mercat de les Flors i l’Institut Municipal d’Educació, és promoure la dansa com una activitat educativa, integradora i de cohesió social. A més d’un treball del cos i la seva consciència, l’alumnat treballa valors com la cultura de l’esforç, la responsabilitat, la generositat, el compromís o la constància.

Les sessions de formació estan liderades pel professorat dels mateixos instituts que, durant uns mesos, han estat formats per Sònia Gómez, seleccionada per dirigir la coreografia d’aquesta edició per la seva aposta pels elements i estratègies singulars del llenguatge escènic d’avantguarda posats al servei d’un projecte artístic-pedagògic en el context escolar.

Sònia Gómez (La Sénia, Tarragona) va estudiar Dansa Contemporània i Coreografia a l’Institut del Teatre (Barcelona) i a P.A.R.T.S Brussel·les, Bèlgica. Desde l’any 2004 crea els seus propis espectacles i performances, que s’han pogut veure en diferents països com Itàlia, Regne Unit, Espanya, Alemanya, França, Estònia, Portugal, EUA, Brasil, Mèxic, Holanda, Colòmbia, Xile, Xina, República Txeca o Canadà.

Sònia Gómez ha comptat amb la col·laboració de ballarins/formadors com Núria Guiu, Amaranta Velarde, Sandra Marin i Pau Milla que han supervisat i ajudat als docents a transmetre el llenguatge del moviment als joves.

Crítica: Pinya

07/06/2019

Disfrutar, compartir i commoure.

per Jordi Bordes

Sònia Gómez és una coreògrafa que contagia el joc, les ganes  de connectar amb els altres. Com a coreògrafa del Tot Dansa ha propiciat un muntatge que és fresc, compromès i equilibrat. Ha estat refrescant per la música (un plaer la música en directe, fos percussió, vent metall o les veus finals, d'una nitidesa extrema) i comprovar les ganes de ballar i de barrejar-se (ordenadament) entre tots els membres de les diferents escoles. Ha estat compromès perquè ha demostrat que la dansa és un element de socialització i enriquiment cultural dins de les aules (i en horari lectiu). I perquè ha permès la trobada constructiva d'alumnes d'instituts públics de tots els barris, amb el que supos de transversalitatsocial i cultural. I manté un equilibriprudent per tal que tothom disfruti ballant i donant espais de protagonisme a cada grup, a cada individu.l 

Sònia Gómez interactua amb el que se li presenta al davant. Va fer un espectacle amb la seva mare (Mi madre y yo), però també amb persones anònimes, provocant-los (Experiencias con un desconocido). També s'ha atrevit a incorporar la dansa tradicional de les jotes (A vore) i articula discursos, sempre amb un punt d'ironia, insòlits, que desarmen l'espectador (Ballarina). Ara ha treballat amb joves adolescents, de diverses edats. són uns cossos carregats d'energia però, potser, desentrenats. Tot i així, ella ha comprovat que tots tenen una certa necessitat d'exhibir-se, encara que sàpiguen que elseu cos està en transformació. Per això,són molt suggerents les fraxses simples que van projectant des dels marges (en clau d'"últimament...." o "Encara"). tots els "últimaments" remeten al comiat de la infància i els "encara" al desig de l'accès a la vida adulta. La veritat dels joves és tan gran quan parlen, com quan ballen. Cadascú amb els seus recursos i la seva vergonya. Però mostrant-se (en sessió matinal, als companys de classe; a la tarda, davant dels pares) generosos. No és una intervenció multitudinària al Cantània com a primària, és una aposta més enfocada, personal, compartida amb desconeguts, sabent-se membres privilegiats d'una pinya ben diversa. A partir del curs vinent, aquesta coreografia també es podrà accedir a través del programa Tots Dansen per tot Catalunya. Projecte d'èxit, ben dolç.