Pop-up

Teatre | Nous formats

informació obra



Dramatúrgia:
Giulia Gallo, Giovanni Guerrieri
Direcció:
Giulia Gallo, Giovanni Guerrieri
Intèrprets:
Beatrice Baruffini, Francesca Ruggerini, Paolo Romanini
Vestuari:
Teatro delle Briciole
Il·luminació:
Emiliano Curà, Paolo Romanini
So:
Paolo Romanini
Producció:
Flavia Armenzoni
Companyia:
Aerites Dance Company
Coreografia:
Patricia Apergi
Sinopsi:

Sigueu benvinguts i benvingudes a un espectacle amb el qual la companyia italiana Teatro delle Briciole (que aquest cop confia la direcció a la companyia I Sacchi di Sabbia) gairebé s'ha inventat un format teatral. Sí, dues manipuladores s'encarreguen de crear la història però els actors i les actrius no són éssers humans, sinó aquells llibres que, en obrir-los, despleguen figures i siluetes. Ells ens explicaran la història fascinant d'un nen de paper i una esfera petita i misteriosa. Ritme, colors i sons serviran per donar vida a les experiències d'aquests protagonistes, durant les aventures dels quals s'associaran sentiments amb formes i colors, però també amb sorolls que permeten a la companyia explorar l'imaginari infantil. En l'època de l'animació 3D, l'enginyosa i efectiva tècnica dels Sacchi di Sabia permet crear la il•lusió del moviment i estimular la imaginació del públic jove (i no tan jove) gràcies a la sincronització entre els sons i les imatges. És una alternativa, més evocadora i menys agressiva, a les tècniques més modernes d'animació.

L'espectacle és producte d'una experiència teatral titulada Noves mirades llançada pel Teatro delle Briciole, de Parma (Itàlia), un actiu centre de producció de teatre per a nens i joves que va proposar a un seguit de grups d'investigació teatral italians la creació d'un espectacle infantil. El resultat els ha permès avançar en la tasca que s'han imposat: transformar radicalment les imatges, el vocabulari i el concepte del teatre infantil d'avui.


Crítica: Pop-up

09/07/2017

L'experiència Noves mirades per a un públic jove

per Iolanda G. Madariaga

A la programació del Grec d’enguany s’hi suma un espai nou ple de tradició: l’auditori de la Fundació Miró. Nou, s’entén, dins el Festival d’estiu... perquè aquest auditori ha acollit tradicionalment el bo i millor del teatre dedicat al que ara anomenem públic familiar. És prou coneguda la faceta d’escenògraf de Joan Miró, la seva fructífera col·laboració amb l’escena teatral, així com els seus cartells per a teatre. No es podia haver triat un espai millor per presentar aquest Pop-Up al públic del Grec. Primer per la seva indiscutible qualitat artística i en segon terme per la naturalesa de la proposta estètica. Pop-Up és un espectacle de titelles o, més aviat, d’objectes d’entre els que sobresurten els llibres. Els llibres d’aquest espectacle són llibres desplegables o tridimensionals als que, recentment, anomenem amb l’anglicisme pop-ups (finestra emergent, en termes digitals). Però el curiós d’aquest espectacle és que la història de la relació entre un noi de paper i una estranya esfera, es construeix amb la interrelació dels llibres de colors, els seus manipuladors i algun altre objecte. Els llibres desplegables són creació de l’artista Giulia Gallo convidada pel Teatro delle Bricole de Parma a participar en la seva recerca titulada Noves mirades per a un públic jove. No es tracta d’un encàrrec, sinó que la mateixa artista signa la autoria, direcció i dramatúrgia junt amb Giovanni Guerrieri. El resultat és una obra encisadora, capaç d’excitar la imaginació dels infants, mentre els adults admirem la destresa de les manipuladores a l’ensems que gaudim amb les enginyoses solucions que fan avançar la història al ritme dels més petits. La senzillesa de la proposta, amb els seus colors primaris i les seves formes geomètriques bàsiques, no té res de simple. A poc que es conegui l’obra del mestre Miró, hom sap que cal recorre un llarg camí per arribar a la síntesi perfecta. Pop-Up la frega malgrat que els referents musicals siguin potser una mica massa evidents.