Pruna

informació obra



Dramatúrgia:
Queralt Riera
Direcció:
Queralt Riera
Intèrprets:
Laura Calvet, Annabel Castan, Carlos Gallardo, Momo Fabré
Escenografia:
José Menchero
So:
Joan Alavedra
Il·luminació:
Conchita Pons
Sinopsi:

La Pruna és una nena violada. L’acompanyarem en dos moments vitals importants. De petita i d’adulta. L’últim premi Adrià Gual de l’Institut del Teatre propicia en l’espectador un seguit de sensacions i reflexions crues i clares.
Aquesta obra és fruit d’una recerca de materials sobre el tema dels abusos infantils. Ens hem adonat que vivim d’esquena a una realitat que afecta a un de cada cinc infants. El 20% de la societat pateix, ha patit o patirà abusos sexuals durant la infància.
Ens adonem, en la nostra recerca, que no sabem res de res i que al nostre cap les dades sobre aquest tema s’endrecen de manera imprecisa i desordenada perquè ens és massa dolorós afrontar la veritat.
Pruna és una obra crua i poètica. Hem posat el cor al servei de la peça i esperem estar a l’alçada de tots els testimonis que ens han regalat la seva intimitat d’una manera tan generosa. La veritat, l’amor, el reconeixement, la responsabilitat són els nostres pilars. La voluntat artística i la creació d’una peça escènica contemporània de qualitat, el nostre motor.
Les eines que fa servir la companyia són un text contemporani nou, una escenografia de Jose Menchero, unes músiques de Joan Alavedra i un titella de Carlos Gallardo que representa l’ombra de l’abús, l’abusador, el silenci i el fum. I que ha estat creat a partir de dibuixos de nens i nenes i de sensacions i de testimonis i dolors.
La Pruna vol fugir de la realitat i afegir una dimensió poètica a les situacions que veureu a l’escenari. Tot passa en un espai que és una gran habitació amb una gran catifa que sembla una gran llengua. El públic envolta l’acció i de vegades la línia que els separa de l’espai escènic desapareix.
Un muntatge que es desenvolupa entre el món real i un univers poètic, i que toca el tema de la violència contra la canalla d’una manera nova. Sense cercar el realisme, però amb una veracitat transparent, i ens situa a tots nosaltres al centre del conflicte.

Pruna va obtenir l’any 2019 el premi Adrià Gual, amb el qual l’Institut del Teatre impulsa projectes d’escenificació que combinin qualitat, professionalitat i creativitat.

Crítica: Pruna

26/03/2024

Treure els peluixos de la foscor

per Andreu Sotorra

Quan un espectacle continua viu cinc anys després d'haver-se creat —va guanyar el Premi Adrià Gual del 2019 de l'Institut del Teatre— vol dir que el missatge que transmet no ha caducat. És el que passa lamentablement amb «Pruna», que grata en la nafra dels abusos infantils, que no han disminuït en aquests anys sinó que han augmentat i han sortit encara més a la llum.

La protagonista és la Pruna, una criatura que les dues actrius representen en els seus dos estadis de vida: la nena (l'actriu Laura Calvet) i l'adulta (l'actriu Annabel Castan, que en aquesta reposició ha incorporat com a substituta en algunes funcions l'actriu Patrícia Mendoza). Seria imperdonable no esmentar un tercer personatge, el de l'agressor, el pare de la petita Pruna, que en una mirada poètica dins del drama, l'autora Queralt Riera (Parets del Vallès, 1978) i la companyia han atorgat a un titella gegant, impressionant i tenebrós a la vegada, obra de Carlos Gallardo i Momó Fabré, manipulat pels titellaires, ara també amb l'aportació del manipulador Joan Llobera.

Hi ha una concepció metafòrica en tot l'espectacle que l'autora fa reposar en la dolçor de la pruna —la pruna fruita— en contrast amb l'agror de la història de fons. Hi ha melmelada de pruna, hi ha suc de pruna, hi ha regalim de pruna, hi ha menús de pruna a la carta feta als fogons... fins al punt que la “pruna” conviu de ple en tres espais: un, com a nom de fonts de la petita protagonista; un altre, com a nom de la fruita; i el tercer, com a nom en majúscula, La Pruna, que és com s'anomena el petit restaurant del Poblenou de Barcelona, el refugi de feina de la Pruna ja adulta. I, de rerefons, la llosa de la infància, amb el “joc de la foscor” proposat pel pare, un joc que la ingenuïtat infantil no permet distingir la frontera que hi ha entre el caràcter lúdic i l'abús.

L'espectacle, que és tan breu com intens en una hora, passa de la ficció escènica a la docuficció, amb la veu de testimonis i de xifres pròpies semblants a un «Sense ficció» documental —l'espectacle té la col·laboració de la institució Vicky Bernadet— que deixa una alerta prou evident: un de cada cinc infants, diuen, ha patit abusos per part d'un adult, en més de la meitat dels casos, molt pròxim al cercle familiar. I una altra evidència, si s'arriba a denunciar, la gran majoria de les víctimes no ho fan fins que arriben a l'edat adulta i prenen consciència del que van viure a la infància.

La trama, amb el suport d'un text colpidor, breus minimonòlegs a dues veus que es complementen, estableix una relació amb els abusos i les violacions de la guerra de Bòsnia i també manté una relació amb un personatge bosnià, client del restaurant, de qui la Pruna s'enamora i amb qui aconsegueix expulsar els seus fantasmes a Sarajevo.

L'obra «Pruna» no amaga una realitat que s'estén al llarg de tota la vida de les víctimes amb seqüeles que, en molts casos, els persegueix en les seves relacions afectives. La vida de la Pruna circula sobre una estora plena de peluixos d'infància i la remor del record angoixant d'unes manotes de titella gegant que l'embolcallen en la foscor. (...)