Ramat simfònic

informació obra



Autoria:
Moon Ribas, Quim Girón
Sinopsi:

Ramat simfònic és un espectacle a l’aire lliure que ens convida a pasturar amb Moon Ribas i Quim Girón, pastors i intèrprets.

Les espectadores i espectadors formen part d'un ramat, amb altaveus com esquellots electrònics penjats al coll. El ramat es mou, el so de l’espectacle es desplaça amb el moviment, i públic i intèrprets formen i deformen coreografies per a cada escena.

Joan Cot, músic i ànima d'aquesta orquestra humana, manipula un univers sonor creat a partir de la veu. Ramat simfònic és un hàbitat, una comunitat, un instrument, una cerimònia... És una invocació al sentit gregari i a l'instint animal dins l’ésser humà.

Moon Ribas (Mataró, 1985) és artista cíborg i coreògrafa. Als seus treballs hi sol investigar el moviment a través de la tecnologia. Altres temes d'interès són l'exploració dels límits del cos, la pròpia identitat i l’art.

Quim Giron (Barcelona, 1985) és fundador i director artístic d'Animal Religion, una companyia interessada en la recerca de nous llenguatges dins el circ contemporani. Amb Sifonòfor va rebre el Premi Especial Ciutat de Barcelona (2016).

La col·laboració entre Moon Ribas i Quim Girón s'inicia el 2019 amb la intenció de combinar arts escèniques i cibernètica. Arran d'aquesta col·laboració n'han sorgit peces com Fenomen o Sentit de l’embaràs.

Crítica: Ramat simfònic

19/05/2023

Les ovelles van a la disco

per Imma Fernández

Quim Girón, el fundador i director artístic d'Animal Religion, torna al món dels quadrúpedes que ha marcat la seva exitosa trajectòria (Chicken Legz, Indomador) i ho fa repetint amb Moon Ribas, coreògrafa cibernètica amb qui va signar la poètica i bella 'Fenomen' , en què treballaven amb el gel. L'artista ciborg, que investiga nous sentits a partir de la unió del cos i la cibernètica, va portar implantats durant set anys uns sensors als peus que li permetien percebre els moviments sísmics de la Terra (Waiting for Earthquakes). Aquesta vegada proposen una peça participativa i itinerant en què converteixen el públic en ovelles i els guien a un món de sensacions i gregarisme. Al Sismògraf l’espai d’un descampat va resultar molt adequat, però també adapten l’ experiència a zones urbanes, com ha passat a Reus (darrere de la catedral) i es farà a Barcelona, a la plaça Margarida Xirgu, dins del Grec.

Els espectadors-ovelles porten penjats com a esquelles uns altaveus electrònics, controlats pel músic Joan Cot, dels quals sortiran relats, ordres, música i llums discotequeres. Girón i Ribas comencen de pastors guiant el ramat d'assistents pels carrers de Reus mentre se sent el relat d'un ramader preocupat pel futur d'un ofici en extinció. Lamenta que els seus fills no vulguin saber res de xais i enyora un passat millor. Després, amb tots els assistents reunits en una plaça, els artistes, a la pell de gossos d’atura, aniran movent i agrupant el ramat. Interactuaran divertidament amb els 'esgarriats', persones que passaven per allà alienes a la proposta.

En una de les escenes més emotives i aconseguides, Girón apel·la al maltractament animal amb una de les seves transformacions bestials, obeint fins a l'extenuació les ordres de l'amo. Després, sorpresa, les ovelles se'n van a la discoteca. Acabada la disbauxa al corral, arriba un duel de cornamentes i la calma, la reflexió i les preguntes sense resposta: què senten els animals, què pensen?... I un moment màgic en colar-se un espontani i trencar el silenci: els lladrucs d'un gos a la distància. Una experiència singular molt recomanable.