Rèquiem nocturn

Dansa | Nous formats

informació obra



Autor:
Pere Faura
Sinopsi:

El 1979, Bob Fosse estrenava All That Jazz, una pel·lícula semiautobiogràfica sobre la vida de Joe Gideon, un coreògraf addicte a la feina, les drogues i el sexe, que constantment somiava que flirtejava amb l’àngel de la mort. Quan li arriba el moment de la pròpia mort, canta i balla la cançó Bye Bye, Life, acompanyat de ballarines vestides de sistema nerviós i arterial, en un monumental deliri musical final, fins que la cançó és interrompuda en sec pel so de tancament de la bossa de plàstic que conté el seu cadàver.

Pere Faura ha volgut desenterrar All That Jazz, així com altres escenes i coreografies de Bob Fosse, algunes d’icòniques i d’altres més desconegudes, per fer-los una autòpsia actual i personal i reviure’n tot el potencial poètic, polític i polèmic. Cadascuna de les parts de la tradicional missa de difunts és traduïda o transformada en una nova escena cabaretera. Una seqüencia litúrgica fantàstica, laica, reflexiva i festiva que mescla el glamur i la sinuositat de Fosse amb la reflexió profunda sobre la idea de la mort tan present en els textos d’un rèquiem. Una cerimònia nocturna, solemne, macarra i divertida, que a poc a poc anirà desvetllant les raons, les motivacions i les frustracions que han portat l’autor a prendre la decisió d’acabar definitivament amb la seva vida com a professional de la dansa. “No és el meu cos sinó el del sistema el que està vell i rovellat. Mantenir-se ballant cada vegada és més difícil. He estat empès dansa avall.
Però que me quiten lo bailao... Ara només queda celebrar-ho.”

I per fer-ho, Faura ha unit textos, cançons, danses i videoprojeccions en una complexa coreografia per a deu intèrprets i dos músics en directe, Pere Jou i Aurora Bauzà, i la col·laboració especial de Pere Arquillué. Tot, per donar forma a aquest ritual una mica “in-disciplinari” que ens farà reflexionar sobre la inviabilitat de la dansa i la bellesa de la mort. Un funeral lluminós, amb molta ploma blanca i purpurina rosa, per celebrar el moment de morir, de marxar, però en un espai bonic i especial entre l’autoparòdia i la sàtira política, entre el llegat de la memòria i la incertesa del comiat, entre la ironia de la vida i la tendresa de la mort. 

A causa de les circumstàncies especials en què se celebra aquesta edició del Grec 2020 Festival de Barcelona, els artistes han experimentat limitacions i impediments a l’hora de dur a terme la seva feina, entre els quals hi ha la manca de temps per completar adequadament el període d’assajos i la necessitat de respectar les distàncies entre intèrprets. Aquestes circumstàncies han afectat les seves creacions, però, tot i això, han volgut compartir amb el públic el resultat del seu treball, com a mínim tal com es troba en el moment actual.

L'espectacle s'emetrà en diferit a través de la televisió betevé el dia 14 de juliol a les 20h.

Crítica: Rèquiem nocturn

08/07/2020

Desplomarse

per Jordi Sora i Domenjó

Pere Faura se deja caer y anuncia que abandona la danza. Y lo hace estrenando en el Festival Grec 2020 la que probablemente quede como su mejor producción, en complicidad con el Mercat de les Flors en el segundo proyecto #Cèl·lula desde que Àngels Margarit asumió la dirección del teatro. Aunque la temática no es nueva y en su anterior trilogía ya trató sobre la precariedad y la condición efímera del artista, en “Rèquiem nocturn” lo hace con una mirada colectiva, de equipo. Ya no habla de él, solamente. Algo que le engrandece, si tenemos en cuenta que el referente al que mira es muy personal, de cuando era más joven: Bob Fosse y la película “All that jazz” en su memoria cinéfila, musical y coreográfica. Es una propuesta con dos partes bien diferenciadas: la audición y los ensayos posteriores, tal y como suelen vivir su trabajo cotidiano. Entre los momentos más destacados, un increíble monólogo de Montse Colomer en el que repasa su extraordinaria trayectoria profesional y la de algunos de los compañeros con quien tuvo la suerte de compartir amistad. También las coreografías grupales, que no pretenden emular sino reivindicar aquel film como ideal; con una acertada iluminación y una delicada y sorprendente escenografía. Así como el solo de Victor Pérez Armero, con el fragmento del baile de la serpiente de la película “El pequeño Príncipe” del director norte-americano proyectándose de fondo en una televisión. Son algunos de los extraordinarios momentos de genialidad que el diálogo abierto y generoso entre el coreógrafo y su equipo han hecho posible. Todo ello atravesado por el símbolo de una misa fúnebre: un acto social de encuentro entre todos ellos y el público; una celebración de algo que se sabe que termina pero que también es anuncio de un futuro distinto. Caen con parsimonia las plumas de un tiempo que ocupó con cierta estridencia, mucho humor y holgada fantasía. Esplendor y decadencia de un bailarín y coreógrafo, que comparte sin tapujos, para escándalo de detractores y mayor felicidad de incondicionales seguidores. Quizás se deje de danzas venideras, ya veremos. Pero nunca de generar emoción en el corazón de lo sincero y más delicado que sabe hacer bien: crear.

Crítica publicada a la revista Susy-Q de Danza, septiembre-octubre 2020