Romance de Curro

informació obra



Producció:
Grec 2014 Festival de Barcelona, Octubre Teatral
Composició musical:
Joan Manuel Serrat, Ricard Miralles, Pare Soler, Guerrero, Manuel de Falla, Pedrell, Quintero, León y Quiroga, Guijarro Campoy, Marchena, Enric Granados, i altres grans compositors
Direcció:
Jaume Villanueva
Coreografia:
Eli Ayala, Nacho Blanco, Fede Gómez, Antonio Canales
Intèrprets:
(Artistes flamencos:) Antonio Canales, Eli Ayala, Nacho Blanco, Juana García La gitana catalana, Antonio Ayala, Frederic Gòmez Torito, (Actor) Pep Cruz, (Cantaor) Quiqui Morente, Quadre Flamenc Carmen Amaya: Lorena Oliva, Yasmina Pulido, Montserrat Selma, Cristina Blanco, Pol Jiménez, Martí Corbera, Daniel Vegas, Albert Hernández
Interpretació musical:
Pau Vallet (guitarra solista), Mélodie Gimard (piano), Eduard Raventós, Jairo Cabrera, Xoan Sánchez
Direcció Musical:
Mélodie Gimard
Il·luminació:
Carles Valero
So:
Roc Mateu
Vestuari:
Nina Pawlowsky
Escenografia:
Ramon de los Heros
Vídeo:
Fight Time Entertainment
Sinopsi:

Una de les cançons més conegudes de l’artista del Poble-sec inspira un espectacle amb música en viu interpretat pel bailaor Antonio Canales. Les barraques de la Barcelona de postguerra són l’escenari de la història tràgica d’un home enamorat.

Alguns barcelonins recordaran encara els barris de barraques apareguts a la muntanya de Montjuïc al final del segle XIX, que es van fer especialment visibles durant la dècada dels seixanta. Paco Candel els va descriure perfectament a Els altres catalans. Al costat d’aquestes barraques a tocar del Paral·lel, el Lacio, un personatge interpretat pel bailaor Antonio Canales, obre el seu tablao. Allà es guanya la vida Curro, un palmero coix i de poca estatura, d’aquí que el coneguin amb el malnom d’«el Palmo», i que, poc dotat per al cante i el ball, treballi fent palmes o netejant taules al local mentre somia la Merceditas. Jove, guapa i sempre a la caça del client madur i amb possibles que la retiri, la noia menysprea obertament Curro i el seu amor incondicional. Jaume Villanueva parteix d’una de les cançons més populars de Joan Manuel Serrat per recrear una història tràgica que interpreten, a més de Canales, Eli Ayala, Nacho Blanco, Quiqui Morente com a cantaor flamenc i el Ballet Flamenco Carmen Amaya de Barcelona. 

Crítica: Romance de Curro

26/07/2014

Un musical flamenc que, a part d’alguns bons artistes i pocs moments notables, reclama a crits un cop de tisores i un guió mé

per Montse Otzet

Un musical flamenc que, a part d’alguns bons artistes i pocs moments notables, reclama a crits un cop de tisores i un guió més versemblant.

Desafortunadament, el musical flamenc encapçalat per noms tan rellevants com, entre altres, Antonio Canales, Quiqui Morente i Nacho Blanco, que actuen sota les directrius de Jaume Villanueva, no ha resultat, ni de lluny, estar al nivell d’alguns dels artistes que participen en el muntatge.

Què és el que falla? Doncs que, en Romance de Curro “el Palmo”, inspirat en la cançó del Serrat sobre l’immigrant, el xarnego de la Barcelona dels anys 60, el ritme escènic grinyola i les seqüències no estan ben dibuixades; que la majoria dels personatges no es desenvolupen; que hi ha massa trasbals dalt l’escenari sense que passi res i que 90 minuts serien suficients en lloc dels 160 que dura l’espectacle. L’obra guanyaria amb una direcció més acurada, un guió millor estructurat, i un cop de tisores a les parts supèrflues, per no caure en clixé i caricatura, com succeeix ara en determinades escenes.
La historia, esdevé en un món marginal de la perifèria de la gran Barcelona, a barris plens de barraques on la misèria i la repressió política dialoga amb l’alegria del cante, palmes i taconeo dels immigrants vinguts d’Andalusia. En aquest entorn conviuen personatges com Lacio (Antonio Canales), un busca-raons gitano, un home sense escrúpols amo d’un tablao flamenc; el Palmo (Nacho Blanco) un palmero coix i de poca estatura enamorat de la Merceditas (Eli Alaya); Jesús (Quiqui Morente) un jove cantaor immigrant, i Ramon Oller (Pep Cruz), un anarquista català borratxo que en els seus discursos hi són molt presents les paraules de Paco Candel. A aquests noms si suma una llarga llista d’artistes del ball, músics, cantaores i el Ballet de Carmen Amaya, format per estudiants i graduats de flamenc de l’Institut del Teatre de Barcelona. Plegats, interpreten pals del flamenc i alguna que altra copla i cançó popular com, per exemple,  La zarzamora, aconseguint que la segona part de l’espectacle sigui millor que la primera pel simple fet que, dins el tablao flamenc s’escenifica una sèrie de números de ball i cant, similars aquells que en els anys del franquisme oferien els Coros y Danzas de la Sección Femenina del Movimiento Nacional.
Què hi ha de bo en aquesta disbauxa?, doncs un Antonio Canales immens, que tots els quilos físics que li sobren els té posats en saviesa i presència escènica. Un mestre del flamenc capaç de seguir emocionant amb els seus braços i zapateado, autor encara d’una subtilesa, temprança i arravataments que enlluernen. Un altre nom de pes és el de Nacho Blanco, extraordinari en el rol de Curro “el Palmo”, perquè la seva discapacitat física la fa tan creïble com el seu mal d’amors. Mentre que Eli Ayala i Pep Cruz estan correctes en els personatges de Merceditas i de l’anarquista català, els cantaors Quiqui Morente, Antonio Cañero i Juana García es mostren excel·lents en cadascuna de les seves intervencions