Rovira vs Rodríguez

informació obra



Autoria:
Cristina Clemente, Nelson Valente
Direcció:
Cristina Clemente, Nelson Valente
Intèrprets:
Lluïsa Castell, Lide Uranga, Mayra Homar, Núria Cuyàs, Jordi Andújar, Julian Ponce, Gabriel Beck
Escenografia:
Elisenda Pérez
Vestuari:
Maria Albadalejo
Il·luminació:
Xavi Gardés
Ajudantia de direcció:
Muguet Franc
Sinopsi:

Això és una comèdia o un drama? Una mica totes dues coses, perquè en aquesta història sobre uns personatges habitualment silenciats es produiran tant situacions còmiques com angoixants. La família Rovira visita la família Rodríguez. La Mercè i la Sílvia, les matriarques d’ambdues famílies, han propiciat la trobada. Les dues dones s’estimen i ara només falta que les famílies es coneguin. Totes dues estan molt nervioses i amb la il·lusió que tot surti bé. Però no serà fàcil. Cada família traurà a la llum un univers de tradicions, secrets, judicis i prejudicis, generant situacions tant hilarants com angoixants. Rovira vs. Rodríguez és una comèdia amb un costat dramàtic, que contraposa dues cultures, que posa en el centre del relat a la gent gran, tan silenciada i ignorada per la societat. Firmen la dramatúrgia d'aquesta història, conclusió de dues altres històries que ja heu pogut veure en setmanes anteriors, una dramaturga barcelonina i un dramaturg de Buenos Aires que han treballat conjuntament en aquest projecte de col·laboració entre sales i entre ciutats.

El muntatge forma part d'un projecte conjunt de col·laboració entre autors, autores, directors i directores catalans i de l'Argentina. Ha estat dissenyat entre tres sales de proximitat en el marc del projecte On el teatre batega, El Maldà (La paella del dijous), la Sala Flyhard (Silvia) i la Sala Versus Glòries (Rovira versus Rodríguez), cadascuna de les quals acollirà un muntatge diferent amb personatges compartits: aneu a veure-les totes tres i tindreu una visió de conjunt de la història que us expliquen. Les obres es veuran de moment a Barcelona, amb la intenció de fomentar les relacions artístiques bilaterals mitjançant l’intercanvi de professionals de les arts escèniques en projectes de producció i coproducció. En un futur pròxim, els muntatges produïts en aquesta iniciativa es podrien veure també en sales de Buenos Aires.

Una producció d’On el teatre batega, Sala Flyhard, El Maldà i Sala Versus Glòries.

En coproducció amb el Grec 2023 Festival de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Iberescena.

Crítica: Rovira vs Rodríguez

27/09/2023

Argentins i catalans, catalans i argentins

per Ana Prieto Nadal

L'escenari de la Sala Versus Glòries evoca un pati andalús proveït d'una taula, cadires i testos amb flors. L'espai, dissenyat per Elisenda Pérez, és prou ampli perquè hi evolucionin els set magnífics intèrprets, resultat de la suma dels elencs de Silvia, de Nelson Valente, i La paella dels dijous, escrita per Cristina Clemente i dirigida per Muguet Franc. Clemente i Valente són els dramaturgs i directors de Rovira vs. Rodríguez, la peça que culmina la trilogia catalanoargentina amb la fusió joiosa de les dues trames i els dos repartiments. 

Dues dones que s’estimen s’han retrobat després d’una separació de més de quaranta anys i la superació dels seus respectius naufragis vitals. Ara viuen juntes en un pis a Zahara de los Atunes, és a dir, en territori neutral: ni a Barcelona, on hi ha els fills de la Mercè, ni a Màlaga, on està instal·lada la família ‒argentina‒ de la Silvia. L’obra comença, com ja passava a Silvia, amb un compàs d'espera. I és que han d'arribar les seves respectives famílies i travar coneixença. La trama, plena de conflictes ocasionats pel xoc cultural, explota amb fortuna una sèrie de tòpics sobre els catalans, d'una banda, i els argentins, de l'altra.

Des de bon començament, la Silvia ‒meravellosa Lide Uranga‒ reclama el seu dret a expressar-se amorosament amb la seva parella, i es resisteix al fet que, després de dècades d'infelicitat marital i maternal abnegació, la redueixin ‒a ella o a la seva companya‒ al paper de vella asexual. La Mercè ‒esplèndida Lluïsa Castells, que ja teníem ganes de retrobar dalt un escenari‒ voldria que els fills de l'altra l'acceptessin sense formalitats, però no sap el que li espera. Mentre elles es desfan en gestos de gran naturalitat, en un codi de realisme quotidià, la resta de personatges estan construïts a còpia d'estereotips, que funcionen perquè el tempo de la comèdia està molt ben pautat i perquè els intèrprets estan tots encertadíssims.

Els argentins, sobretot, es comportaran com uns hostes indesitjables. No sense motiu, la matriarca els exhorta a callar i assentir. I afegeix: “Sean amables, pero no exagerados; simpáticos, pero no invasivos”. Demana un impossible, i ho sap. El Gastón i la Mónica ‒magnífics Gabriel Beck i Mayra Homar‒ es dediquen a endrapar i beure a costa de les amfitriones, a banda de criticar-ho tot i donar ordres tirànicament. El gendre de la Silvia, que a la primera peça de la trilogia ja ens havia ensenyat el seu vessant de vividor i estafador, parla sense aturador i emet judicis mancats de fonament. La seva dona, de poques llums ‒encara més minvades per efecte del còctel de pastilles i alcohol‒, tampoc no es queda enrere: “No estoy a favor del cambio climático” és una de les perles que deixa anar. Els seus comentaris homòfobs, d'autèntica vergonya aliena, la retraten com una flagrant retrògrada. I hi ha també el germà petit, un ganàpia en permanent estat d'“emporramenta” i amb una manera de moure's ben erràtica i inestable; l'interpreta brillantment Julian Ponce.

La Mercè és del barri de Gràcia de tota la vida, i, pel que sembla, la seva descendència no està sotmesa al jou del lloguer ni de la hipoteca. La filla, interpretada per Núria Cuyàs, practica l'amor lliure, i les seves conviccions esquerranoses la porten a fer detonar conflictes ideològics durant un dinar catastròfic en què la seva mare encara insisteix a brindar per la “família transoceànica”. Jordi Andújar, en el paper de germà gran, compon un divertidíssim personatge que compleix tots els tòpics de la garreperia. La seva falta d'autoconeixement profund i la incapacitat de llegir les motivacions ocultes dels altres el porten a ser un incaut; el seny malentès deriva en neuròtica repressió. Cada cop més escorat en un hilarant histrionisme, serà ell qui acabi donant la nota més inesperada en l'esclat final de la festa còmica, on afloraran pulsions insospitades, al caire de la bogeria i la mutació identitària. 


Article publicat a Núvol el 27 de setembre de 2023