Això és una comèdia o un drama? Una mica totes dues coses, perquè en aquesta història sobre uns personatges habitualment silenciats es produiran tant situacions còmiques com angoixants. La família Rovira visita la família Rodríguez. La Mercè i la Sílvia, les matriarques d’ambdues famílies, han propiciat la trobada. Les dues dones s’estimen i ara només falta que les famílies es coneguin. Totes dues estan molt nervioses i amb la il·lusió que tot surti bé. Però no serà fàcil. Cada família traurà a la llum un univers de tradicions, secrets, judicis i prejudicis, generant situacions tant hilarants com angoixants. Rovira vs. Rodríguez és una comèdia amb un costat dramàtic, que contraposa dues cultures, que posa en el centre del relat a la gent gran, tan silenciada i ignorada per la societat. Firmen la dramatúrgia d'aquesta història, conclusió de dues altres històries que ja heu pogut veure en setmanes anteriors, una dramaturga barcelonina i un dramaturg de Buenos Aires que han treballat conjuntament en aquest projecte de col·laboració entre sales i entre ciutats.
El muntatge forma part d'un projecte conjunt de col·laboració entre autors, autores, directors i directores catalans i de l'Argentina. Ha estat dissenyat entre tres sales de proximitat en el marc del projecte On el teatre batega, El Maldà (La paella del dijous), la Sala Flyhard (Silvia) i la Sala Versus Glòries (Rovira versus Rodríguez), cadascuna de les quals acollirà un muntatge diferent amb personatges compartits: aneu a veure-les totes tres i tindreu una visió de conjunt de la història que us expliquen. Les obres es veuran de moment a Barcelona, amb la intenció de fomentar les relacions artístiques bilaterals mitjançant l’intercanvi de professionals de les arts escèniques en projectes de producció i coproducció. En un futur pròxim, els muntatges produïts en aquesta iniciativa es podrien veure també en sales de Buenos Aires.
Una producció d’On el teatre batega, Sala Flyhard, El Maldà i Sala Versus Glòries.
En coproducció amb el Grec 2023 Festival de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Iberescena.
Perquè la maionesa emulsioni bé cal que donar temps al minipimer a sota del pot. Si per les presses s'aixeca massa depressa, la clara aigualeix l'oli i no hi ha manera de fer una salsa voluminosa. L'aventura de la trilogia (Silvia, La paella dels dijous són dues peces independents però que estan pensades per construir una trama que desemboca en aquesta Rovira vs.Rodríguez) exigia improvisar escenes i fixar-les en pocs dies, per raons de producció, durant els primers dies del Festival Grec. I les presses han fet que la maionesa hagi quedat massa líquida. Els tòpics, que fan bon contrast en una comèdia, han aclaparat l'evolució dels personatges i ha ofegat un final potent de gir imprevisible. Ara esclata la pirotècnia final però ho fa sense la contundència necessària, com per acabar de buidar la pòlvora disponible per a l'ocasió.
Una salsa mig tallada pot donar gust a una amanida d'arròs però ha perdut bona part de l'entitat perquè no s'ha aconseguit fondre les dues companyies, les dues històries en un mateix pla. Els actors acceleren la velocitat dels comportaments delirants dels seus personatges (les dues mares que han decidit anar a viure juntes els últims anys de la seva vida i viure'ls amb passió). Els fills respectius deambulen des del fàstic més visceral a fer que el raonament "senseculpa" domini en aquest dinar de conèixer la parella de la mare.
L'escena prefigura una certa reconciliació de la mare (Sílvia) amb els seus dos fills i el company de la filla (que no ha perdut la seva dèria de ser el centre de l'escena i provar de guanyar una carta més en cada partida). Per la seva banda, els dos fills de Gràcia venen amb moltes ganes de conèixer la parella de la seva mare (Mercè) i els que seran els seus germanastres. Arriben amb la superioritat dels que imposen el pot comú per no fer pagar totes les despees a les mares, les amfitriones. Els catalans tenen bones intencions però se'ls torça en no provar d'escoltar els altres. Els argentins, no preveuen tant i els desespera tant bonisme.
Davant de les dues matriarques (Lluïsa Castell i Lide Uranga) Núria Cuyàs i Jordi Andújar són els dos fills que proven de congeniar amigablement, amb un castellà rovellat, amb la part argentina: Julian Ponce, Mayra Homar i Gabriel Beck. Respecte Silvia, hi ha una el·lipsi important (respecte el final dramàtic d'aquella peça) amb aquesta retrobada. El fill petit (Julian Ponce) ha sortit del seu bloqueig inicial però segueix sent tímid i reservat, amb la intenció d'ajudar la mare, com sempre (sovint, des del silenci). El personatge de Berck, per la seva banda, prova de dominar l'escena fregant el cabell del seu contrincant mascle alfa (Guifré). Aquest ho pren com una expressió carinyosa, se'n fia de tots els seus negocis, per sospitosos que semblin.
Rovira vs Rodríguez tanca la trilogia amb eficàcia i amb el deliri que es podia imaginar. era evident que faria bona flama la paròdia dels dos idiomes i mirar de confrontar les dues maneres de projectarse a l'exterior. Segurament, els hi va faltar temps per a trobar-hi contradiccions perquè s'inteix que tots els personatges es trobaven en una situació fràgil, vulnerables i que, per tant, bevien de la mateixa inseguretat. Estirar aquest altre fil segurament hagués tensat millor les estovalles. El dinar ràpid no els ha permès les celebrades sobretaules de Una altra nit o la desorientació dels convidats d'Un segundo bajo la arena, per exemple. Clemente ja havia provat abans la relació de la família (Consell familiar, Lapònia) i el deliri més surrealista (la sèrie teatral, Dolors). Nelson Valente també sintonitzava amb els drames còmics en famílies més aviat extravagants (El loco y la camisa).