Washington Timbó
Cristián Sotomayor
Vinca Alonso, Volmir Cordeiro
Margot Videcoq, Météores
Laura Tamayo, Guillem Gefaell i Josep Carreras
Guillem Gefaell

El carrer és obertura cap a una altra. El carrer inventa llengües, tipus, alberga els miserables i fa d’escenari als artistes que l’agafen com a refugi. Fer de vagabunds és un gran invent del carrer. El carrer ha inventat la classe, la raça, l’angoixa, la sang. El carrer no se’ns fa estrany, el coneixem tots. Uneix els homes, les manifestacions sòrdides, és allà per a nosaltres; i ens pensem que representem el “nosaltres” quan som al carrer. Mentida. El carrer selecciona, limita, impedeix, divideix, dicta. El carrer no és la carretera, el carrer no vol gent. Es queda a la ciutat. I a la ciutat, molts poetes. Els poemes, tots polvoritzats. Les arrugues. Els carrers són com les arrugues d’una cara: els carrers de la cara, les arrugues del terra. Si dic que el carrer fila amb el cel, no exagero gens: els dos tenen aquest poder increïble de sentir les coses, els éssers, les matèries pobres. De despullar-se. Aquest carrer que tinc ganes de proposar és el que persegueix incansable el somni que els edificis ens han robat.

Crítica: Rue

06/12/2016

Lección 2: una buena conexión

per Jordi Sora i Domenjó

Que la danza contemporánea no interesa al público es uno de esos discursos intencionados para salvaguardar lo antiguo. Simplemente: es reaccionario. Basta solo para demostrarlo los skaters de la plaza dels Àngels, frente al MACBA, fascinados con el deambular alocado de Volmir Cordeiro a golpe de percusión de Washington Timbó, en una de las acciones que el Festival Sâlmon< ha llevado a cabo en complicidad con otros espacios culturales. La invitación es intensa: de la sala del museo a la calle. Rue se titula precisamente el espectáculo. Hay un juego intencionado entre lo que queda detrás de la puerta, por descubrir, y aquello que tiene la plaza pública como escenario. En la última sección de la obra se pone de manifiesto, al regresar al Atrio del centro de arte el numeroso público junto al espontáneo. En ese momento, la exclusión del indocumentado (en este caso, los que no tenían entrada) pone en evidencia algo muy simple: el acceso a la cultura solo es posible si se destinan recursos. Bien: cambien aquí la palabra “cultura” por “danza” y habrán dado con el entuerto. No es una cuestión de lenguaje y de instrumentos de interpretación. Es que todo empieza por destinar los recursos necesarios para su difusión y descubrimiento.

Pots llegir la crònica sencera en l'enllaç següent: