Una vetllada amb William Forsythe està dedicada a un dels coreògrafs vius més innovadors. Enemy in the Figure, il·luminada amb un únic focus mòbil, és un dels seus treballs més sorprenents visualment. A In the Middle, Somewhat Elevated explora la genuïna natura del moviment a partir de la distorsió de les figures del ballet clàssic. Una dansa glosada per la crítica com «Energia, sexe i virtuosisme». El moment culminant d’aquest homenatge és Neue Suite, una suite de passos a dos creada per al Semperoper Ballett a partir d’adaptacions de Händel, Berio, Slingerland, New Sleep i Bach estrenades per Forsythe entre 1977 i 1990.
Tot i que la història del Semperoper Ballett es remunta a l’any 1817, l’arribada (2006) del seu director artístic actual, Aaron Sean Watkin, revoluciona el seu estil, trencant les barreres tradicionals entre l’escola clàssica i la contemporània, i redefinint la dansa com a culminació d’ambdues.
Extraordinària vetllada la dedicada a William Forsythe. La funció no tan sols ens permet gaudir de l’altíssim nivell dels ballarins del Semperoper Ballett, sinó que també, veure tres obres que ens mostres l’evolució d’un dels coreògrafs més rellevants del segle XX, l’estil del qual es basa a utilitzar el llenguatge de dansa clàssica per narrar, de forma abstracta, temes actuals. La combinació de sabatilles de puntes amb cossos en malles i moviments contemporanis, és altament explosiva.
La primera peça, In the middle, somewhat elevated, creada l’any 1987, s’ha convertit en tot un referent de l’estil del seu creador i en ser l’obra més vista de Forsythe en el repertori de companyies internacionals. És dansa pura i dura. Pura per l’essència coreogràfica i dura per la dificultat tècnica que comporta. En ella ja s’aprecia no tan sols una gran riquesa en formes geomètriques, també es percep una de les grans qualitats del coreògraf: el fer i desfer; avançar i retrocedir d’un moviment; la construcció i desconstrucció d’un seguit de passos. Orfe d’escenografia, In the middle, somewhat elevated transcorre embolcallada per una il·luminació quasi neutre i pels sons d’uns dels pilars més importants de la vetllada: la música electrònica de Thom Willems, compositor també present en les dues restants obres, especialment en la que tanca la nit, Enemy in the Figure, per més durada i excel·lència.
Una de les qualitats de Forsythe es troba en la fermesa en què relliga els passo a dos, cinc dels quals formen el contingut de Neue Suite. La majoria d’ells han estat creats en la dècada dels 90 i en el seu llenguatge, si bé es proper al de In the middle, somewhat elevated, ja es detecta una evolució cap a unes formes seccionades on línies angulars i curvatures conviuen en harmonia i amb extrema definició.
Enemy in the figure, és un fragment de Limb’s Theorem, coreografia que a Barcelona ja es va poder veure l’any 2006 pel Ballet de Lyon. En aquesta obra, Forsythe fa un salt impressionat cap a un contingut en el qual l’escenografia i unes formes més radicals tenen molt a dir. La peça és un univers sinuós altament suggestiu, on llums i ombres contribueixen a crear atmosferes tèrboles i els ballarins assoleixen nivells insospitats. Moviments sincopats, fuetades d'energia i formes voluptuoses semblen buscar refugi d'alguna cosa que els vol abatre, mentre suggerents efectes sonors de Tom Willems, maximitza l'atmosfera hipnòtica de l'obra.
Un
punt i a part mereixen els ballarins del Semperoper Ballett, entre els quals si
troben dos espanyols Jón Vallejo i Raquel Martínez, i la catalana, Sonia Vinograd. L’alt nivell de
tot l’elenc és més que evident, si bé són els ballarins que tenen el rang de
primers solistes els que ens deixen sense respiració per unes excel·lències que van més
enllà d’una tècnica d’infart.