Separacions

informació obra



Intèrprets:
Eva de Luis, Rafaela Rivas, Míriam Tortosa, Christian Cánovas, Antonio del Valle, Raül Tortosa
So:
Daniel Gener
Il·luminació:
Daniel Gener
Vestuari:
Helena Mateu
Producció:
APUNTA TEATRE SCCL
Escenografia:
APUNTA TEATRE SCCL
Dramatúrgia:
Iván Campillo
Direcció:
Iván Campillo
Sinopsi:

Una comèdia delirant sobre les separacions de parella

Vuit parelles són a punt de separar-se. Molts i variats poden ser els motius que portin a prendre aquesta decisió, però n’hi ha un de molt comú: la rutina de la vida de parella. Ever Blanchet explora en clau de comèdia setze personatges i vuit formes de vida que condueixen a un mateix desenllaç: el desencís amorós i el penós i crispat repartiment del patrimoni.

Com bé diu l´autor: "El desacord conjugal implica dos aspectes de la vida: l’amorós i el patrimonial, que ha de resoldre’s desunint l’amor i partint els bens patrimonials. Les dues ruptures són doloroses i traumàtiques. Encara que, als ulls dels que no estan implicats en el conflicte, els hi sembli, la majoria de las vegades, una cosa ridícula, còmica o patètica. Així són les nostres SEPARACIONS."

Crítica: Separacions

14/04/2019

Un artefacte teatral divertit i desacomplexat per passar una bona estona

per Iolanda G. Madariaga

El sempre apassionant món de la parella ha donat molt bones comèdies. Aquesta va de trencaments, de separacions. L’enfocament és indubtablement de comèdia, però es tracta d’una peça de difícil qualificació: una comèdia romàntica s’entrellaça amb diferents històries  caricaturesques -quasi esquetxos- de ruptures de diferents parelles. Els esquetxos són el contrapunt estripat i xocant d’una història d’amor tendre i dolça però amb un punt d’amargor i un final obert. El text d’Ever Blanchet es va estrenar al Versus Teatre ara fa 17 anys en versió catalana de Gerard Vázquez. En aquesta nova etapa de la sala de Glòries, liderada per Ramon Godino i Jofre Blesa, Pere Anglas -un dels protagonistes d’aquella posada en escena- ha acceptat el repte d’aixecar una nova adaptació. Entrenat en el guió televisiu i també escriptor, Anglas ha desempallegat el text del llastre del temps i n’ha fet una versió actual amb un ritme frenètic i molt ben puntuada. Eva de Luís (també en el repartiment de la primera) i Raul Tortosa són la Naima i l’Oriol, una parella encara jove, però embolicada en la rutina que aixafa els afanys d’aventura i de projecció professional de la Naima. S’estimen i els lliga una gran amistat, en canvi això no és prou per a la Naima. A escena irrompen les histories paral·leles d’uns personatges màscara de traç gruixut -3 o 4 personatges per cada actor de la resta de l’elenc- que presenten vuit parelles escalant el cim de la ruptura. Rafaela Rivas, Antonio del Valle, Miriam Tortosa i Christian Cánovas dibuixen uns personatges estereotipats que troben en el tòpic el gag sense traspassar la fina línia del respecte i amb un punt de pietat envers el més miserable dels seus referents, un equilibri difícil que obté un resultat brillant. La concatenació d’escenes es fa a ulls de l’espectador amb petites coreografies que serveixen per redreçar un mobiliari minimalista: un canapè i un seient. L’espai escènic -d’Apunta Teatre SCCL- reprodueix al terra una obra atípica de Piet Mondrian: una composició de l’abstracció geomètrica però en escala de grisos. L’equilibrada obra de Mondrian perd aquesta qualitat per la seva ubicació, per les diferents perspectives dels espectadors i quan el pes visual és trastocat per la presència de dues figures (canapè i seient), sobretot si trenquen el joc de paral·leles i perpendiculars. Un atreviment enginyós que dona un notable resultat, potenciat per una explosió de diversitat i color en l’extens vestuari i per una il·luminació de Dani Gener amb l’objectiu clar de posar de relleu la gran tasca interpretativa de l’elenc. Pere Anglas ha treballat dos registres còmics molt diferents per separat i acaba lligant-los en un tot harmònic. Tot plegat conflueix en convertir un text simpàtic però envellit en una bona comèdia. La intel·ligent direcció de Pere Anglas i un elenc compromès, valent i generós han fet el prodigi de convertir una comèdia del tot intranscendent en un artefacte teatral molt potent; un espectacle que, malgrat estar pensat per les característiques de l’escenari del Versus, mereix escenaris més comercials i una llarga gira.

Trivial