Sinestèsia

informació obra



Direcció:
Iron Skulls
Il·luminació:
Iron Skulls
Composició musical:
Bruno Garca Brunetto
Vestuari:
Iron Skulls, Moe Shop
Intèrprets:
Adrian Vega Antolín, Diego Garrido Abril, Héctor Plaza Hernando, Luis A. Muñoz, Moisés G. Gómez, Santiago Bénédicte Carrat
Companyia:
Les Imputxibles
Autoria:
Clara Peya
Sinopsi:

Sinestesia és una peça de dansa experimental que ens porta, a través de les emocions i els sentits, a un món post-apocalíptic, on els seus habitants s’expressen a través d’acrobàcies i dansa fusionats amb sentiments. Aquesta fusió genera un espectacle ple d’interferències sensorials, en el que un grup de supervivents expressa les seves sensacions a través de moviments impactants, sorprenents i inesperats.
Amb un vocabulari animal i acrobàtic, Iron Skulls presenta una peça que il·lustra la seva recerca constant d’un nou llenguatge i demostra les habilitats de cadascun dels seus talentosos components.

Crítica: Sinestèsia

06/02/2015

El Hip-Hop es reivindica

per Jordi Sora i Domenjó

El hip-hop encara s'està reivindicant entre nosaltres. I no pas perquè estigui mancat de públic: molt nombrós aquests dos dies al SAT Teatre. El que no aconsegueix és superar la barrera de la crítica especialitzada en dansa, no gaire receptiva a les proximitats cada cop més freqüents i indiscutibles amb el contemporani. No passa així a França o en els grans festivals europeus, on no manca mai una bona mostra de danses urbanes. Celebrem des d'aquí que en la programació del proper #Sismògraf, el Festival de dansa d'Olot, s'hi hagi pensat. En l'edició 2015, que significarà la catapulta d'aquella mostra per esdevenir el gran mercat de les arts en moviment a Catalunya i que podeu consultar en aquest enllaç dissabte 25 d'abril es presentarà Olot Urban Culture amb dues de les companyies més importants de casa nostra: Brodas Bross i la que ens ocupa en aquest comentari.

Potser per aquesta desconnexió entre estils, Sinestesia s'anuncia com una “peça experimental” en un món post-apocalíptic. Els ballarins porten unes màscares i són els supervivents d'un esdeveniment que endevinem horrible. Es mouen entre l'escenari i la platea, des de l'instant mateix d'entrar a la sala perquè pots ensopegar (textualment) amb algun d'ells. I provoquen amb els seus desplaçaments i gestos, durant l'hora aproximada que dura l'espectacle, una intensa experiència sensorial. Amb un bon recull de premis a l'esquena, l'obra destaca per un marcat to tèrbol i per la tensió dramàtica amb la qual està construïda. I podríem que dir que és de hip-hop, efectivament. Però sobretot es tracta d'una construcció a través del llenguatge del cos.

Des d'aquesta perspectiva, Sinestesia és experimental a ulls d'allò que la majoria del assistents esperaria. L'acollida, malgrat ser bona, va resultar discretament entusiasta i més aviat animada pels propis intèrprets en les salutacions individuals. El secret, em penso, rau precisament en aquell diàleg poc habitual entre estils diversos, que aquesta proposta supedita en excés a la introspecció. Aquesta és la gran novetat, esclar. Però també el principal problema: en la mesura que s'aproxima als codis més propis de la dansa contemporània, limita l'efectisme i la grandesa del moviment trencat i àgil que només un dels solos transmet amb grandesa. Entusiasma la profunditat expressiva del conjunt. Però es troba en falta oportunitats perquè llueixi l'alçada artística dels seus ballarins.Que és molta i destacable. I és que fusionar no és pas supeditar, sinó trobar l'equilibri exacte per a la barreja explosiva.