Story, story, die- Alan Lucien Øyen

Teatre | Dansa

informació obra



Coreografia:
Alan Lucien Øyen
Sinopsi:

Dansa i teatre conflueixen en la nova creació d’un dels artistes més innovadors de l’escena noruega i internacional. Hi repassa les mentides que diem per aconseguir allò que tots i totes volem: ser estimats.

És considerat com un dels principals talents de les arts escèniques europees actuals, un artista que treballa a la vegada en dues disciplines sense que sigui possible decidir amb seguretat a quina s’hauria d’adscriure el que estem veient. No és estrany, perquè, com ell mateix explica, Alan Lucien Øyen es va passar la infantesa a Den Nationale Scene, el teatre de Bergen, on el seu pare treballava com a responsable del vestuari d’actors i actrius, cosa que li va permetre viure des de dins el món de l’escena. Va començar a estudiar dansa amb 17 anys amb un mestre hongarès i, quan alguns anys després, ja format a Bergen, Oslo i Colònia, va començar a crear les seves pròpies coreografies, en els seus incloïa solos uns llargs monòlegs que feien difícil continuar considerant les seves creacions com a representacions de dansa i prou. Tots dos llenguatges, el dramatúrgic i el coreogràfic, són gairebé impossibles de deslligar per a Alan Lucien Øyen. Els combina un cop més a Story, story, die, una peça per a set ballarins i ballarines que se centra en la relació d’interdependència que s’estableix entre l’amor i la mentida. I és que, en essència, tothom vol que l’estimin i, per aconseguir-ho, som capaços de reinventar la nostra vida diària i fer-la encaixar, així, en un model desitjable, que pugui ser objecte de l’afecte i la consideració d’altri, ni que sigui expressada mitjançant un m’agrada a les xarxes socials. En aquestes xarxes, tothom està obligat a explicar contínuament “històries” positives, de manera que qui no aconsegueix encadenar narracions d’èxit, una rere l’altra, està “mort”, com a mínim socialment (d’aquí el títol de la coreografia). Un moviment coreogràfic d’alta intensitat, unes imatges que semblen gairebé cinematogràfiques i un text incisiu i sempre present que acompanya el moviment, constitueixen un espectacle que ha estat creat per l’artista en col·laboració directa amb els i les intèrprets i que incorpora vivències i experiències personals dels mateixos ballarins i ballarines, sempre a la recerca de la màxima sinceritat.

Alan Lucien Øyen va signar les primeres coreografies l’any 2004 i, dos anys més tard, va crear la seva companyia, Winter Guests, un col·lectiu multidisciplinari que aplega actors i actrius, ballarins i ballarines, escriptors i escriptores i persones dedicades al disseny d’escenografies o a aspectes tècnics de les arts escèniques. Ha presentat peces de dansa com What’s not to love? (2007), que també parlava sobre l’amor utilitzant referències del món del cinema, la televisió i el teatre; l’esdeveniment escènic de sis hores de durada Coelacanth (2013), en el qual explorava, amb una dotzena de músics en escena, les interioritats de la vida teatral fent servir també el llenguatge de la dansa; Simulacrum (2016), creada al Japó amb els llenguatges de la dansa contemporània, el teatre kabuki i el flamenc; la coreografia creada per encàrrec del Tanztheater Wuppertal Bon voyage, Bob (2018); The Hamlet Complex, una peça basada en l’obra de Shakespeare per al Norwegian National Ballet (2021) o, també aquest 2021 passat, The American Moth, una representació multimèdia amb dansa, teatre en diversos idiomes i vídeo en directe que parla sobre les relacions intergeneracionals i té com una de les protagonistes principals la mítica actriu Liv Ullman.

Crítica: Story, story, die- Alan Lucien Øyen

11/07/2022

T’agrado? M’agrades! I ja sóc el teu amic... o el que vulguis que sigui

per Ramon Oliver

Qui s’expressa un i altre cop  fent servir paraules aproximadament similars a les  que figuren en el títol d’aquest text, és  el personatge interpretat per Zander Constant, un dels set extraordinaris intèrprets d’una proposta coreogràfica que els hi exigeix, alhora, un ben notable esforç a nivell actoral .  Però , què busca exactament en Zander, amb la seva demanda que és alhora un oferiment,  que està marcada per la urgència de qui espera amb ànsia obtenir respostes emocionals immediates, i que es renova amb la mateixa insistència cada cop que canvia de destinatari, com si aquest nou destinatari estigués destinat a ser ja el definitiu punt final de la recerca  ? Busca amor, busca sexe, busca amistat, busca una simple mostra d’afecte, busca potser una carícia perduda, busca senzillament aquell reconeixement per part de l’altre capaç de donar-li entitat a ell mateix? Ho busca tot plegat, o potser no busca  tampoc exactament res en concret d’això? De fet, la pregunta la podríem dirigir al mateix Zander, perquè a l’hora de construir la seva proposta, Alan Lucien Oyen els hi ha demanat a cadascun dels seus set intèrprets aquella mena de implicació que passa per traspassar al text i al moviment físic vivències personals . I en Zander (d’altra banda, com la resta d’integrants de la companyia, però potser amb un més marcat protagonisme) transforma alhora cadascuna de les seves paraules demandants en un gest coreogràfic que visualitza de forma ben precisa el  patent neguit vital latent que encobreixen.

Explica el creador que aquest és un espectacle que vol reflectir la interdependència existent entre la mentida i l’amor. I que ho fa tenint molt present de quina forma circula la mentida per les xarxes socials; de quina forma la necessitat de connectar immediatament amb l’altre amb la mateixa urgència amb què ho intenta  fer un i altre cop  en Zander, potencia encara més la falsificació de la pròpia identitat. Una falsificació  que passa inevitablement per exhibir a l’aparador virtual el millor d’un mateix, encara que aquest “millor” , guardi només un relatiu parentesc amb la realitat quotidiana de qui està construint la farsa.  I una falsificació que revela clarament la por que desperta quedar-se despenjat d’un mercat humà en el qual , la competència és del tot ferotge, i l’oferta, inesgotable . És tanta la inseguretat que provoca no ser portador de la mercaderia desitjada pels altres, que quan algú com el Zander li atorga a algú altre aquest poder emocional , pots ser que l’altre desenvolupi ràpidament els seus instints de abusador, com visualitza un dels moments més dolorosos de l’espectacle  : abusar de qui t’ha col·locat en un lloc impossible, acostuma a ser quelcom força freqüent. He dit, un lloc impossible? Doncs , sí. I és que, xarxes socials a banda, som davant d’una vella història que es repeteix des que l’amor circula entre els essers humans. D’alguna manera , i encara que sigui passant sovint  pel filtre de l’exhibició narcisista també ben encobridora, les xarxes semblen donar-li encara més la raó a aquella cèlebre definició de Lacan segons la qual, l’amor consisteix en donar el que no és té, a qui no ho és. Un doble equivoc que la urgència de les xarxes no fa més que amplificar , però que ha estat sempre entre nosaltres.

Acceptant aquesta possibilitat, caldrà reconèixer que tot intent d’aproximació a l’altre, tot intent de seducció, donant-li a aquesta  paraula la seva més amplia accepció, passa per un punt d’impostura , un punt d’escenificació. Quelcom que reflecteix encertadament l’espai des del qual ens rep la mateixa companyia; un espai àrid i gairebé nu, tret d’unes poques cadires, i una porta que està carregada de possibles significacions, però que no serveix exactament per connectar entre si habitacions o decorats. Però alhora, i abans encara d’iniciar-se l’espectacle com a tal, sona en aquest espai àrid una banda sonora amb ressons vintage, d’aquelles que conviden precisament a crear una atmosfera seductora. I aquests rampells vintage que semblen anunciar la veu d’un crooner , però que queden ràpidament interromputs, assalten de tant en tant l’escenari. Gairebé,  com si intentessin esmorteir els efectes demolidors derivats del rebuig .Quan en Zander intenta situar-se en el lloc ideal que creu que busca l’altre, s’està ja condemnant a aquest rebuig, perquè qui mostra tan clarament la seva disponibilitat a transformar-se d’aquesta manera, està mostrant alhora aquelles carències de les quals l’altre, no en vol sentir a parlar. I s’arrisca a que li passi el que li passa a un altre dels ballarins, i acabi amb el cos cobert de capes de pintura i transformat en un memento mori, un esquelet que sens dubte faria un bon paper com a artista convidat a ballar a Verges la Dansa de la Mort la nit de Dijous Sant. Posats a posar-li lleugeres traves, és cert que la proposta de Lucien Oyer potser resta per moments un xic massa freda, un xic massa distant, un punt lleugerament nebulosa . Però al cap i a la fi, aquesta fredor , aquesta distancia i aquesta nuvolositat , no fan altra cosa que il·lustrar encara més l’abisme que s’obre quan qualsevol Zander de torn a l’espera del “like” amorosament definitiu, , s’ha d’enfrontar un cop més a donar-se  la desoladora patacada  . Serà cosa de perfeccionar encara més la mentida, a veure si la propera vegada ens en sortim.