Tala. Dir. Krystian Lupa

informació obra



Autoria:
Thomas Bernhard
Direcció:
Krystian Lupa
Estrena:
Estrena a l'Estat espanyol
Sinopsi:

Hi ha pocs textos com Tala, implacables i crítics amb el que costa més de ser implacable i crític: la pròpia cultura i el propi ecosistema. Thomas Bernhard ens convida a sopar amb la burgesia per acarnissar-se contra la grisor i el conformisme de les classes dirigents austríaques. I qui millor per portar a escena tota la potència  de Bernhard que el gran Krystian Lupa, un dels creadors més radicals del teatre europeu? La Tala de Lupa promet ser un cop de puny al ventre dels panxacontents, que ens farà replantejar-nos què ha de ser la cultura, què s'ha de subvencionar i què li hem d’exigir a canvi. 

Activitat complementària 26 oct: Xavier Albertí i Salvador Sunyer conversen a l’entorn de Thomas Bernhard a propòsit de El President i Tala

Crítica: Tala. Dir. Krystian Lupa

04/11/2014

Admirable, colpidor, demolidor i sarcàstic: Lupa i Bernhard tornen a formar un tàndem pràcticament insuperable

per Ramon Oliver

Està comprovat: cada cop que Krystian Lupa i Thomas Bernhard coincideixen a un escenari (cosa, que , per a sort nostra, ha passat un grapat de vegades), el prodigi teatral sembla garantit. Aquest cop, Lupa s’ha apropiat d’una novel·la que l’austríac al qual Àustria treia de polleguera va escriure en format de monòleg  dolgut, corrosiu i massa autobiogràfic: un monòleg ple de fàstic i humor dolorós amb el qual Bernhard se’n servia d’una situació funerària ( el sopar artístic que succeeix a l’enterrament d’una vella amiga artista que s’ha penjat; un altre paral·lelisme evident amb una circumstància personal viscuda pel mateix autor) per tal de donar-li un bon repàs d’aquells que ell sabia donar tan bé a la intel·lectualitat del seu país. La novel·la, no cal ni dir-ho, va ser un veritable escàndol ( un més a la trajectòria de Bernhard) perquè massa gent real es va veure massa reflectida en aquesta fauna d’artistes i intel·lectuals que han transformat la radicalitat d’altres temps en snobisme diletant, i que han fet de la vella rebel·lia creativa un acte de vassallatge al poder .

A diferència del que passava amb el notable muntatge a partir de l’obra que Juan Navarro i Gonzalo Cunill ens van presentar en forma de monòleg enfurismat , molt etílic i molt ple de ràbia, Lupa - sense oblidar-se de remarcar el paper fonamental que juga en la proposta el personatge de l’escriptor que s’acaba de retrobar amb els antics companys creatius de joventut i que de tant en tant deixa anar dards enverinats sobre la decadent  cerimònia de la que ell mateix forma part- prefereix remarcar les possibilitats corals que li ofereix el material de partida. I prefereix deixar en un segon pla la ràbia i el sarcasme, per a assenyalar la melangia, la impotència , la tristor sense límits d’aquest retrobament amb els fantasmes del passat que venen a assenyalar els fracassos del present. Lupa disposa per això d’una  colla d’actors prodigiosos (molts d’ells , també vells coneguts), d’un aclaparador dispositiu escènic amb forma de plataforma giratòria en la qual venen a coincidir no solsament diferents espais, sinó també diferents temps emocionals; d’una sèrie d’inserts videogràfics que saben com revelar les veritats ocultes que amaguen els seus primer plans sovint esferidors, d’una projeccions d’imatges senzillament aclaparadores (el bosc d’arbres encara no talats que apareix al tram final de l’espectacle entre aquests personatges que se’ns presenten com a éssers talats que han acceptat la seva tala) , i d’un “Bolero” de Ravel  en doble versió que utilitza els seus coneguts efectes de repetició hipnòtica per visualitzar musicalment l’immobilisme vital i creatiu d’aquest patètic grup condemnat a repetir també ja per a sempre més els seus frustrants rituals.