Coneguda mundialment per fusionar l’esperit i l’energia dels millors joves talents de la dansa amb la passió i visió creativa dels coreògrafs emergents més destacats de l’actualitat, la companyia Ailey II, la formació jove d’Alvin Ailey, debutarà a l’escenari principal del Festival de Peralada. Fundada el 1974, plasma a la perfecció la missió pionera de Mr. Ailey; establir una comunitat cultural prolongada que proporcioni actuacions de dansa, formació i programes col·lectius per a tothom.
Amb aquesta actuaci, el Festival de Peralada ofereix als amants de la dansa una vetllada única. Una ocasió perfecta on poder descobrir aquests talentosos ballarins i deixar-se captivar per la seva força i agilitat, a través d’una actuació vibrant amb un programa on brillarà l’esperit d’Ailey Alvin mitjançant els seus clàssics intemporals com Revelations juntament amb les noves interpretacions i apassionats coreografies d’èxit actuals com In & Out, Gêmeos o Something Tangible.
Sí, ja sé que és un tòpic dir que els negres duen el ball a la sang, i que, quan caminen sembla com si ballessin, però això es constata que és cert veient la companyia nord-americana Ailey II, integrada en un 98% per persones de color, les que formen la generació jove de ballarins de la companyia d’Alvin Ailey, el mític coreògraf de color que lluità contra els prejudicis socioculturals i va crear un ballet negre americà de qualitat.
Tant és si els ballarins de l’Ailey II no executen un gest a l’uníson; tant és si no són estrictes a l’hora de situar-se en el lloc que els pertoca en una fila; tant és si el turmell els tremola quan lluiten per mantenir l’equilibri; tant és si posen una mà a terra per aixecar-se; tant és si el moviment no arriba a la seva màxima extensió; tant és..., perquè tots aquests desajustos queden difuminats per un ball i una energia que s’escapa de l’estricte tecnicisme i transmet l’alegria i el ritme del simple fet de ballar.
El programa inclou quatre obres de diferents coreògrafs, agrupades en dos anys de creació: 2015 i 1960, seixanta-cinc anys de diferència que no provoca cap desequilibri en el programa, doncs Revelations, la corresponent als seixanta i obra d’Alvin Ailey, s’ha mantingut al llarg dels anys com una peça de referència, conservant el segell del coreògraf que va crear-la als vint-i-nou anys i en homenatge a les seves arrels i records d’infància, plasmant escenes de l’església baptista de Texas dels anys 30 així com vivien els negres un diumenge qualsevol.
Revelations va tancar la vetllada i provocà posar el públic dempeus inundats i excitats pels moviments corporals i els extraordinaris ritmes d’espirituals, blues i gospel .
Sens dubte la música de les quatre obres és un plat fort del muntatge. Noms com, per exemple, Fela Kuti, Olafer Arnalds, Jun Miaykre i Alberto Iglesias, aquest últim molt reconegut en el nostre país per haver fet composicions per Almodovar i guanyat més d’un Goya, creen un mapa de ritmes que de manera directa traspassen la pell de l’espectador.
In & Out, Gêmeos i Something Tangible són les tres obres creades l’any 2015 i l’autoria de les quals corresponen a diferents coreògrafs. La primera d’elles, creada per Jean Emile, inaugura la funció i exhibeix diferents formats de construccions coreogràfiques com si es tractés d’un mostrari. Something Tangible, peça de Ray Mercer a càrrec de dotze ballarins, es desenvolupa amb un exigent llenguatge coreogràfic i un acurat disseny de llums, factors que potencien la creació d’ambients i de textures dramàtiques. Els dos ballarins LLoyd A. Boyd III i Gabriel Huyman van fer delirar al públic per l’extraordinària interpretació de Gêmeos, de Jamar Roberts, un deliciós i divertit pas a dos.