L’escenari sembla una sala de passos perduts del Parlament Europeu, però ja veureu que no és tan diferent del palau de Juli César o la cort d’una reina. En aquest espectacle assistim a tres tragèdies romanes de Shakespeare (Coriolà, Juli Cèsar i Antoni i Cleòpatra) representades en un sol muntatge i amb un ritme i una realització gairebé televisives. Per una vegada, estareu situats al centre de l’arena política. I no només això, sinó que podreu passejar lliurement pel teatre i fins i tot per l’escenari per veure les coses des d’un altre punt de vista. En aquesta mixtura insòlita de teatre i vida quotidiana, descobrireu les cares ocultes del joc de la política veient un xou multimèdia, estimulant i imaginatiu, que utilitza les tecnologies més noves. Shakespeare parla amb paraules d’avui, i no és gens estrany, ja que Van Hove s’esforça en les seves posades en escena a rellegir les obres del repertori teatral sota un prisma actual i a reflectir sobre l’escenari els mecanismes, de vegades perversos, d’una societat contemporània marcada per l’individualisme.
* L'espectacle inclou diversos entreactes i lliure circulació per l'espai escènic.
En el muntatge d’Ivo van Hove del Toneelgroep d’Amsterdam Antoni i Cleopatra és la tercera tragèdia presentada, després de Coriolà i Juli Cèsar. L’ordre segueix la cronologia de la història: Coriolà ateny la Roma que ha deixat enrere la monarquia, Juli Cèsar explica les tensions polítiques que menen a la crisi definitiva de la mateixa república i Antoni i Cleopatra, tracta l’adveniment de l’Imperi, és la tragèdia que té com escenari el món sencer conegut a començaments de la nostra era, o en els nostres dies, el món globalitzat. No segueix, però la cronologia de l’escriptura, ja que en aquest cas Coriolà seria la darrera de les peces a representar. No hi fa res, aquí es prioritza una lògica de representació que té a veure amb una reflexió sobre els nostres sistemes polítics i la seva evolució.
Sobre l’escena una mena de gran hall, que podria ser perfectament la sala de conferències d’un gran hotel. Amb sofàs de pell, pantalles de plasma, ordinadors connectats a Internet i fins i tot un bar. El públic d’aquestes Tragédies romaines es lliure per seure en aquests sofàs, prendre un beguda o abaixar-se el propi correu electrònic dels ordinadors, mentre veu el treball dels actors que té lloc al seu costat. Els espectadors, doncs, es converteixen en el poble romà, envaeixen l’escenari i formen part de l’espectacle. Ben bé com si fossin a les escales del Capitoli, on sentien els oradors i inclinaven les seves preferències per un o altre.
No té sentit fer arqueologia amb Shakespeare. Tampoc trair el seu sentit. Aquesta proposta ens tracta no com a espectadors consumidors de productes culturals sinó com a ciutadants, capaços de particpar de manera activa sobre allò que se'ns ofereix.
Tragèdies romaines és una oportunitat d’apropar-nos a Shakespeare tal i com és útil avui, interpel·lant el nostre present, no s’ho perdin.