Tres mosqueters. Som-hi dansa.

informació obra



Sinopsi:

Espectacle familiar de dansa basat en el clàssic d’Alexandre Dumas a través de coreografies molt emotives, d’unes projeccions espectaculars i una banda sonora de pel·lícula.

El punt de partida és una classe de literatura on el professor parla als seus alumnes de les aventures de D’artagnan i els tres mosqueters. D'Artagnan ajuda a la reina a recuperar un collaret de diamants que ha regalat al seu amic “extraoficial”, el duc de Buckingham, amb l'ajuda dels seus nous amics Athos, Aramis, Porthos... que seran interpretats per nois i noies de la mateixa classe. En aquella època les noies no eren mosqueteres però en el nostre espectacle, sí.

Crítica: Tres mosqueters. Som-hi dansa.

21/11/2022

Uns Mosqueters espectaculars

per Ferran Baile

Som-hi Produccions ens presenta una formidable versió escènica dansada i teatralitzada d´Els Tres Mosqueters. L´immortal novel.la d´Alexandre Dumas reviu a l´escenari entre vibrants coreografies acrobàtiques, intensos duels a espases i un ritme trepidant que alterna les aventures amb la comicitat i encertats flash-backs contemporanis. Una notable banda sonora i unes envolvents imatges en continu moviment i en tres dimensions que actuen d´escenografia, complementen aquest espectacular espectacle.

Catorze actors ballarins i acròbates composen l´equip actoral, amb un presentador que es va transformant en sis personatges. A cavall entre els temps actuals (un professor d’història i literatura anima als seus alumnes a llegir i viure la gran novel.la Els tres mosqueters) i el segle XVII que es quan succeeixen els fets històrics i ficcionats.

La trama

Viurem el casament concertat d´un adolescent Louis XIII (1601-1643), de 15 anys, amb la també adolescent Ana de Àustria (1601-1666), infanta de Espanya. El creixent ascens en el poder del maquiavèl·lic Cardenal Richelieu (1585-1642), i la rivalitat entre les guàrdies personals del rei i la reina i les del cardenal. La novel.la es centra en aquesta rivalitat i les intrigues del cardenal i el seu cap de mosqueters, Rochefort, i els fidels mosqueters reials del senyor de Treville i especialment els més carismàtics, Athos, Porthos i Aramis i el jove i recent incorporat D´Artagnan. La reina enamorada del primer ministre anglès, el seductor Duc de Buckingham (1592-1628), li regala un collar de diamants que va obtenir protocol·làriament per part del seu marit, el rei. Un seguit d´esdeveniments fa que la recuperació d´aquesta joia esdevingui un greu problema d´estat. D´Artagnan, alertat per Constança la principal servidora de la Reina, i els mosqueters tenen la missió de retornar, a temps, la joia a la reina. Per ordre del cardenal, Rochefort i els seus homes I la millor espia de la cort Milady de Winter, ho han d´impedir. D´Artagnan, Athos, Porthos, Aramis, Treville, Rochefort y Milady son personajes de ficció fruit d ela imaginació de Dumas.  

Un repartiment brillant

Laura Olivella, la creadora de la Som-hi produccions i de l´escola dels mateix nom, es la directora y coreògrafa, molt ben secundada per l´espectacular escenografia visual en tres dimensions, ideada per Pau Doz, espai escènic i luminotècnia i també co-autor de la esplèndida banda sonora conjuntament amb en Bernat Hernández.

La part actoral està protagonitzada per diversos professors de l´Escola Som-hi, com Lluis Parera (presentador, professor, Dumas, Treville, Richelieu, mare de d´Artagnan i bufó), Oscar Planells (Rochefort), Jorge Caro (Porthos) i Anna Dacosta (Milady). La resta del repartiment son professionals sorgits de l´escola i alumnes avantatjats, Guillem Gamell (D´Artagnan), Sonia Serra (Athos), Guillem Fole (Aramis), Lorena García (Constança), Adrià Juarez (Louis XIII), Rita Cortés (Ana de Austria) i Silvia Puig, Anna Correro, Paula Espinal, Marta Gregorio, Paula Parada i Cristina Micó.

Si hagués de posar-li algun però a l’espectacle, seria a la ridiculització excessiva del cardenal Richelieu, figura històrica, que, al meu judici li resta entitat al personatge i desfigura una mica la historia.

Un molt bon espectacle i una motivació extra per llegir aquest apassionant llibre i les seves continuacions. Es un llibre molt editat per diverses editorials, es fàcil de trobar a qualsevol llibreria, les reedicions son continues.

Tots i totes per a un-a i Un-a per a Totes i Tots

Els nous temps obliguen a canviar els enunciats.


Som-hi una pedrera de nous talents

Laura Olivella va ser gimnasta molt jove, abans de començar la seva formació com a ballarina i coreògrafa. Ha treballat amb Darío Fo, Cocó Comín, Ricard Reguant i Paco Mir, entre d´altres. Te la seva pròpia escola i com a productora es va iniciar amb l´espectacle Sugar (versió teatral i musical de la cèlebre pel·lícula, Con faldas y a lo loco). Aquest espectacle es va estrenar al Teatre Gaudí el 2015, i va esdevenir un dels grans èxits d´aquell any i els següents, continuant al Teatre de l´Eixample (2016-17) i al Tívoli i al Coliseum (2017-18). Posteriorment va produir i protagonitzar com a actriu, 39 escalons, inspirada en la pel·lícula d´Alfred Hitchcock. Han seguit diversos espectacle Next-stop, Swing cafè, Somnis de Cabaret, Vodevil i tu, Let´s jazz i en el camp del teatre familiar, Trencanous i L´ombra de Peter Pan, que segueixen representant-se. www.somhidansa.cat.

Un autor inesgotable. 

Alexandre Dumas (1802-1870), es un autor especialment prolífic que va escriure novel·les d´acció, històriques i pseudo-històriques, de terror, de viatges, biografiés i autobiogràfiques.  Els tres mosqueters es va publicar per capítols als fulletons per la revista Le Siècle el 1844. L´èxit va fer que es publiques en novel.la el 1845 i que tingués una continuació Veinte años después, publicada a finals d´aquell any. El 1948, i ja centrat en la figura de D´Artagnan va publicar El vizconde de Bragelonne. Per donar una idea de la capacitat de treball i inventiva de Dumas cal dir que aquell mateix any 1945 va publicar El conde de Montecristo i La reina Margot.

Un dels seus fills, Alexandre Dumas (1824-1895) fill natural i reconegut, producte de la seva relació amb la costurera Marie Catherine Labay, va ser també escriptor i entre les seves obres destaca La dama de les camèlies (publicada el 1848). En aquesta obra es va inspirar el compositor Giuseppe Verdi per donar a llum i veu, l´òpera La Traviata.

Els tres mosqueters al teatre, un brillant precedent

Va ser al Teatre Romea el 1999, a l´inici de la col·laboració de La Trepa i Rialles, conjuntament amb Focus, recuperant les històriques matinals familiars que van ser els Cicles de Cavall Fort. Va comptar amb 14 actors i actrius, produïda per La Trepa i dirigida per Pep Anton Gómez. 

Els tres mosqueters al cinema i a la televisió

Sens dubte es la novel.la més visionada al món del cinema arreu. A TVE el 1971, en van fer una versió encara recordada gravada en blanc i negre. Al cinema son infinitats de versions, però sens dubte la millor segueix sent, Los tres mosqueteros, produïda per la Metro Goldwin Mayer, en espectacular Technicolor, dirigida per George Sidney i protagonitzada pel gran coreògraf i ballarí i actor Gene Kelly, i amb un repartiment ple de “glamour”, amb Lana Turner (Milady), Angela Lansbury (la Reina), Vincent Price (Richelieu) i Van Heflin (Athos). Una altre versió interessant que a més abraçava la segona part (Los tres mosqueteros-Los cuatro mosqueteros) va ser amb el mateix títol, la dirigida per Richard Lester, de producció britànica i amb un repartiment encara més espectacular Michael York (Cabaret), Oliver Reed (Gladiator), Faye Dunaway (Bonnie and Clyde), Richard Chamberlain (El pájaro espino, Shogun), Geraldine Chaplin (Doctor Zhivago), Christopher Lee (Drácula) y Charlton Heston (Ben-hur, El planeta de los simios).

Molts còmics han fet les seves versions : Cantinflas i Tin Tan (a México), Luis Sandrini (a Argentina) i Martes y 13 y Cruz y raya a España. En dibuixos animats, Walt Disney va fer la seva versió amb Donald, Goofy i Mickey de protagonistes i a Catalunya amb gran èxit es va produir la sèrie televisiva, exportada a diversos països, D´Artacan y los tres Mosqueperros.    

 

Text; ferranbaile@gmail.com