Un home sol

informació obra



Intèrprets:
Miquel Sitjar
Sinopsi:

En un futur incert però possible, un home compleix 50 anys en la més estricta soledat. En aquest aniversari haurà de demostrar que ha assolit certs requeriments personals, professionals i ideològics que la societat exigeix si vol continuar vivint. Una trucada inesperada el posarà de cara al seu passat, ple d'ombres i de desitjos enterrats: la seva antiga lluita per un món millor, abandonada fa molt, retorna ara cosificada i amb fermes intencions de no deixar-lo marxar. Quan comença a inventariar allò viscut i en perill de mort, recupera els seus antics objectius de lluita i, en un últim intent per recuperar-los, s'aboca a una fèrtil bogeria revolucionària.

Una obra que reflexiona sobre l'envelliment en una societat que venera la joventut, una al·legoria a partir d'una premissa cruel: "I si en fer certa edat haguéssim de demostrar haver assolit certs objectius per tal que el sistema ens permetés seguir vivint?" Tirant d'aquest fil, el passat, els somnis no complerts, la renúncia a un món millor, la soledat aclaparadora, la nostàlgia de l'amor, la por a la caducitat prenen una importància cabdal.

L'acció se situa en un món distòpic que evoca el 1984 de George Orwell, cosa que permet portar a l'extrem i jugar amb l'autoritarisme, la censura, el control social, les revoltes populars, o el dret a protesta, que, per altra banda, són a l'ordre del dia

L'escriptura a quatre mans suma en aquest cas el bagatge d'un actor amb més de vint anys d'experiència i el d'una narradora amb una trentena de llibres publicats. A partir d'una idea original de Jordi Cadellans, Muriel Villanueva ha pogut aportar la seva mirada literària; la creació ha fluït després coordinant l'expertesa de l'escriptora amb la destresa de la prosa de qui, a més, sabria portar-ho a l'escenari.

Crítica: Un home sol

19/04/2021

¿Inútiles a los 50? Sumisión o revolución

per Imma Fernández

Tras más de dos décadas en la profesión, Miquel Sitjar afronta con muy buen pulso su primer monólogo, una distopía orwelliana escrita por Muriel Villanueva y Jordi Cadellans que nos sitúa en un futuro deshumanizado del que no estamos tan lejos. La cuestión es que a los 50 años debes rendir cuentas al perverso sistema para que este decida si tienes suficientes méritos productivos (hijos, pareja, dinero y un trabajo e ideología acordes con el sistema) para seguir viviendo o debes desaparecer y dejar paso a los jóvenes. Una versión de ‘La balada de Narayama’, donde los ancianos, ya inútiles, eran abandonados en la montaña para esperar a la parca, pero con el listón 30 o 40 años más abajo.

La escenografía apuntala con mucho acierto el clima opresivo de la pieza. Vemos al protagonista en un cuchitril celebrando su medio siglo sin otra compañía que las máquinas: una agobiante especie de Siri que le dicta las normas y videollamadas que permiten un potente juego dialéctico. Desde una pantalla su ex le recuerda su pasado como héroe rebelde que luchaba por un mundo mejor y le recrimina que se haya pasado al bando enemigo: a servir al poder con su trabajo de ‘adulador’ de los líderes para garantizar que estos sigan engatusando al pueblo.

Sitjar se luce, sobre todo en el ‘tour de force’ que enfrenta a su aposentado yo del presente con el yo rebelde de su juventud. Buen trabajo también el de los directores, Cadellans y Raül Tortosa, al que se suman imaginativos recursos escénicos como una cárcel recreada con luz láser. El nervio escénico se mantiene a lo largo de la función, en la que asistimos a la lucha interior del protagonista (sumisión o revolución); a un ‘reality show’ en el que el poder dictaminará sobre su vida para deleite de la audiencia y a su tremenda soledad, cuestiones que nos conectan con el mundo de hoy.