Una imagen interior

El Conde de Torrefiel

Després d’un any durant el qual han presentat declinacions diverses del projecte Ultraficcions, arriba a escena l’espectacle resultant, una proposta sobre la realitat i la ficció que ha atret l’interès dels principals festivals europeus.

Els grecs ni tan sols tenien una paraula per designar la realitat tal com l’entenem avui, un concepte alliberat del mite que, de fet, van imaginar els romans. Però el concepte de realitat és dúctil, susceptible de canvi i mal·leable per la voluntat d’uns homes i unes dones que aspiren a controlar el món material. Com es pot portar a l’escenari el relat paral·lel i subterrani que hi ha entre la vida material i la impressió de realitat que acompanya l’existència? Potser mitjançant “Una imatge interior” que posa en relació ficció i materialitat a través d’un exercici poètic i utilitzant la imaginació com una alternativa radical a les ficcions i a les imatges. Amb matèria i amb paraules, el grup d’intèrprets construeix davant el públic possibles paisatges situats entre allò que és concret i el que és fantàstic per tal d’exposar, d’una manera lírica, els efectes sobre el cos del temps, de l’espai i dels relats.

El muntatge que veurem al Grec 2022 és el final d’un procés que va començar al Santarcangelo Festival (Emília-Romanya) amb Fracciones de tiempo, on es projectava al capvespre i a l’aire lliure un text sobre les dissimilituds entre realitat i ficció; va continuar al Grec 2021 Festival de Barcelona amb Ultraficción nr. 2 / Los buenos modales; al festival Russafa Escénica de València amb Complicidad de materiales anónimos, on treballaven amb alumnes d’art dramàtic, i, finalment, en l’última edició del festival Sâlmon de Barcelona, on vam veure un seguit d’estudiants d’arquitectura construint un gran tòtem contemporani a Ultraficción nr.4 / Working Class.

La peça final del cicle, Ultraficciones, s’estrena el maig del 2022 al Wiener Festwochen i ha estat produïda pels principals festivals i centres de creació europeus, entre els quals el Grec Festival de Barcelona, el Festival d’Avinyó, el Kunstenfestivaldesarts de Brussel·les o el Festival d’Automne de París. I no és estrany, perquè des que l’any 2010 presentessin el primer espectacle (La historia del rey vencido por el aburrimiento) la companyia ha apassionat públic, crítica i uns programadors europeus que han seguit amb atenció la desena d’espectacles que han creat fins ara. Ens hi parlen del temps i de la societat del segle XXI i ho fan combinant i, alhora, distanciant text, moviment i imatges plàstiques, i investigant les tensions entre l’individu i el col·lectiu.

Crítica: Una imagen interior

12/07/2022

El ruido de las palabras

Una imagen interior de El Conde Torrefiel se podría percibir como un combate innecesario entre la trascendencia enclaustrada en un texto proyectado y la seducción visual de los elementos escenográficos. Entre el estímulo intelectual y el sensorial. Vence la retina. El espectador prefiere unirse a la hermanad de silentes deambulantes y habitar, como ellos, el teatro detrás de los sobretítulos. El discurso se suma al ruido cavernoso de la banda sonora. El deseo se centra en compartir una desolación hipnótica que evoca el misterio rojo de Lynch, la intensidad azul de Wilson o la poética expresionista de Castellucci. El maestro italiano: la aspiración ambiguamente presente.

Todo iluminado por la marcada autoría de Manoly Rubio García, que además aporta una poderosa capa psicotrópica que alcanza su clímax en un efecto tridimensional sobre una gigantesca superficie de manchas simétricas. Mirar y dejarse llevar hasta el vértigo físico. Sólo uno de los hallazgos de una artista de la iluminación que también se percibe en cómo transforma un vulgar plástico negro en una exquisita superficie iridiscente. Es en la luz donde se concentra toda la intención onírica de un espectáculo que elucubra sobre la ficción y la realidad, sobre el escenario como campo o cueva de sueños.

El público no quiere ser lector y lee -lee mucho, lee todo el rato- y sólo recibe mensajes que no excitan el pensamiento, que no le transportan a la sorpresa o la revelación, que parecen consumirse en la engañosa importancia de los pensamientos que nacen y se comparten en la esfera privada. A veces el salto al escenario es un abismo. E imagina oír la voz de HAL para encontrar cierta dimensión dramática a las palabras. Añora la excitación del reto que suponía la elucubración sobre el tiempo (el escenario como un espacio-tiempo propio) que tenía La plaza. Allí la pantalla reservada al texto poseía un efecto perturbador. Un elemento de ansiedad. Reforzaba y distorsionaba el discurso escénico. En Una imagen interior es -excepto en los momentos en que la narración ilustrativa altera la realidad observada- no pasa nada significativo. Un paseo por lugares comunes, con tendencia a la zozobra apocalíptica, que flota en paralelo mientras aparece y desaparece en el escenario un museo, un supermercado o una cueva prehistórica. O un sueño, recurso infalible. Pero, sobre todo echa de menos el componente irónico que situaba su universo artístico en un espacio propio. El mismo que les ha llevado al circuito internacional. Sin ese filtro, el universo filosófico que intentan construir es quebradizo. Frágil en un especulativo diálogo que cuestionara la retahíla de sentencias categóricas una vez abandonado el castillo del escenario.