Una oda al tiempo

informació obra



Coreografia:
María Pagés
Dramatúrgia:
El Arbi El Harti
Text:
El Arbi El Harti
Direcció:
Marie Gyselbrecht
Intèrprets:
Inma Asensio
Sinopsi:

María Pagés ha fet de la dansa i el flamenc la seva pàtria poètica. Creadora incansable, iconoclasta per naturalesa, es una pionera en entendre el flamenc com un art en constant evolució, contemporani, viu, generós i hospitalari, però sense renunciar mai a la utilització dels codis fonamentals del llenguatge del gènere i bevent de la tradició dels que l’han precedit, com a font d’inspiració. A Una Oda al Tiempo, María Pagés presenta un necessari diàleg amb la memòria. Amb l’experiència professional i vital acumulada al llarg dels anys, i incorporant reflexions de Plató, Margaret Yourcenar, Jorge Luis Borges, John Cage, Octavio Paz, Heidegger, Marcel Duchamp o Pablo Neruda, la coreògrafa i bailaora sevillana reflexiona sobre la implacable irreversibilitat del temps, sobre el cos, el desig, l’art i la mateixa vida, i ho fa presentant-se davant el públic com el que és; una dona, un ser humà bell per la seva humanitat imperfecta. Acompanyada dalt de l’escenari per 4 bailaoras, 4 bailaores i set músics en directe i amb dramatúrgia i textos d’El Arbi El Harti, l’artista interactua dalt de l’escenari amb la seva memòria flamenca a través d’una coreografia que ens parla de l’efímer, la permanència o l’eternitat des d’un intercanvi íntim i sincer. A través de dotze escenes que recreen dotze palos flamencs, María Pagés i la seva companyia transformaran un cop més, les asimetries en una font de bellesa i emoció. I és que per María Pagés aquesta és la principal funció de l’art. 

Crítica: Una oda al tiempo

21/07/2018

Viatge enriquidor

per Montse Otzet

Majestuosa, ben plantada, amb els peus arrelats a la terra i la part alta del seu cos enfocant el cel, a l’infinit. Així apareix Maria Pagés, capitana d’una obra que parla de vida i de mort a través d’un viatge que transita per les quatre estacions de l’any.

En un estat de saviesa i de maduresa,  la que et ve donada per un treball d’anys adquirit per un respecte a l’ortodox  i per la necessitat de fer evolucionar el flamenc,  Maria Pagés crea un espectacle molt ben edificat, on, si bé el ball és la columna principal, la música, la dramatúrgia i la posada en escena contribueixen a fer que l’obra obtingui un to compensat, on el drama i l’alegria conviuen en un univers que avança a través del temps.  

D’un temps, representat de forma poètica per un pèndol rodó la llum la qual canvia d’intensitat, sigui la d’un sol rogent o la d’una blanca lluna, que es converteix en el protagonista que relliga les emocions que transiten per l’ànima de María Pagés i les exposa a través de dotze escenes en les quals  conflueixen palos de flamenc  com, entre altres, seguiriyas, soleà, alegrias...,  textos i músiques, originals o alienes.

 Referències a Plató, Yourcenar, Borges, Neruda, aquest present a través de la magnífica oda als números, així com la utilització de músiques de Txaikovski, Vivaldi, Händel, entre altres, i la creació d’escenes que ens transporten davant famosos quadros pictòrics de desolació,  trufen un muntatge que transpira aires de mediterraneïtat, amb una paleta de colors, de ritmes i formes esplèndides.  

Ambients que emergeixen i transmuten a bon ritme, en bona part gràcies al treball de dramatúrgia i de textos que ha fet El Arbi El Harti, col·laborador des de fa anys de Pagés que sap encaixar i modelar els anhels de l’artista, la vàlua de la qual l’han convertit en una de les figures més notables del flamenc. I no tan sols per tenir una ment oberta a engrandir el  flamenc a altres formes i continguts, sinó per ser una bailaora que fascina quan es manifesta a través dels seus meravellosos braços: llargs, generosos, inventius en formes i accents i alhora propulsors d’uns moviments de tors commovedors.  

L’obra, que decau una mica en l’escena del ball de bastons pel caire acriaturat que agafa quan la pantomima fa acte de presència, aconsegueix ser un viatge de vida i de mort que compta amb escenes hipnòtiques com les executades per les ballarines amb uns bellíssims mantons o les que a càrrec de tots els ballarins de la companyia, quatre dones i quatre homes, dibuixen unes evolucions coreogràfiques generoses en l’exercici de construcció i deconstrucció del moviment.

El quadro de músics està a l’altura i exigències del muntatge. Set notables artistes, entre cantants, intèrprets d’instruments de corda i de percussió, posen ritme i intensitat  a aquest viatge de vida i mort.