Vagas y maleantas

informació obra



Intèrprets:
Cinta Moreno, Patricia Medina, Rocí­o Manzano
Interpretació musical:
Cristina Martí­nez / Andrea Porcar
Coreografia:
Toni Luque
Vestuari:
Cinta Moreno
Il·luminació:
Núria Gámiz, Belén Fernández
Escenografia:
Bàrbara Massana
Producció:
La Rue del So
Direcció:
Raquel Loscos
Autoria:
Ahmed Al Hamso, Fatima Faraj
Sinopsi:

“Serán declaradas vagas y maleantas todas las que de cualquier manera perturbaren con su conducta la paz social o pusieran en peligro la tranquilidad pública”

Benvinguts al Club Café Maravillas, café teatre de gran solera a la història de la ciutat. Potser heu sentit algunes xafarderies sobre el nostre local... Que cada deu anys mor una cantant del club perquè li cau un focus al cap, per exemple... Però millor no creure tot el que diu la gent, oi? Llegendes urbanes, contes de velles. Res. Millor seguin. Relaxin-se. Preparin-se. L'actuació d'aquesta nit no els deixarà indiferents...

Vagas y Maleantas és una obra de teatre amb actuacions musicals que reflexiona sobre el paper de les dones a la història i a la història del nostre país fent servir el símil de la dona com a corista -sempre un pas enrere del protagonisme, omplint buits i donant precisió o simplement com a objecte de decoració- per acabar llençant una proposta:  què passa si la solista som totes? què passa si cantem totes alhora, cadascuna amb el seu propi registre, amb la seva pròpia veu?

Crítica: Vagas y maleantas

18/12/2016

El túnel del temps de quatre coristes

per Andreu Sotorra

Les aparences enganyen. S'equivoca l'espectador que es pensi que «Vagas y maleantas» és un espectacle musical d'època amb un repertori de cuplets i cançons de cabaret. En realitat, sota aquest títol extret de l'articulat de la Llei dels anys trenta del segle passat que parla de declarar precisament «vagas y maleantes» tots aquells persones que alteressin la pau social o posessin en perill la tranquil·litat pública, s'hi fa una mirada irònica, divertida i a vegades àcida, sobre el paper de la dona al llarg de l'últim segle.

I la dramatúrgia de Raquel Loscos juga també amb la ciència-ficció o, en un terme menys compromès, amb el túnel del temps, anant a trobar a l'altre món quatre coristes tocades totes per una mort tràgica en acte de servei a l'escenari: un focus maleït que, com aquell dipòsit de vàter que últimament ha patentat la sèrie «Merlí», s'estavella en quatre èpoques diferents sobre el cap de cadascuna d'elles, mentre treballaven al Club Café Maravillas.

Presentem-les. Elles són, a la ficció: Cora Valiente Estrada (1908-1938), Cora Vidal Mercadal (1929-1959), Corina García García (1956-1981), Corette Ros Maurel (1966-1994). Com es veu, per les dates d'existència en el món dels vius, són coristes de quatre èpoques diferents i sota règims polítics diferents. I totes quatre coincideixen en una mena de purgatori per a les coristes on, una veu en off, els dirigeix les activitats que han de fer en cada moment, des de la congelació, a la fabricació rutinària de paperets o el joc de la cadira. (...)

És una hora i quart de divertimento, de coreografia, gestualitat, música i cant coral, amb una finalitat encoberta: sortir del paper d'objecte decoratiu que l'últim segle ha atorgat a la dona i dotar-les d'una nova revolució, sempre, esclar, que hi posin les veus totes alhora. Com a mostra d'això, només cal recordar que la Ley de Vagos y Maleantes va ser aprovada el 1933, en plena República —qui ho diria!—, coneguda popularment com La Gandula, i que intentava regular el tractament de rodamons, nòmades, proxenetes i totes aquelles persones considerades antisocials. Curiosament, malgrat l'origen republicà, el règim franquista la va heretar tal com rajava i el 1954 hi va afegir els homosexuals, amb una dura repressió cap a aquest col·lectiu. I a les cues del mateix règim de la Dictadura, el 1970, la llei va ser canviada només de nom amb continguts gairebé similars per la Llei sobre perillositat i rehabilitació social. Avui, en absència de la llei ja derogada, de «fer neteja», se n'encarrega puntualment la Constitució espanyola del 1978. I és que el carisma dels «vagos y maleantes» del segle XXI ha canviat molt. Ara, la majoria porten guant blanc per fer millor la feina. (...)