La programació internacional torna al TNT, i ho fa amb dues peces molt diferents però que posen un mateix tema sobre la taula: les relacions interpersonals. Després del distanciament forçat a què ens va obligar la pandèmia, sembla inevitable repensar com ens relacionem i ens tractem les unes a les altres. A Ways to Submit, l’Ira Brand ens confronta cos a cos amb un dels aspectes més problemàtics de qualsevol relació: el poder i la submissió.
Ara bé, endinsar-se als plecs del poder no és necessàriament una operació violenta. Ben al contrari, pot acabar sent un viatge d’autodescoberta, lúdic i estimulant. Per preparar aquesta peça, l’Ira va estar explorant un seguit d’exercicis de dominació on el consentiment és fonamental, des de pràctiques sexuals BDSM fins a arts marcials com el jujutsu brasiler. Acabar rodolant per terra pot ser una experiència reveladora. L’Ira ho sap molt bé, i per això proposa un context que ens permet observar com ens afecta el desig de sotmetre’ns (o d’imposar-nos) des de la llibertat i la immediatesa.
Així com Marina Abramović posava el seu cos a disposició del públic a la seva cèlebre peça The Artist Is Present, Ways to Submit posa l’accent tant en el cos de l’Ira com en el nostre, tant si ens involucrem com si mirem de passar desapercebudes. Perquè les relacions de poder no són unilaterals, i al final, la responsabilitat és sempre col·lectiva, tant dins del teatre com fora.
L’Ira creu que cada espectacle obre interrogants que ens porten al següent. La seva peça Break Yourself, on investigava la performativitat i violència del gènere mitjançant la fabricació d’un alter ego masculí, va desembocar en Ways to Submit. El seu darrer projecte, Commitment Phobe, té el dubte com a tema principal. I és que el germen del dubte es troba ben bé al cor de Ways to Submit, una peça que genera més preguntes que conclusions. Com actuem? Què volem veure? D’on pot sorgir quelcom realment inesperat? No podem fer desaparèixer el poder, així que permetem-nos almenys d’explorar-lo sense prejudicis, i posem-nos en dubte.
La britànica Ira Brand i el seu Ways to submit era un dels plats forts del festival TNT d'enguany, una de les apostes que tornaven a situar-lo en el panorama internacional. El mecanisme de la seva proposta és ben senzill: nou combats de tres minuts entre la performer i persones voluntàries del públic. Hi ha una sèrie de normes (no val mossegar, esgarrapar, posar el dit a l’ull) i fins i tot una paraula de seguretat proposada pel públic (dissabte va ser Peace). Més enllà d’aquestes premisses, la lluita resulta impredictible.
En realitat, el que ofereix Brand no és tant una proposta tancada sinó una investigació en curs de la qual ja ha fet més de 250 combats. A la peça es posa en joc el paper dels que accedeixen a la lluita, però també la mirada del públic i la seva reacció. Són bonics els moments de connexió física entre els dos cossos, amb instants de naturalesa coreogràfica. I fantàstiques les estones on el riure, el dels que lluiten i el dels que observem, ho impregna tot. Tant és així que la funció de Terrassa va ser força tranquil·la, tot i que canvia molt en funció de les persones que hi participen. De fet, el to greu de la performer contrastava amb un ambient gens incòmode. Les voluntàries per lluitar -més dones que homes- no van trigar gaire a sortir i probablement hi havia part del públic que s’hi hagués apuntat si l’experiència hagués durat més. I és que si aconsegueixes treure-li la capa d’ira o de violència, la lluita pot ser un joc ben divertit.