Achterland

informació obra



Intèrprets:
Laura Bachman, Anika Edström Kawaji, Frank Gizycki , Robin Haghi, Yuika Hashimoto, Laura Maria Poletti, Soa Ratsifandrihana, Luka Švajd
Composició musical:
György Ligeti, Eugène Ysaÿe
Interpretació musical:
Joonas Ahonen, Juan María Braceras
Escenografia:
Herman Sorgeloos
Il·luminació:
Jean Luc Ducourt
Vestuari:
Ann Weckx
So:
Alexandre Fostier
Autoria:
Jordi Girabal, Atilà Puig
Sinopsi:

«Amb Achterland volia tornar a un llenguatge de dansa pura, un llenguatge que es relacionés amb la música virtuosa de Ligeti i Ysaÿe. La presència dels músics a l’escenari permet una relació encara més estreta entre la música i la coreografia.» Anne Teresa De Keersmaeker

Rosas presenta Achterland, coreografia cabdal en l’obra d’Anne Teresa De Keersmaeker creada l’any 1990 i interpretada per darrera vegada l’any 1998. Amb aquesta peça la coreògrafa, per primer cop, dona als músics una posició central i activa a l’escenari, i la inusual combinació de les composicions de György Ligeti i Eugène Ysaÿe va inspirar De Keersmaeker i els seus ballarins en la creació d’una obra amb un equilibri delicat entre el virtuosisme enèrgic i la desacceleració.  També per primer cop la coreògrafa incorpora homes a una companyia fins a les hores formada només per dones.

Rosas és la companyia que Anne Teresa De Keersmaeker va fundar el 1983 i des del seu debut el 1982 la coreògrafa i ballarina s’ha involucrat en una rigorosa exploració i articulació del moviment. La relació entre moviment i música és essencial per al concepte de dansa de la coreògrafa. Així, Rosas ha estès l’art de la dansa com un acte d’escriure moviments en el temps i l’espai, i al llarg dels anys ha explorat la coreografia en relació amb altres forces compositives, com ara la música, la geometria, les arts visuals o el llenguatge.

Crítica: Achterland

28/03/2019

Simbiosi perfecta

per Montse Otzet

Que una obra suporti el pas del temps té molt a dir de la qualitat coreogràfica de l’autora i de la visió avançada que disposava aquesta quan la va concebre. I això és el que succeeix amb Achterland una peça creada el 1990 que no tan sols manté la seva excel·lència, sinó que evidencia l’empremta, l’estil personal que Keersmaeker ha aporta, i continua fent-ho, al món de la dansa; un estil absorbent que no se salva de tenir grans defensors com també detractors.  

El públic de Barcelona va poder gaudir d’aquesta obra l’any 1992 quan ja coneixia el treball de la coreògrafa  belga a través dels seus muntatges Rosas danst rosas i Ottone-ottone, exhibides a la ciutat comtal els anys 1983 i 1988, respectivament.  Ara, vint-i-set anys més tard presenciem una nova adaptació d’Achterland, una obra que ha significat molt en la trajectòria de  Keersmaeker i de la seva companyia Rosas pel fet d’haver sigut la seva primera producció a incorporar ballarins en una companyia que, majoritàriament, havia estat integrada per dones i també pel fet que la coreògrafa, en aquell 1990, s’afrontava a una creació purament coreogràfica, després de treballs més teatrals com varen ser Verkommenes Ufer, Ottone-ottone i Stella.

Un dels valors més apreciats d’Achterland és la simbiosi que s’estableix entre la dansa i la música. Una comunió que es produeix gràcies a la sensibilitat i coneixement que té la coreògrafa de l’art musical i que sap utilitzar per donar rellevància i vàlua a la seva obra. En aquesta ocasió, ha escollit les composicions d’Eugène Ysaÿe Sonates 1, 3 i 4 per a solo de violi , i  de György Ligeti,  8 estudis per a solo de piano, per donar relleu a un llenguatge gestual que inclou un ventall d’estats emocionals els quals no exclouen la sensualitat, la ironia, l’enfrontament, ni el donar rellevància a la individualitat com a part vital d’un col·lectiu.

La presència a l’escenari de Joonas Ahonen al piano i de Juan María Braceras al violí és un encert pel fet que s’integren al grup de tres ballarins i cinc ballarines de manera natural a la vegada que potencia una sòlida comunicació entre tots ells.

Resulta un plaer visionar de nou Achterland pel fet de poder analitzar el llenguatge enriquidor de Keersmaeker. Ella sap anar tant a l’essència d’un gest com transportar aquest a una brutal exposició. Sap tant buidar el moviment de tot ornament com enriquir-lo, sempre de forma molt nítida, d’una gestualitat complexa. La coreògrafa també és hàbil en saber traslladar sobre l’escenari unes dones de mirada desafiant i moviments sensuals que, abillades amb americanes, estretes faldilles i talons de vertigen, són capaces d’emetre unes formes de gran bellesa. Per altra banda, Keersmaeker és una gran mestre a l´hora d’establir un llenguatge on el terra és vital davant al fet de caure, rodar i aixecar-se d’uns ballarins excepcionals, la personalitat física i la tècnica dels quals és sens dubte un dels aspectes més apreciats del muntatge, com també ho és l’escenografia de Herman Sorgeloos i la il·luminació de Jean Luc Ducourt. Junts construeixen uns ambients màgics on la calidesa de la fusta i els enquadres  d’unes llums càlides creen un espai molt seductor, adient per acollir una relació íntima entre la música i la dansa