Paco de La Zaranda, Mar Gómez
Teatro inestable de ninguna parte
Gaspar Campuzano, Enrique Bustos, Francisco Sánchez
Eusebio Calonge
Paco de la Zaranda
Mar Gómez

Es van tornar invisibles, tan acostumats com ja estem a veure'ls, dormitant als vestíbuls de les estacions i aeroports, remenant en els contenidors d'escombraries, fent cua als menjadors benèfics... Els veiem tan llunyans i amb prou feines la quantitat d'una mensualitat ens separa d'ells. Els llançats per la borda de les seves destinacions, els nàufrags a la foscor d'un món hostil. De vegades en silenci creuen la nostra consciència, encara que els evitem com el petó del leprós, perquè la seva pobresa ens interpel·la: Qui creu que té alguna cosa per sempre?
Aquests captaires deixen les seves petjades en les cendres de la vida, conserven les brases d'una flama antiga, una fúria davant el temps, que d'alguna manera els entronitza; reis sense regne; l'home desterrat entre escombraries, sense més llum que l'esperança d’una mirada des del cel. Qui no ha demanat caritat per alguna cosa alguna vegada?
Liquidació d'existències, aquestes consagrades al teatre, conscient que la nit s'acosta, i que lluny de la complaença, segueixen despullant el seu estil de qualsevol retòrica, de qualsevol vestidura estètica, buscant perviure en la tensió i el risc de la creació, que segueix reflexionant en el que han estat les seves constants: les devastacions del temps, la crítica a la desertització espiritual, l'escenari com a setge vivencial.
Aquí hi ha l'univers d'una companyia, les seves ferides i cicatrius, seva el seu desarborat imaginari, la seva esquinçada veu, els seus personatges desnonats. Eco de litúrgia, tints esperpèntics i regust de tragèdia, un humor pertorbador i un compromís poètic insubornable. Els peus en els clàssics i la mirada en l'horitzó de noves formes de parlar a l’ànima de cada home. Tradicionals i rupturistes, contradicció viva, contracorrent sempre, passió de quatre dècades pels escenaris del món: La Zaranda, teatre inestable d'enlloc, compleix quaranta anys al fons del temps.

Crítica: Ahora todo es noche

22/09/2017

Veinte años no son nada y cuarenta el doble de nada...

per Iolanda G. Madariaga

La Zaranda sigue con su fuerza arrolladora, adentrándose en el negro y sacudiendo fuerte. Cuarenta años rodando y dando tumbos por los escenarios del mundo y apenas han cambiado. Solo un poco: La Zaranda ha dejado de ser el “Teatro inestable de Andalucía la Baja” para convertirse en el “teatro inestable de ninguna parte”. Era inevitable la “deslocalización”, aunque su espectáculo último tenga mucho de aquel Vinagre de Jerez con denominación de origen. En el Romea se exhiben los carteles de su larga trayectoria escenográficamente dispuestos con algunos elementos de sus obras. Su humor negro, negrísimo, sigue intacto y su manera de estar y de ser en el escenario ha creado un lenguaje propio. Herederos del esperpento valleinclanesco, han sabido llevarlo a sus últimas consecuencias despojándolo de pretensiones o alardes literarios. El suyo es un teatro que se hace en el escenario, acercándose a Beckett o agarrándole la mano. Eusebio Calonge y Paco de la Zaranda vuelven a tocar hondo con tres personajes de la calle en los que nadie repara porque son nadies. Son tres mendigos que, por no tener, ni siquiera tienen nombre. Los suben a un escenario que es una estación, la calle, un comedor social, una alcantarilla o una obra -los tránsitos zarandeños son siempre tan surrealistas como hilarantes-, y les ponen a rebuscar en la basura, a protegerse de la lluvia o del frío, a comer lo que les echen… Hay momentos de serena lucidez en el deambular errático del trio de payasos sin máscara ni maquillaje; momentos, remarcados con algo más de luz, en los que se detienen y aparece el sabio o el poeta. Estos hombres, a los que un día les mordió la pobreza o una rata, bien pudieran ser un Segismundo, un Prometeo y un Lear… ¿acaso no hemos acudido a un teatro? Los de la Zaranda, fieles a sí mismos, nos zambullen en su universo tenebrista -fíjense en las fotos de sus espectáculos y repasen después la pintura andaluza o levantina del XVII- para enredarnos con una actualidad sin tiempo y llevarnos al teatro, ese no-lugar donde todo es posible, donde el rey y el mendigo andan de la mano, tan igualador como la muerte. La Zaranda está ahí para recordarlo ¡Qué por muchos años podamos celebrar este extraordinario banquete teatral!