Es van tornar invisibles, tan acostumats com ja estem a veure'ls, dormitant als vestíbuls de les estacions i aeroports, remenant en els contenidors d'escombraries, fent cua als menjadors benèfics... Els veiem tan llunyans i amb prou feines la quantitat d'una mensualitat ens separa d'ells. Els llançats per la borda de les seves destinacions, els nàufrags a la foscor d'un món hostil. De vegades en silenci creuen la nostra consciència, encara que els evitem com el petó del leprós, perquè la seva pobresa ens interpel·la: Qui creu que té alguna cosa per sempre?
Aquests captaires deixen les seves petjades en les cendres de la vida, conserven les brases d'una flama antiga, una fúria davant el temps, que d'alguna manera els entronitza; reis sense regne; l'home desterrat entre escombraries, sense més llum que l'esperança d’una mirada des del cel. Qui no ha demanat caritat per alguna cosa alguna vegada?
Liquidació d'existències, aquestes consagrades al teatre, conscient que la nit s'acosta, i que lluny de la complaença, segueixen despullant el seu estil de qualsevol retòrica, de qualsevol vestidura estètica, buscant perviure en la tensió i el risc de la creació, que segueix reflexionant en el que han estat les seves constants: les devastacions del temps, la crítica a la desertització espiritual, l'escenari com a setge vivencial.
Aquí hi ha l'univers d'una companyia, les seves ferides i cicatrius, seva el seu desarborat imaginari, la seva esquinçada veu, els seus personatges desnonats. Eco de litúrgia, tints esperpèntics i regust de tragèdia, un humor pertorbador i un compromís poètic insubornable. Els peus en els clàssics i la mirada en l'horitzó de noves formes de parlar a l’ànima de cada home. Tradicionals i rupturistes, contradicció viva, contracorrent sempre, passió de quatre dècades pels escenaris del món: La Zaranda, teatre inestable d'enlloc, compleix quaranta anys al fons del temps.
La Zaranda celebra 40 anys amb aquesta producció. Han optat per fer una peça amb els membres històrics de la companyia: tornar al pinyol i, de nou, repensar-se, amb aquest teatre tant seu que navega entre el més popular i caricaturesc al més místic i elevat. La seva situació segueix defensant l'escapisme; una manera molt seva de fugir del teatre més convencional, previsible, de sit-com. Ells tracen una història molt dèbil carregada de rèpliques i també d'imatges molt fèrtils. Sempre amb elements trobats; ara amb uns carros del súper, una llitera i unes maletes desballestades. I molt poc més.
Els tres actors (un concepte que rebutgen fins al punt de no sortir mai a saludar al final de la funció) tornen a ser uns antiherois, uns marginats, arraconats de la societat, ara sota el paper d'indigents que fan veure qui sap què perquè no els fotin a patades de l'aeroport. tot i el seu discurs, de seguida es palpa el caràcter de cada un d'ells: el més extrovertit i desenganyat de tot, que li agrada llepar-se els llavis i se sent importantquan porta la iniciativa; el que el segueix a ulls clucs i acaba esvenenint rei, to ti el seu posat d'esquenes vinclades cap endevant i cama lesionada, que no gira el genoll. Per últim, el tercer és un comercial trele`fonic vingit a meys, que s'aona que la presència i la importància de les corbates són un recurs molt relatiu. Sempre vol ser emprenedor, però no té ni el talent ni la seguretat; i ho sap (ben antagónic a la discussió de Fairfly, per exemple).
Al costat del discurs metafísic (què és més important saber d'on vens o a on vas, enmig de l'aeroport?) hi ha un gust poer l,a plasticitat, un final amb música que va apagant el text i els personatges, situant els intèroprets en un lloc elevat, abans de desaparèixer. De fet, una manera velada que els fans de La Zaranda (qui els coneix, els té en molta estima tot i que la seva teatralitat sigui més aviat desassossegadora) saben que és el moment d'aplaudir, perquè el quadre ja està depurat a l'extrem.
ena quest treball, s'han atrevit a jugar a què els personatges facin d'actors. Recuiperant la sensació ambigua del Sis personatges en cerca d'autor de Pirandello. I repensant que Lear és viu si se segueix representant (com aquell Lear, la caça de l'home d'Albert Balasch). I que La Zaranda és viva si dóna motius per pujar el teló. També ho ha la incertesa d'esperar res. En part com Godot. O com els robots de Teatronika.
La Zaranda celebren 40 anys i segueixen fent espectales que fan la flaire de comiat entranyable. No han perdut el seu sentir teatral, de jocs de paraules, de to un punt vulgar i desangelat però amb una profunditat filosòfica,. Més que rèpliques prediquen sentències. El Romea els homenatja després que, fa dos anys, repesquessin El grito en el cielo. O que el Temporada Alta els produís també El Régimen del Pienso. La Zaranda és una companyia amb un llenguatge esperpèntic, que li agrada mirar l'avui i el món més quotidià i popular però amb una insobornable lectura profunda.