María Cabeza de Vaca
Raquel García-Tomás
Sixto Cámara
Raquel García-Tomás

“Tinc vint-i-cinc anys i, si bé encara jove, m’aproximo, sense dubtar-ho, al terme fatal de la meva existència. He sofert molt, i he sofert sol, abandonat per tots!”

Mes souvenirs, Herculine Barbin

L’òpera Alexina B. està inspirada en la història d’Adélaïde Herculine Barbin, també coneguda com Alexina B., una persona intersexe. Nascuda a França l’any 1838, el seu testimoni commovedor i suggerent per a l’univers sonor de Raquel García-Tomás, Premi Nacional de Música 2020.

A Alexina se li atribueix el sexe femení en néixer, creix en un convent i, treballant com a institutriu, s’enamora d’una de les seves companyes. En una societat on l’acceptació de la diferència era complicada i l’heterosexualitat, la norma, Alexina es reivindica com a home, canvia de sexe legal i d’identitat, per ser Abel Barbin, però, incapaç d’adaptar-se, en la seva soledat s’acaba suïcidant.

Una història potent i intensa que ens posa, com a comunitat, davant del mirall per la condemna i els perjudicis. El seu testimoni revela la violència de les institucions religioses i mèdiques, així com la d’una societat heteronormativa, que no permet ni l’autoafirmació ni l’autodeterminació fora del binarisme de sexe i gènere. Amb llibret d’Irène Gayraud i una proposta escènica de Marta Pazos (col·laboradora de García-Tomás a Je suis narcissiste, 2019), aquesta òpera en tres actes és una història de lluita per la identitat i un autèntic salt al buit per a la nostra protagonista.

Crítica: Alexina B.

20/03/2023

Por fin llegamos las invisibles al Liceo.

El sábado pasado se estrenó en el Gran Teatro del Liceo de Barcelona la primera ópera escrita por una mujer. Sólo tomó 176 años que se lograra el milagro.

Una de las cosas más interesantes de este montaje es que toca el tema de la transexualidad y hermafroditismo, o más claramente, el tema de los extraños, segregados, invisibles, de la sociedad que no encuentran su lugar en el mundo.

Con una música interesante, que mezcla las tendencias atonales con las melodías más cercanas al siglo XIX, Raquel García Tomás nos muestra una atmósfera continúa y colorida, donde la acción escénica tiene un desarrollo siempre interno del conflicto. Con una marcada influencia de la ópera francesa tanto en la música como en la estructura dramática (el libreto de es en esa lengua), pasamos por las etapas de la vida de Alexina B y su imposibilidad de pertenencia.

Una puesta en escena inteligente y bellamente ejecutada la del equipo creativo dirigido por Marta Pazos. Limpia y de colores poco realistas, con un diseño de vestuario y una creación de personajes preciosos, diseñados por Silvia Delagneau   que se movían por la frialdad de una escenografía de Max Glaenzel , que podía fácilmente ahogarte, encerrarte o liberarte en un mundo artificial, del cual pareciera imposible salir.

Lídia Vinyes-Curtis y Alicia Amo nos cuentan, en su debut en el Liceo la historia de una amor imposible, con un hermoso fraseo y delicadas caracterizaciones. El tener siempre voces femeninas en escena y que la única voz masculina sea de un contratenor nos da una textura sonora única.

La recepción del público no pudo ser más cálida. Los aplausos de pie no se hicieron esperar y fueron muy merecidos para un trabajo muy redondo y cuidado. La gran pregunta que nos deja esta obra es ¿Qué mundo hemos creado que hay seres que no encuentran nunca su lugar en él?