Anna Karenina. Eifman Ballet

informació obra



Composició musical:
Piotr Ílitx Txaikovski
Escenografia:
Zinovy Margolin
Vestuari:
Vyacheslav Okunev
Direcció Musical:
Conrad van Alphen
Interpretació musical:
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Companyia:
Eifman Ballet
Intèrprets:
Eifman Ballet
Autoria:
Josep Maria Lari
Direcció:
David Pintó
Sinopsi:

Format al Conservatori de Sant Petersburg, Boris Eifman va transformar la tràgica i aclamada novel·la de Lev Tolstoi del 1877, Anna Karenina, en un dels drames més emocionants de la dansa contemporània, a partir de fragments procedents de diferents obres de Txaikovski. A causa del seu concepte de moviment dinàmic de la tràgica història d’amor, plena de passió i desesperació, aquesta peça és considerada l’obra mestra del coreògraf rus. 

La primera representació del ballet a Sant Petersburg (2005) va confirmar una vegada més la reputació de Boris Eifman com el coreògraf més destacat del seu país. Després ha omplert els teatres de tot Europa i Amèrica i ara arriba per primera vegada al Liceu. L’espectacle ha estat saludat com un dels més estimulants ballets contemporanis d’arrels eminentment clàssiques, gràcies a la sàvia interacció entre música i coreografia.

Crítica: Anna Karenina. Eifman Ballet

27/12/2017

Eifman ens proposa ficar-nos al cap de l'Anna Karenina amb passió, eclecticisme coreogràfic, i notable talent

per Ramon Oliver

“Totes les famílies felices s’assemblen, però cada família desgraciada ho és a la seva manera”. Amb aquesta cèlebre frase que ha estat després reproduïda en infinitat d’ocasions per exemplificar de quina forma s’ajusta a la realitat , comença Lev Tolstoi la seva admirable novel·la sobre l’Anna Karenina, aquesta dona que, en iniciar-se el relat tot just després de la frase cèlebre  , arriba a Moscou per tal d’intentar salvar la situació familiar i el matrimoni del seu germà,  descobert en fragant cas d’infidelitat . I que, paradoxalment,  trobarà a Moscou aquella mena d’amor passional i obsessiu contra el qual res no poden ni els lligams familiars , ni els vincles matrimonials, ni les  convencions socials: l’amor envers el comte Vronski, s’imposarà amb desesperació tant  als uns com  als altres.

Però el coreògraf Boris Eifman, en el ballet inspirat en la novel·la que passeja pel món des de fa més de dotze anys i que ha acabat convertint-se en el més emblemàtic espectacle de la seva llarga trajectòria, se  n’oblida voluntàriament dels problemes conjugals dels parents de l’Anna o de la mateixa mare del comte ( tots elles, personatges amb un alt protagonisme al text de Tolstoi) per centrar-se en el tens triangle format per l’Anna i els dos homes de la seva vida: aquest marit que la vol retenir a qualsevol preu , i aquest amant que ha trencat tots els seus esquemes . Fora del triangle, només resta  la presència d’un  fill que l’Anna  pot arribar a perdre arrossegada per la passió ; només aquest nen la pot fer dubtar per moments, encara que finalment, l’amor per Vronski s’acabi imposant a tot.

Eifman insisteix en afirmar que la seva versió , vol ser per damunt de tot una introspecció psicològica en la qual la dansa fa d’instrument per penetrar en la ment de l’Anna. I inicia la seva proposta amb una imatge carregada de simbolisme que avança el tràgic final del personatge i , efectivament, ens situa ja d’entrada dins del seu dilema vital: l’Anna se’ns presenta ballant al bell mig del cercle format per les vies d’un tren de joguina. En aquest primera imatge se’ns fa ja present , doncs, l’encerclament en el qual es veurà ficada l’Anna, la pèrdua del fill absent, i la  forma de suïcidi que triarà quan l’abandó i la desesperació resultin  insuportables. De fet, al llarg de la representació ens trobarem un i altre cop amb detalls coreogràfics que evoquen el mecanisme del tren , fins arribar al magnífic final ( amb un toc inequívocament bejartià; la petjada del mestre Maurice deixa anar espurnes en diversos fragments corals de la peça, però aquí resulta més visible que mai) en el qual tot el cos de ball es transforma en màquina de vapor disposada a recordar-li a l’Anna el seu  destí sense sortida.

Però abans d’arribar a tan dramàtic final, Eifman té ocasió de demostrar-nos que tant el seu talent coreogràfic com el seu olfacte teatral, saben com conjugar elements aparentment dispars per tal d’ impactar l’espectador més reticent. I és que Eifman , tot i proposar-nos explorar la més íntima  psicologia de l’Anna i dels seus homes , no renuncia pas per això a transmetre’ns el seu conflicte utilitzant una narrativa clara que fa comprensible la història fins i tot per aquelles persones despistades que mai hagin sentit a parlar del personatge . I tot i donar-li prioritat a la introspecció, no renuncia tampoc a la força i espectacularitat dels grans moments corals proporcionats pel seu excel·lent cos de ball. I tot i servir-se’n sovint de les ombres i l’espai nu pel qual la esplèndida Maria Abashova i els seus no menys esplèndids  companys ens enlluernen amb els seus solos , els seus duos i els seus trios ,  no renuncia al vestuari luxós ( fins i tot, llampant; l’escena del ball de disfresses podria haver-se escapat d’algun muntatge d’ “El fantasma de l’òpera “) i a l’escenografia amb un punt de sumptuositat. I tot i deixar palès el seu domini de la tècnica neoclàssica, no renuncia a introduir un pols contemporani en el moviment i en la gestualitat que va molt més enllà del simple apunt. No és estrany que aquesta “Anna Karenina” hagi assolit tan gran popularitat, malgrat les reticències d’alguns especialistes llepafils : si hi ha una cosa que ningú li pot negar a Eifman , és la seva capacitat per provocar emocions en el públic servint-se de tots els recursos al seu abast. I servint-se , esclar, d’una companyia de ballarins excepcionals, que més enllà de la tècnica, li posen al drama de la Karenina tota la passió que requereix tan apassionada heroïna.